Köszönet a Fiio hazai importőrének azért, hogy ezúttal meghallgathattam a tavalyi évben általam legjobbnak tartott Fiio M11 Plus (ESS) MOZEL (mobil zenelejátszó) "kistestvérét" az M11S-t és a Fiio hibrid (lengőnyelves és dinamikus hangkeltő elemeket magában foglaló) belső füles-ét, az FH7S-t (IEM).
Android 10 operációs rendszer, 14 óra üzemidő (!)
Habár mióta tavaly megvettem és rendszeresen használom a 1More EVO fülbejátszó-t már leírtam, hogy az EVO szól annyira jól, hogy már nemigen fogok visszatérni a korábban általam nagyon kedvelt kábeles belső füles-ek (IEMs) használatához, mégis be kell valljam, hogy mióta többször volt módom meghallgatni a Meze szenzációs síkmágneses (planar magnetic) fejhallgatóit (Empyrean és Elite), azóta izgat, hogy hogyan szólhat egy síkmágneses belső füles. Sajnos ezek ára korábban eléggé borsos volt. Az első "megfizethető" ilyen készülék a TinHIFI P1 volt, de az is 160 $-ba került, tehát más árkategória volt, mint az általam korábban kipróbált kínai gyártmányú KZ ZSN, ZSX, vagy ZAX hibrid belső füles-ek, amelyek ára kevesebb, mint 50 $ volt. A manapság a még "megfizethető" kategóriában leginkább ajánlott síkmágneses belső füles a Letshuoer S12 legolcsóbb ára a kínai webáruházban 141 €, tehát több, mint 50 ezer forint.
Most viszont találtam egy vissza nem utasítható ajánlatot a legismertebb kínai webáruházban, ahonnan akcióban 37 €-ért (!!!), azaz akkori árfolyamon kevesebb, mint 14 ezer (!!!) forintért vásároltam meg a KZ Acoustics KZ x HBB PR2 síkmágneses (planar magnetic) belső füles-ét. Ennyiért még soha nem lehetett kapni ilyen technológiájú belső füles-t. Úgy döntöttem, hogy a nemrég megérkezett síkmágneses kínai belső füles-t is bevonom a mostani tesztbe.
Fiio M11S
Tavaly nálam nagy sikert aratott az M11 Plus, amelybe ESS DAC chipeket és THX erősítőt építettek. Igaz kicsit nagy és nehéz a készülék és nem volt a legjobb innováció a csúszkás hangerőszabályzó, de a hangminősége magával ragadó volt, amelyre bizony rá lehetett kattanni.
Az M11S ára itthon - az EUR - forint árfolyam sűrű ingadozása miatt - 250 ezer forint, de külföldön néha 500 €-ért is megvásárolható.
Vásárlói szemmel sokkal jobb lenne, ha az árfolyam változás kockázatát nem építenék be a hazai árakba, hanem a készülék árát - mint oly sok drága terméket áruló magyar kereskedő - euróban állapítanák meg, ebben az esetben nem lehetne (szállítással együtt) 20%-al olcsóbban megvásárolni a készüléket például a német Amazonról...
Az első benyomásom a készülékről kedvező volt, minőségi a kivitele, jó a mérete, amely lényegesen kisebb és némileg könyebb, mint az M11 Plus volt. A képernyője is teljesen rendben van.
Amikor a hangerő állító csúszkát megláttam, először elszomorodtam, amikor viszont rájöttem, hogy ez a csúszka csak ránézésre hasonlít az M11 Plus hangerő szabályozójára és az M11S-en már egy fel-le billenő kivitelt alkalmaztak, azaz ha fent nyomjuk meg, akkor növeli, ha alul nyomjuk meg akkor csökkenti a hangerőt, rájöttem, hogy a Fiio bizony odafigyel a vásárlók véleményére és az újabb készülékeken javítanak a felhasználói élményen. 😀
Ezzel a kanadai magántulajdonban lévő céghez kerültek az MQA és a vezeték nélküli nagy felbontású zenelejátszást lehetővé tévő SCL6 (korábban MQair) kodekek is.
