2016. október 22., szombat

Innováció

Amikor egy lakásban valami elromlik, akkor vagy depisek leszünk a helyzettől, vagy megpróbáljuk gyorsan megoldani. Velem ez történt tegnap, amikor  a nappalimban lévő egyre gyanúsabban viselkedő wifi routerem végleg bemondta az unalmast. Épp azon gondolkodtam, hogy veszek valami új és felhasználóbarát routert, például a most bejelentett Google Wifi-t.
Na de addig is hogyan fogunk zenét hallgatni amíg lesz egy új router?
Ekkor eszembe jutott hogy pár hete rendeltem az Amazon angol oldaláról egy WIFI Range Extendert (lefedettségnövelőt) potom 15 fontért (kb. 5 ezer Ft.) Amikor megjött kipróbáltam, de azóta sem nagyon használtam mert az alap routerek jól működtek. De tegnap beugrott, hátha ez most megoldást jelenthet.  Ez a kütyü úgy működik, hogy abban a helységben ahol az a router található, amelyiknek a jelét akarom más helységre kiterjeszteni ott be kell dugni a hálózatba, és az alap routeren meg kell nyomni egy egy ún. WPS (WI-FI Protected Setup) gombot kb. 5 másodpercig. Ekkor a wifi lefedettségnövelő alapból sárga ledje zöldre vált, jelezvén, hogy kész a mozgatásra a másik szobába. 
Ezután a zeneszobámban ezt a wifi lefedettségnövelő kütyüt bedugtam a hálózati aljzatba fél méterre a hálózati lejátszóim (Squeezebox, Bluesound) helyétől. Amikor egy mobil eszközzel rámegyünk a kütyü jelére - amelyik az alap router nevéhez egy _ext kiterjesztést ad hozzá - akkor azon egy piros led is meggyullad, jelezvén, hogy létrejött a vezetéknélküli kapcsolat. Ebben az állapotban a kütyü hirtelen magyar nemzeti kütyüvé válik, hisz a színei: piros - fehér - zöld.                   Így néz ki:


És ebben a pillanatban beugrott, hogy a kütyü alján van egy ethernet aljzat! Előkaptam a Bluesound Node 2 dobozában található ethernet kábelt és azzal összekötöttem a kütyüt a Bluesounddal.
Ekkor még semmi nem történt :) Gondoltam fel kell, hogy ismerje, így hát újraindítottam a Bluesoundot. Alapból a Bluesound Node 2-n nincs kikapcsoló gomb. A kanadai mérnökök ezt tudatosan így alkották meg, mert egy digitális zenei lejátszó akkor ad szép hangot, ha egy ideje már bekapcsolt állapotban van (a készülék tétlen állapotban 6W-ot fogyaszt!). Az azért nem túl elegáns, hogyha elmegyünk nyaralni, akkor fogjuk, és kihúzzuk az áramvezetéket, ezért úgy alkották meg, hogy a készülék felső részén lévő lejátszás/szünet érintőgombot ha 5 másodpercig lenyomjuk, akkor minden led elalszik és a vakáció üzemmód lép életbe. Én is erre váltottam, és amikor pár másodperc után újra megnyomtam az érintőgombot, akkor a hálózati kábelvégnél azonnal narancs színű villódzást észleltem, ami egyértelmű jele volt, hogy megvan a hálózati kapcsolat.
Az Ipad-emen a BlueOS Controller applikáció működése hirtelen felgyorsult. És ekkor bekapcsoltam a zenét. Na erre a pillanatra használják az angolok azt a kifejezést, hogy jaw dropping, amit magyarul úgy mondanék, hogy leesett az állam!
Az alapból is nagyon kellemes hangú Bluesound hálózati távzene lejátszóm hangja egy más minőségi osztályba került! Hirtelen kitágult a térérzet, mind oldalirányba, mind hátrafelé. A hangszerek hangja sokkal tisztábbá, természetesebbé vált, az összhatás egész egyszerűen megdöbbentő volt.
Ahhoz tudnám hasonlítani, mint amikor a Haydn szimfóniát előbb a TIDAL-ről CD minőségben, utána pedig a norvég 2L oldaláról letöltött MQA fájlból hallgattam Minden természetesebben, az élő zenére jobban hasonlító formában szólalt meg.
Zenei reprodukcióra alkalmas berendezést általában fúvós zenével szoktam kipróbálni. Tegnap este amikor a már százszor hallott Miles Davies Round Midnightot elkezdtem hallgatni, olyan élmény volt, hogy végig kellett hallgatnom a számot. Mint egy jó könyv, amit nem tudunk letenni :)
Nos egy valamire tegnap rájöttem. Amennyiben wifi alapú hálózati zenelejátszón akarunk zenét hallgatni, akkor a bejövő hálózati jelnek a minősége igenis meghatározó.
A tönkrement routeremnél (amikor még működött), a Bluesound diagnosztikai funkció használatával -58 dB-es jelszintet mértem, a wifi jel kiterjesztővel a wifi jel erőssége -37 dB volt mielőtt csatlakoztattam a hálózati kábelt.
Konklúzió: mondhatom ez egy költségtakarékos megoldás, 5 ezer forintos kütyüvel és egy hálózati kábellel lakásunk/házunk bármely helységében képesek vagyunk egy hálózati lejátszóból kihozni a lehető legjobb minőséget!!!!                Próbáljátok ki, megéri :)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése