2016. október 14., péntek

Zenei formátumok hangminősége



Mielőtt a legjobb ár/érték arányú DAC-okat (digitális analóg átalakító) áttekintem hasonlítsuk össze a ma létező zenei formátumok hangminőségét.
Sokan nehezen értelmezik azt, hogyan szólhat jobban egy analóg forrás, mint egy digitális.
Nos az analóg forrásról (hanglemez) sokkal több részlet hallható, nagyobb a dinamikája (hangos és halk részek közötti különbség), a térérzet jobban emlékeztet egy valódi koncertre, mellbevágóan hasonlít a hangzás az élő zene hangzásához, mégha egy idő után az a sercegés bizony felerősödik.
A digitális zene minősége nagyban függ attól, mennyire tömörítik be a fájlokat.
Steve Jobs idejében, amikor bejelentette az első Ipod-ot és azt, hogy akár 1000 zeneszámot is magunkkal vihetünk, akkor bizony a használhatóság oltárán feláldozták a hangminőséget.
Bár sokan rácsodálkoztak, milyen jól szól egy Ipod, de ha ma elővennénk a régi Ipodot és egy számot meghallgathatnánk azon, majd ugyanazt egy jó DAC-al ellátott mobiltelefonon a TIDAL-ről, megdöbbennénk a különbségen.
Van egy nagyon érdekes ábra, amellyel a Meridian Audio, az MQA technológia megalkotója érzékelteti, hogy az idők folyamán hogyan változott a különböző hanghordozók használata során a minőség (quality) és a használhatóság (convenience) viszonya:


Az ábrán a Reel to Reel az orsós magnót jelenti, az LP a hanglemezt, a Download a zenei letöltést, a Stream a felhő alapú távzenét. Itt azért mondjuk el, hogy stream és stream között nagy különbség van. Az ábrán látható stream minőség inkább az internet rádiók minőségére utal, ahogy az alábbi ábrából is látjátok, ma már vannak CD minőséget tudó streamek. Hogy az Ideal mit jelent, nos nem a fordítása kétséges (ideális), hanem, hogy mit helyettesítünk be ennek a helyére. Reményeim (és nyilván a Meridian is ezt kommunikálja) szerint ez lesz  az MQA, amelyet távzene formában le lehet sugározni, elegendő ehhez egy 1,5 Mb/s internetelérés, ami ma már a hazai háztartások döntő részében megvan, a fotelünkből egy mobil applikációval indíthatjuk el a lejátszón a hanglemezhez minőségben legközelebb álló digitálisan kódolt zenék lejátszását, tehát sok évtized után végre egy szintre kerül a minőség és a használhatóság! Perzse azért maradjunk a realitás talaján, azt a sárga vonalat az LP minőségi szintje főlé húzták, valójában az azért inkább a DVDA/SACD szintjén lesz, és semmi esetre sem az LP fölött (lásd az alábbi ábrát):




Biztosan sokakat meglep, hogy az analóg hanglemez adja a legjobb hangminőséget, de ez bizony így van, próbáljátok csak ki. Jól látható az MQA formátum jelentősége, amely révén a hangminőség a legközelebb kerülhet a hanglemezéhez. A CD minőségű három szolgáltató közül a Qobuz Magyarországon még nem elérhető, főleg komolyzenében van jelentős gyűjteményük, a Deezer Elite csak a Sonos gépeken érhető el, ami röhejes, mert azt jelzi, hogy globális sugárzásra még nincsenek felkészülve. Nálunk tehát marad a TIDAL, amelyik egy zseniális szolgáltatás. Nap, mint nap több új album is felkerül a meglévő kb. 45 millió zeneszám mellé. Ma már műfajonként is rákereshetünk az új lemezekre és számokra. A TIDAL egy jó berendezésen komoly zenei élvezetet nyújt.

Korrekció: 2017. január 5-én a TIDAL elindította a világ első nagy felbontású (High-Res) távzene szolgáltatását!