Ez a hír az MQA jövője szempontjából azért nagy jelentőségű, mert a kanadai cégcsoport fejlesztette ki az egyik legjobb zenei lejátszó szoftvert a BluOS-t, amelyet én is nap, mint nap használok az otthoni lejátszó rendszeremben a Bluesound Node 2-n. A BluOS-t a Lenbrook más ismert audió cégeknek is liszenszeli:
Az MQA-val kapcsolatos minden jog megvásárlása
utat nyithat a Lenbrook számára az MQA-t is magában foglaló
A megújított BluOS október közepén érkezik.
Fiio FH7S
Nagy kérdés, hogy manapság milyen kereslet tapasztalható egy 185 ezer forintért kapható belső füles-re, de ettől függetlenül hálával tartozom a hazai Fiio képviseletnek azért, hogy a teszthez rendelkezésemre bocsátották a készüléket.
Az FH7S-ben 1 db. viszonylag nagyméretű (13,6 mm átmérőjű) dinamikus meghajtó és 4 db. kiemelkedő minőségű, Knowles gyártmányú lengőnyelves (balanced armature) meghajtó található oldalanként. Ezt az összeállítást nevezik hibrid rendszerűnek, amelynek nagy előnye, hogy a dinamikus meghajtó szép mély és szubbasszus hangokat képes produkálni, míg a lengőnyelves meghajtók az emberi énekhangért (közép tartomány) és a magas hangokért felelősek. Az ilyen hibrid belső füles-ek sok finom részletet és jellemzően jó sztereo teret képesek megjeleníteni.
Ennyi pénzért már komoly tartozékokat kapunk a füldugókon túl egy jól kinéző tokot és más "nyalánkságokat" is találunk a gyári dobozban. Az egyik legjobb újdonság a kábelhez járó cserélhető csatlakozó (!) adnak egy 3,5 mm-es asszimetrikus és egy 4,4 mm-es szimmetrikus csatlakozót ugyanahhoz a kábelhez! Amire vigyázni kell, az az, hogy amikor kicsavarjuk a menetes csatlakozó véget és kihúzzuk annak a hengeres részben lévő négy tüskéhez csatlakozó gumi (?) aljzatát, akkor amikor a másik rendszerű csatlakozót behelyezzük a helyére figyeljünk arra, hogy a fém hüvely belselyében van egy vékony "borda", míg a gumi (?) csatlakozó aljzaton egy horony. Úgy kell becsúsztatnunk a csatlakozót a helyére, hogy a horony rácsússzon a bordára, mert ha máshogy csúsztatjuk rá a csatlakozót, akkor akár a jobb és bal csatornát is felcserélhetjük. Amúgy ez a megoldás szerintem szenzációsan jó 👌, remélem a Meze-nél is látják majd ezt... Azt már korábban is láttam, hogy a kínai webáruházakból belső füles-ekhez rendelhető kábelekhez már egy egyszerű módon cserélhető asszimetrikus és szimmetrikus csatlakozót is adnak, de komoly gyártónál most láttam először ezt a megoldást.
Ezzel szemben én megvettem a Meze ezüstözött középkategóriájú kábelét kétszer (3,5 mm-es és 2,5 mm-es csatlakozóval is). Remélem a jövőben a prémium fejhallgatókhoz is kitalálnak valami hasonlóan korrekt csatlakozócsere megoldást. Biztos nem ördöngősség ha ma már egy elektromos autónak is lehet cserélni az akkumulátorát. Azt biztosan nehezebb volt megoldani.😘
KZ x HBB PR2
ami ennél is lényegesebb, hogy a fülünkben is nagyon kényelmes
és ez az első KZ belső füles, amelyiket a dobozából kivéve
a gyári füldugóval betettem a fülembe, és később sem cseréltem ki,
mivel egy jó minőségű memóriahabos füldugóval adják,
amely akár órákig tartó kellemes zenehallgatást tesz lehetővé.
A készülék nevét azért meg kell magyarázzam. Nos mi is az a HBB? Lesz aki felnevet majd, de a HBB azt jelenti: "Hawaii Bad Boy". Ő egy létező YouTuber tesztelő, aki a HBB elnevezésen kívül még Bad Guy Good Audio Reviews kicsit vicces néven is tesztelget. Manapság divatos, hogy egy ismert zenével foglalkozó személyiség "tunningolja" meg egy audió készülék hangját (gondoljunk csak vissza a Beats by Dr. Dre fejhallgatókra).
Mielőtt tesztelek egy készüléket ritkán olvasok róla teszteket, de most megtettem és amikor azt írták, hogy a PR2 és a "megfizethető" kategória legjobbjának tartott Letshuoer S12 hangminősége között nincs jelentős különbség, na akkor határoztam el, hogy az osztrák síterepek hüttéiben két wiener schnitzel árának megfelelő pénzért veszek próbából egy ilyen KZ x HBB PR2 belső füles-t.
A tesztkészülék M11S-t leszámítva minden készüléket bejárattam kb. 4 napig, hogy a legjobb formájukra hozzam őket.
Úgy döntöttem, hogy meghallgatom a Fiio M11S MOZEL (DAP) hangját a saját Meze 109 Pro fejhallgatómmal a hihetetlenül jó réz PCUHD prémium Meze asszimetrikus (single ended) kábellel, a Fiio FH7S belső füles-sel a saját gyári (MMCX rendszerű) asszimetrikus (3,5 mm-es, single ended) kábellel és a KZ x HBB PR2 síkmágneses (planar magnetic) belső füles-el a korábban vett Yinyoo 2,5 mm-es csatlakozós ezüstözött szimmetrikus (balanced) kábellel. Azért választottam ezt, mert egy síkmágneses fej-, vagy fülhallgató sokkal nehezebben hajtható meg, mint egy hibrid rendszerű készülék, ezért fontos volt kihasználni a szimmetrikus (balanced) kimenet több, mint 3-szoros jelszintjét.
Tesztfelvételek meghallgatása
Először az FH7S belső füles-sel hallgattam meg a felvételt. Nagyon kellemesen szólt a zene, jó volt a transzparencia. A fúvósok kicsit természetellenesen szólaltak meg, a PR2-n ezek kicsit jobban szóltak.
Az olcsó PR2-n hallgatva a zene alapvetően kellemes volt. A síkmágneses fej-, illetve fülhallgatók sokkal nehezebben meghajthatók, mint a dinamikus, vagy hibrid készülékek. Ennél a felvételnél a hibrid FH7S 56-os hangerőszinten szólt jól, míg a PR2 74-es szinten.
Az M11S elég jól vizsgázott kimeneti jelszintből a szimmetrikus (balanced) kimeneten, de azt gondolom, hogy a PR2 legjobb formájához még ennél is nagyobb kimeneti jelszintre lenne szükség.
Aki a nagyon olcsó ára miatt megvásárol majd egy PR2-t azért gondoljon majd erre, hiszen aligha fog egy PR2-höz megvenni egy Fiio Q7 lejátszót, amelyiknek félelmetesen magas a kimeneti jelszintje.
Szerencsére ma már lehet kapni megfizethető kisméretű USB-s lejátszókat (dongle) magas kimeneti jelszinttel is, például az állítólag nagyon szép hangú iBasso DC04Pro-t.
Összességében azért a Fiio FH7S kicsit jobb teret szólaltatott meg, kicsit jobb volt az összhatás, mint a PR2-nél, de a hangzásbeli különbség messze nem volt arányos a 13 x-os (!!!) árkülönbséggel.
Ezt követően az otthoni csöves rendszeremen (iFi LAN iSilencer hálózati jeljavítóval "megtámogatott" Bluesound Node 2 távzene játszó + Feliks Echo csöves erősítő) hallgattam meg a Chan Chan-t, a Kubá-ban talán legtöbbet játszott zeneszámot a saját Meze 109 Pro fejhallgatóval a prémium minőségű PCUHD réz kábellel.