Ahogy a fenti képen is látszik a What's new menüpontban jobb oldalon található egy Masters fül, ahonnan elérhető a ma (2017.01.14-én) kb. 800 zenei album (forrás a Roon közösség által naponta frissített táblázat szerint), de nem csak ezek vannak fent MQA formátumban, hanem jóval több, egyes hírek szerint 30 ezer zeneszám. Ha egy művész oldalára belépünk, és azt látjuk, hogy ugyanaz az albumborító kétszer látható, jó esély van rá, hogy az egyik az MQA verzió. Amikor valamelyiket lejátsszuk, akkor a lejátszó jobb alsó sarkában ha HIFI felirat látható, akkor CD minőségben élvezhetjük a felvételt, ha pedig MASTERS feliratot látunk, akkor nagy felbontású zeneként hallgathatjuk meg. pl. a Pink Floyd Division bell albumánál oda is írták, hogy HD 24bit/96 kHz.
Egyenlőre ezt a hangminőséget PC-n, vagy MAC-en, ott is csak az innen letölthető asztali alkalmazással, illetve MQA dekódolási képességekkel rendelkező más eszközökön élvezhetjük. Reméljük hamarosan mobil eszközökön is elérhető lesz a digitális zene eddigi legjobb minőségű változata.
A TIDAL saját asztali alkalmazása szoftveresen dekódolja az MQA technológiával "becsomagolt", de Flac fájlként interneten továbbított zenei fájlokat! Egyenlőre az elérhető maximális felbontás 24bit/96kHz. Amerikai fórumokon már láttam képeket egy Mytek lejátszóról, amint az előlapján kijelezte, hogy a TIDAL Masters szolgáltatás révén sugárzott jel 24bit/384kHz felbontásban élvezhető a lejátszón! A Bluesound Node 2-n már meg tudom hallgatni az eredeti felbontásban az MQA technológiával készített zenéket. Az első benyomásom nagyon kedvező. Digitálisan kódolt zenék meghallgatása során ilyen természetes hangzást, ilyen dinamikát még soha nem hallottam.

Jó példa erre az alábbi album:


Érdemes meghallgatni, és egy jó fejhallgatóval, vagy otthoni berendezéssel óriási élményben lesz részünk!
Ahogy korábbi bejegyzésemben már említettem jelenleg csak néhány DAC képes dekódolni az MQA formátumot (pl. Meridian, Pioneer, Onkyo, NAD, Bluesound, Mytek), de várhatóan ezek száma idővel jelentősen nőni fog.

Korrekció: az Audioquest 2017. január 5-én bejelentette, hogy még januárban egy firmware frissítés révén MQA képessé teszik a Dragonfly Black és Dragonfly Red USB-s DAC/fejhallgató erősítőiket!

8 megjegyzés:

  1. Érdekes, említi a cd minőséget, és pont a cdjátszó lemaradt az ábráról...
    Az MQA meg már miért lenne jobb, mint a HI-Res formátum, ami ráadásul többféle mintavételi frekvenciát is takar.

    VálaszTörlés
  2. Szomorúan kell kijelentenem, hogy szerintem néhány éven belül a CD-k le fognak kerülni a zeneboltok polcairól. Pont a Hi-Res és az MQA lényegesen jobb hangminősége és a távzene szolgáltatók hihetetlenül egyszerű és hatásos funkcionalitása fogja a CD formátumot eltemetni.
    Én az MQA-nek az általam részletező zenének hívott Hi-Resnél magasabb minőségét nem elméleti síkon találtam ki, hanem szerencsére a Bluesound Node 2 révén ma már tudok MQA felvételeket is hallgatni, igaz egyenlőre (főleg kis hazánkban) limitált mennyiségben. Meggyőződésem, hogy ha az MQA elterjed, akkor forradalmasítani fogja a digitális zenehallgatást!

    VálaszTörlés
  3. Abban egyetértünk, hogy a CD lemezek hamarosan lekerülnek a boltok polcairól. Viszont ehhez vajmi kevés köze lesz a Hi-Res felbontású fájlok lényegesen jobb minőségének és/vagy a szóban forgó "forradalmi" MQA eljárásnak (tényleg, mi újság Mr. Stuart korábbi hasonló csodájával, az MLP-vel, használja valaki?). Sokkal inkább lesz köze hozzá azoknak a “távzenének” nevezett streaming szolgáltatóknak, az egyszerűségnek és a funkcionalitásnak, az mp3 és más hasonló átlagos minőségi igényeket kielégítő audio formátumoknak. Ha a korunkra jellemző általános zenehallgatási szokásokat vesszük figyelembe, szembetűnő, hogy az emberek jelentős hányada nem hallgat nem hogy nagy felbontású zenét, de még CD lemezeket sem. Az átlag hallgató tökéletesen megelégszik a streaming szolgáltatók 128-256 kbps-el tömörített mp3 minőségével, ne adj' Isten, a YouTube-on(!!!) hallgat zenét az okostelefonján a telefon hangszóróján keresztül, vagy egy pár ezer forintos fülhallgatóval.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Sok mindennel egyetértek, de azért említsük meg, hogy létezik egy TIDAL, amit itthon 3000 Forint alatti havi díjért hallgathatunk (több CD boltnyi zene érhető el) és a minősége szerintem kiváló. Én közel 2 éve nem vettem CD-t, mert a TIDAL tökéletesen kielégíti a zenei igényeimet. Persze azért hanglemezeket is hallgatok, ami még mindig jobban szól a legjobb távzene szolgáltatónál is.
      Nagyon érdekes a december 27-i bejegyzésem végén idézett John Darko fejtegetés a 2016-os trendekről. Ő azt emeli ki, hogy a vita, hogy az analóg vagy a digitális zene szól jobban csak akkor dönthető el, ha nem a manapság szokásos 100 dollár alatti(!!!) lemezjátszóval hallgatnak a fiatalok hanglemezeket. Ő 3000 dollár (!!!) feletti lemezjátszót javasol, szerintem ez túlzás, már egy középkategóriás Rega is jobban szól, mint egy középkategóriás DAC-ról jövő zene.
      Az MQA-t azért én nem becsülném alá, egyrészt ha limitált mértékben is, de a Bluesound Node 2-m segítségével hallgatok már MQA zenét, és tényleg sokkal jobban szól minden digitális formátumnál, nagy kérdés, hogy mikor fognak elindulni a távzene szolgáltatók az MQA zenékkel. Állítólag a Warner Music az összes mester felvételét elkészíti MQA-ban jövő év nyaráig, lehet, hogy az lesz egy nagy pillanat...