Az otthoni rendszerem fényévekkel jobban szólt, mint az M11S a belső füles-ekkel hallgatva. Nagyon szépen kinyílt a tér, az együttes által produkált zenei hangok hol jobbra lent, hol balra fent szólaltak meg, nagyon szép tiszta és életszerű volt az énekhangok a fúvósok és a gitár hangja.
Ez után ugyanezzel a fejhallgatóval és kábellel az M11S-ről hallgattam meg a zeneszámot.
Nagyon kellemesen, szépen szólt, de az otthoni rendszer szintjét nem tudta elérni.
Egyértelműen sokkal szebben szólt a Meze fejhallgatóval az M11S, mint a belső füles-ekkel.
Az igazsághoz hozzá tartozik, hogy az M11S fele annyiba kerül, mint az otthoni fejhallgatós rendszerem, ehhez képest azért tényleg nagyon szépen szólalt meg.
Talán ezt a felvételt hallgattam meg legtöbbször az elmúlt hónapokban
és nem csak a tesztelés során. Ez a dal csodás érzelmi értékkel bír,
egyike a kevés hazai MQA felvételeknek és kiváló hangmérnöki munkát tükröz.
A KZ x HBB PR2 nagyon kellemesen szólt önmagában, abszolút élvezhető hangzást produkálva, de amikor a Fiio FH7S megszólalt, akkor megállapítottam, hogy itt sokkal több finom részletet volt képes megszólaltatni, mint a PR2. Az énekhagok és a hangszerhangok és a transzparencia is jobb volt az FH7S-en. Az FH7S-t először a 4,4 mm-es szimetrikus (balanced) kábelcsatlakozóval hallgattam meg, amellyel nagyon szépen, alacsony zajjal, sok finom részletet megjelenítve, levegős hangzást nyújtva szólalt meg, majd kipróbáltam a 3,5 mm-es asszimetrikus (single ended) csatlakozóval is. Jelentős különbség nem volt a két hangzás között, de a hangerőt 10 egységgel (50-ről 60-ra) fel kellett vennem a jóval alcsonyabb kimeneti jelszintet nyújtó asszimetrikus kimenetet használva. A szimmetrikus kimenetről kicsivel alacsonyabb volt a zaj és kicsivel jobb volt a transzparencia, azaz a felvétel két szélén megszólaló hangszerek és a végén az énekesnő hangja is kicsit "puhábban", kellemesebben szólalt meg, mint az asszimetrikus csatlakozót használva.
Minden tekintetben sokkal jobb volt a hangzás a 109 Pro-n az M11S-ről hallgatva, mint a két belső füles-en. Presszer hangja sokkal természetesebb volt, az egész produkció művészibb, sokrétűbb, érdekesebb volt, mint akármelyik belső füles-ről hallgatva. Ez volt az M11S eddigi legjobb teljesítménye. Egy zenelejátszó akkor igazán jó, ha az általa megszólaltatott zene tud hatni az érzelmeinkre. Nos ez a dal képes volt magával ragadni, beszippantani az M11S-ről fejhallgatóval hallgatva.
Az otthoni rendszeren meghallgatva annak ellenére, hogy Presszer hangja itt volt a legéletszerűbb, ezúttal minimális volt a különbség a csöves erősítős rendszer és az M11S hangzása között.
Az otthoni rendszeremhez ennyire közel korábban nem tudott kerülni az M11S.
Ebből a tapasztalatból azt a tanulságot szűrtem le, hogy minél jobb egy hangfelvétel minősége, az M11S annál tökéletesebb produkciót nyújt. Ott ahol vannak felvételi hiányosságok, az otthoni csöves rendszer azokat a felvételeket jobb minőségben volt képes lejátszani, mint az M11S.
A TIDAL-en a CD minőségű (lossless) jazz felvételek közül
az egyik legjobb hangminőségű a BussDrumBone trió felvétele.
A zenekar áll egy nagybőgősből egy dobosból és egy trombon
fúvóshangszeren játszó zenészből, mégis a felvétel egyes részeinél
úgy érezzük, mintha egy sokkal nagyobb zenekar adná elő a produkciót.
Először a KZ PR2-vel hallgattam meg, abszolút élvezhető volt, nem voltak benne tolakodó hangok. Viszonylag jó volt a sztereó tér. Általánosságban a PR2 hangjából kicsit hiányolom az erőteljesebb, több réteget megmutató mély hangokat.
Ebbe a körbe beiktattam a következő tesztemhez már megérkezett iFi Go pod (Bluetooth) vezeték nélküli lejátszót a hozzá csatlakoztatott Meze Rai Penta prémium minőségű belső füles-sel (IEM), amely szintén hibrid rendszerű (1 dinamikus + 4 lengőnyelves meghajtóval szerelt) összeállítás, amelyet az iFi neves belső füles gyártókkal szövetkezve csomagajánlatként árult, mielőtt a Go pod-ot piacra dobta volna 399 €-s áron.
mentes rendszert, amelyhez kapunk háromféle rendszerű csatlakozót is.
Ez a kettős egy csomagban 1199 €-ba kerül a Meze európai webshop-jában (az iFi már a csomagot nem árulja, csak a Go pod-ot 399 €-ért), azaz 460 ezer forint, amely összevetve a Fiio M11S 250 ezer forintos árával más árkategória, igaz az M11S-hez kell még venni egy fej-, vagy fülhallgatót is. A Go Pod + Rai Penta kettős azért egy lényegesen magasabb ligában játszik, mint az M11S bármelyik belső füles-sel meghallgatva.
Ennek megfelelően nagy élmény volt a vezeték nélküli rendszeren meghallgatni ezt a felvételt, nagyon szép természetesség, kiváló transzparencia és szinte semmit nem éreztem abból, hogy Bluetooth (veszteséges) vezeték nélküli rendszer szólt, a hangzás nagyon közel állt egy vezetékes rendszer hangzásához.
Következett az FH7S, nagy meglepetést okozva! Az M11S az FH7S-el hallgatva bizony megközelítette a Go pod + Rai Penta vezeték nélküli rendszer hangzását! A Rai Penta természetessége szinte páratlan, de az FH7S is kiváló belső füles mégha az ára kevesebb, mint a fele is a Rai Penta-nak.
Nagyon jó volt a sztereó tér, a dobok és cinnek hangja és a mély hangok és remek volt a transzparencia az FH7S-t hallgatva.
Fejhallgatóval három különböző forráskészülékről hallgattam meg ezt a felvételt:
1. Fiio M11S
2. Saját hordozható rendszer:
iFi Go blu (Bluetooth lejátszó) + Vorzüge VorZamp Pure II + erősítő
3. Otthoni fejhallgatós rendszer
1. Az iFi Go pod + Meze Rai Penta vezeték nélküli lejátszó (nevezzük fülönfüggő lejátszó-nak 😊) hangminősége megközelítette az M11S + 109 Pro fejhallgatós rendszert, ami bravúr tekintettel arra, hogy a fejhallgatós rendszer kb. 600 €-val drágább, mint a vezeték nélküli páros.
Egyértelműen jobban szólt az M11S a Meze 109 Pro fejhallgatóval mindkét vezetékes belső füles-nél és valamivel jobban, mint a Go blu + Rai Penta. Ami ebben a rendszerben zseniális az a lejátszórendszer transzparenciája. Tökéletesen bele tudjuk élni magunkat, hogy ott ülünk a trió koncertjén, vagy hallgatjuk a stúdióban a lemetfelvételt.