      Törlés
    2. Azt hiszem félreértesz. Nem becsülöm alá az MQA hangminőségét, már csak azért sem mert nincs lehetőségem a korrekt öszehasonlításra bármely más formátummal. Én a létjogosultságát vonom kétségbe, így 2017 elején, a korábbi hozzászólásomban leírt okok miatt. A tömegeket, akik eldöntik az MQA jövőjét, nem fogja érdekelni a minőségi fölénye. Pláne nem úgy, hogy az állítólagos hangminőségbeli előnyöket nem is használhatják ki bármilyen hétköznapi hardveren. Mellesleg kíváncsi lennék egy olyan statisztikára ami azt elemzi, hogy az általad említett veszteségmentes formátumban sztrímelő TIDAL-nak arányában mennyi 25 év alatti előfizetője van, mondjuk az mp3-ban sztrímelő Spotify-höz viszonyítva. John Darko fejtegetéséhez csak annyit, hogy véleményem szerint azok a fiatalok akik egyáltalán hallgatnak még LP-t nem a digitális feletti nyilvánvaló fölénye miatt teszik ezt, hanem mert néhány éve ismét trendi dolognak számít az analóg lemez. Ők azt a 100 dollárt is csak a trendiség miatt adták ki, tehát a középkategóriás Regának ugyanúgy nincs létjogosultsága mint a 3000 dolláros csodáknak. Tehát az igazán fontos kérdés nem az, hogy a vita eldönthető-e, hanem, hogy akarnak-e dönteni.

      Törlés
    3. Most már össze tudod hasonlítani az MQA-t más formátumokkal! Január 5-én elindult a TIDAL Masters, amely ma, január 17-én már 906 (!) zenei albumot kínál MQA formátumban. Egy asztali TIDAL alkalmazás letöltését követően szoftveres dekódolással (az alkalmazásba beépítve) 24bit/96kHz nagyfelbontású formátumban egy nem MQA képes DAC közbeiktatásával (vagy anélkül) is hallgatható.
      A hangminősége szerintem nagyon jó. Eddig soha nem hallgatott albumokat fedezek fel ezáltal :)
      A vicc az, hogy a külföldi fórumokon azon vitáznak, hogy ha sokkal több album lesz fent, akkor 25, vagy 30 dollár lesz-e az ár, miközben nemsokára 1000 kiváló minőségű albumot tudnak elérni áremelkedés nélkül...
      Amit a többség igénytelenségéről írtál azzal sajnos egyet kell értsek. Szomorú kimondanom, de az új formátum nem csak a CD-t fogja sírba vinni, de lehet, hogy a hanglemezt is. A CD-ért nem fájna a szívem, a hanglemezért nagyon.

      Törlés
  4. A letöltés alatt nem igazán értem, a minőség csökkenését. Kéne tudni ki mit tölt le. A pl:Michael Jackson - Greatest Hits (24Bit-96kHz)FLAC szerintem nem rossz mint minőség, de valóban lehet letölteni 128kb/s mp3-at is. Az annyira tág fogalom, hogy kár is volt odatenni.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ez a megjegyzés jogos! De ne feledjük, ezt a bejegyzést 2016-ban írtam, és akkor azért még nem mindenhol volt gigabites internet, mint manapság. Az ábrát közzétevő Meridian gondolom, hogy letöltés alatt nem a zenei webáruházakból igen drágán megvehető nagy felbontású albumokat (zenei fájlokat) értették, mert azokat - főleg a távzene korszakban - elég szűk kör vásárolja meg, hanem inkább a digitális zene kezdeti korszakában jellemző mp3-ra gondolhattak.

      Törlés