2. A saját, vezeték nélküli rendszerem ára 700 € körül volt, ami kb. 200 €-val több, mint az M11S ára külföldön. Meglepő módon a vezeték nélküli rendszer kicsit kellemesebben, természetesebben szólt (LDAC kodek használatával), mint az M11S-ről kábellel hallgatva (mindkét esetben a 109 Pro + PCUHD kábelt használtam). Azt már korábban is megfigyeltem, hogy a Go blu és a Vorzüge szinergiája elképesztően jó. Az jutott eszembe, hogy tavaly amikor a Fiio M11 Plus-t teszteltem, akkor épp nálam voltak a Meze Elite és Meze Lyric síkmágneses fejhallgatók és azokkal hallgatva az M11 Plus azért lényegesen jobban szólt, mint a Go blu + Vorzüge páros, de ugye azok a fejhallgatók jóval többe kerültek, mint a 109 Pro, amelyik dinamikus rendszerű fejhallgató.
3. Az otthoni fejhallgatós rendszerről hallgatva a Kemp-et az magasan verte a mezőnyt. Olyan analógos hangzást tud produkálni, amely a legtöbb hordozható lejátszó számára már túl magas szint. Ne feledjük, hogy néhány hónapja a Bluesound Node 2 Ethernet csatlakozója és a WIFI Extender (jelkiterjesztő) felől érkező Audioquest Carbon CAT 7-es hálózati kábel közé beiktattam egy iFi LAN iSilencer kiegészítő eszközt, amely a vezetékes hálózatba helyezett eszközökről érkező zajokat, digitális hibákat kiszűri és sokat javít a zene hangzásán.
Összefoglalva az alábbi sorrendet lehet felállítani a Kemp meghallgatása során használt lejátszók között (zárójelben beírtam a szubjektív pontszámaimat is, színesen jelölve a vezeték nélküli lejátszó rendszereket):
1. Otthoni csöves fejhallgatós rendszer (100 pont)
2. iFi Go blu + Vorzüge + Meze 109 Pro + PCUHD réz kábel (85 pont)
3. Fiio M11S + Meze 109 Pro + PCUHD réz kábel (80 pont)
4. iFi Go pod + Rai Penta (77 pont)
5. M11S + Fiio FH7S (70 pont)
6. M11S + KZ x HBB PR2 (65 pont)
A teszt végén kíváncsiságból összehasonlítottam a fenti tesztszámokat meghallgatva a síkmágneses (planar magnetic) PR2-t a néhány éve vásárolt KZ ZAX (1 db. dinamikus + 7 db. lengőnyelves - BA hangkeltő elem oldalanként, összesen 16!) belső fülessel, mindkettőnél a Yinyoo 2,5 mmm-es csatlakozóval szerelt szimmetrikus (balanced) kábelét az M11S-hez csatlakoztatva, hogy megállapítsam vajon a hasonló árért beszerzett kétféle rendszerű belső füles közül melyik szól jobban.
Nos egyértelmű volt a véleményem, a KZ ZAX hibrid belső füles-el összességében jobb élmény volt zenét hallgatni, mint a PR2-vel, komplexebb módon tolmácsolta a zenei sokszínűséget, szebb mélyhangokat produkált, és jobban emlékeztetett az FH7S hangjára, mint a PR2.
Azt azért a korrektség kedvéért el kell mondanom, hogy manapság a KZ ZAX az Aliexpressen 50 € alatt nem kapható, tehát a PR2 ára kb. 30%-al alacsonyabb.
Összefoglalva a tapasztalataimat az M11S a méretét, súlyát és a felhasználói élményt tekintve kiváló lejátszó. Teljesen jó a kijelzője is, gyors az Android 10 operációs rendszere is, könnyen le tudtam tölteni rá a TIDAL és UAPP (USB Audio Player Pro) alkalmazásokat is.
Fiio M11S MOZEL (DAP)
Ami tetszett
A készülék DAC funkciója és a hangszíne van olyan jó, mint az M11 Plus-é;
Funkcionalitás szempontjából még jobb is, mint az M11 Plus, mivel
a hangerőszabályzó billenő funkcióját sokkal kellemesebb használni
az M11 Plus csúszkájánál, a készülék kisebb és könnyebb, mint az M11 Plus;
Az ezúttal nem THX gyártmányú erősítője megközelíti az M11 Plus-ét;
Nagyon jó dinamikát képes megjeleníteni, alacsony zaj és jó transzparencia mellett;
Nagyon jó mélyhang visszaadás, szép, természetes közép és kifejezetten jó magas tartomány;
Szimmetrikus kimenetének jelszintje elég magas még nehezen meghajtható
fej-, vagy fülhallgatók kiszolgálásához is;
Amennyiben az M11S itthon is 500 €-ba kerülne azt tudnám mondani,
hogy abban az árkategóriában ez az egyik legjobb zenelejátszó készülék.
Ami nem tetszett
Szinte csak nagyítóval lehet találni ilyet, egyetlen apróság:
Mivel a zenehallgató szobám tudatosan kicsit sötét, így ott
megfigyeltem, hogy nem volt könnyű a kábelek csatlakozóit
az M11S-be beledugni, mivel a készülék alján a csatlakozók,
mint lyukak sorakoznak. Jó lett volna köréjük egy fém
gyűrűt tenni, azért, hogy könnyebben lehessen csatlakoztatni
a fejhallgató és a belső füles-ek kábeleinek csatlakozóit.
Fiio FH7S hibrid belső füles
Ami tetszett
A gyári füldugók között találtam olyan, nagyméretű szilikon füldugót
amellyel órákig lehet zenét hallgatni, anélkül, hogy nyomást éreznénk a fülünkben;
A hangzás nagyon minőségi, a dinamikus hangkeltő elem nagyon szép mély hangokat
képes megjeleníteni, míg a remek minőségű Knowles gyártmányú lengőnyelves (BA)
hangkeltő elemek (4 db.) kiváló közép-, és magas tartományt képesek visszaadni,
és a hibrid rendszer összhangzása is nagyon jó, remek transzparenciával;
Az, hogy volt olyan teszt zeneszám, amelynél az FH7S vezetékes módban az M11S-el
képes volt megközelíteni a Go pod + Rai Penta kettős hangminőségét,
az minimum figyelemre méltó!
Ami nem tetszett
Memóriahabos füldugóval kicsit nyomja a fület, sokáig nem lehet vele zenét hallgatni;
A dizájn finoman szólva nem a legjobb, amit eddig láttam;
A készülék árát (185 ezer forint) kicsit sokallom, nem annyival szól jobban
a 14 ezer forintos PR2-nél, mint amennyivel többe kerül
KZ x HBB PR2 síkmágneses belső füles
Ami tetszett
A kivitele - főleg az árához képest - egészen kiváló, még a dizájnja is!
Ennyi pénzért ne várjuk azt, hogy jobban szól egy 13 x -os árú készüléknél (FH7S),
de egyes zeneszámoknál meglepően közel tud kerülni a drágább készülék szintjéhez!
A síkmágneses hangzásra jellemző könnyed, laza, erőlködésmentes hangzás;
Relatíve jó transzparencia, sok finom részlettel, viszonylag jó dinamika;
Szép emberi énekhangok, jó sztereó hatás;
Nagy előny, hogy a gyári memóriahabos füldugóval jól szól, és sokáig használható,
nem kell azzal kezdeni, hogy beszerezzünk egy minőségi füldugót.
Ami nem tetszett
Egyes felvételeknél kicsit tolakodó magashangokat produkált;
A mélyhang visszadásából hiányzott kicsivel több "tömeg" és például
a nagybőgő által megszólaltatott hangszinek sokaságát kevésbé adta vissza;
Bár kétségtelen, hogy vannak előnyei a síkmágneses technológiának,
de a hibrid rendszerű KZ ZAX azért összességében szebben szól, mint a PR2.
Mivel szinte minden tesztemhez a Meze 109 Pro fejhallgatómat használom,
a hozzá vásárolt PCUHD réz asszimetrikus kábellel, és már nagyon sok
mindent elárultam erről a fejhallgatóról, ezért most erről is véleményt mondok:
Meze 109 Pro fejhallgató, Meze PCUHD réz kábellel
Ami tetszett
Először amikor bejelentették a 109 Pro 800 €-s árát még kicsit sokalltam azt,
főleg a Meze 99 Classics 300 €-s árához képest és csak azt néztem, hogy
mindkét készülék dinamikus rendszerű. Később rájöttem, hogy a 109 Pro nemhogy
nem drága, hanem inkább olcsónak mondható, mivel ezért az árért nem kapható
a fejhallgató piacon ilyen zseniális hangú készülék! A 109 Pro,
mint egy Michelin csillagos szakács a zene minden finomságát feltálalja nekünk,
elképesztő dinamikai különbségeket megmutatva a leghallkabb és a leghangosabb
részek között, nem óriási, de nagyon szép és természetes térrel és egészen
lenyűgöző transzparenciával. A mély, közép, és magas tartományokat egymással tökéletes
harmóniában jeleníti meg, az énekhangok minden ízét visszahozza;
Habár szerettem a 99 Classics búgó mélyhangjait is, de a 109 Pro a basszus szót
más minőségi szintre emelte, nagyon természetesen megszólaltatva az olyan
hangszereket, mint a nagybőgő és a basszusgitár;
Meg kell említenem, hogy sokat hezitáltam megvegyem-e a "nem olcsó"
Meze PCUHD réz kábelt. Végül elhatároztam magam és bevallom
ez volt az egyik legjobb audiofil döntésem, mert ez a kábel nagyon sokat javít
a 109 Pro hangzásán, konkrétan ezzel a kábellel az sem "fáj", hogy nem szimmetrikus
kábellel hallgatok zenét, amely tapasztalatom szerint csökkentené a zajt, még több
finom részletet jelenítene meg, mint az asszimetrikus kábel (elvileg), de a gyakorlatban
a PCUHD-t használom még a hordozható rendszeremhez is, mert a korábban vásárolt
Meze ezüstözött asszimetrikus kábelnél a PCUHD kábellel a 109 Pro ahogy mondani
szokták fényévekkel jobban szól 😍. Amúgy kíváncsi lennék arra, hogy hogyan szólhat
a 109 Pro egy ugyanilyen PCUHD szimmetrikus kábellel, de mivel jelenleg mind az otthoni,
mind a hordozható rendszerem asszimetrikus kimenettel van ellátva, az majd a jövő lesz;
A 109 Pro az egyik legszebb fejhallgató, amit valaha a kezembe vettem, a mérete ideális,
az Alcantara fülpárnák pont jó méretűek (a 99 Classics párnáinál nagyobbak),
nagyon kényelmes, akár órákig lehet a 109 Pro-n fáradtság érzés nélkül zenét hallgatni.
Ami nem tetszett
A Meze 99 Classics fejhallgató árával összemérhető árú, 2,5 m hosszú PCUHD
kábel 3,5 mm-es monó csatlakozói olyan kialakításúak, hogy azt csak a
Meze 109 Pro-hoz lehet csatlakoztatni. Ha már az ember beruház egy ilyen
extrém árú és extrém minőségű kábelbe, akkor elvárható lenne, hogy azt
a Meze 99 Classics-hoz is lehessen használni, mert meggyőződésem,
hogy azzal a 99 Classics is sokkal szebben, kifinomultabban szólna;
Aki a 109 Pro-t a gyári csomagjából kivett kábellel használja lehet, hogy
nincs tisztában azzal, hogy a fejhallgató valós tudásának csak a 70%-át
vásárolta meg, mivel a prémium minőségű PCUHD-val hallhatjuk meg
a készülék igazi, valós tudását, amelyik kb. 30%-ot javít a hangminőségen!!!
A fejhallgató és a prémium kábel együttes ára viszont már 1000 € fölött van,
de senki ne gondolja, hogy ez az ár irreális.
Néhány nappal a bejegyzés közzétételét követően szereztem tudomást
arról, hogy az audió készülékekkel foglalkozó újságírók a Meze 109 Pro-t
nevezték meg, mint a 2023-2024 év legjobb fejhallgatóját:
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése