2023-ban az általam tesztelt készülékek közül a a Fiio Q7 hangzása állt a legközelebb ahhoz a szinthez, amit én egy hordozható audió lejátszótól várok, de kár, hogy a Q7 a maga 623 gramm súlyával és féltégla méretével csak nagy jóindulattal mondható hordozható készüléknek.
Ezért is fordultam különös érdeklődéssel a Q7-nél lényegesen kisebb méretű és súlyú (305 gramm) új Q15-s készülék felé és kíváncsi voltam, hogyan teljesít.
Nagy köszönet a hazai Fiio képviselet most már sok év óta tartó együttműködéséért, amely révén a ma kapható audió készülékek élvonalában lévő kínai cég termékeit újra és újra tesztelhetem, ráadásul hozzám jutott a hazánkba érkezett első Q15 készülék. 👍
A Fiio Q15-t a gyártó a MOZEL-ekre (DAP) jellemző nagy képernyőt + Android operációs rendszert leszámítva szinte minden földi jóval ellátta:
- Legújabb fejlesztésű dupla AKM DAC chip,
- A létező legjobb hangminőségjavító digitális komponensek,
- 32 bit / 768 kHz PCM felbontás, DSD512,
- Asztali készülékekre jellemző kimeneti jelszint, asztali üzemmóddal,
- Teljes MQA dekódolás funkció,
- Korszerű Qualcomm Bluetooth chip (QCC5125), LDAC képességgel,
- Bluetooth módban is működő PEQ hangszínszabályozási (equalizer) lehetőség,
- Asszimetrikus (single ended), szimmetrikus (balanced) és digitális (COAX) kimenetek,
- és mind fölött a legfontosabb: a Fiio mérnökeinek több évtizedes tapasztalata!
A készülék aljáról később írok részletesebben, a felső részén található az elég kicsi nagyon elrejtett kerek hangerőszabályzó, amellyel a menüben is navigálhatunk és funkciókat választhatunk ki és a két fejhallgató kimenet (3,5 mm-es és 4,4 mm-es). Jó lett volna ott látni egy 6,3 mm-es asszimetrikus (single ended) kimenetet is, amelybe remekül illeszkedett volna a PCHUD kábelem csatlakozója. 😎
Amennyiben engem megkérdeztek volna a fejlesztés során, akkor én a készülék felső síkjába egy 6,3 mm-es, egy 3,5 mm-es és egy 4,4 mm-es kimenetet javasoltam volna, a készülék jobb oldalának tetejére egy menü gombot, alá pedig egy fel-le billenő hangerő/menü fel le szabályozó kapcsolót. Ezúttal sajnos engem nem kérdeztek meg. 😘
Tesztfelvételek meghallgatása
A Q15 lejátszót egy kínai DD HIFI TC05 USB-C - USB C kábellel kötöttem össze a Xiaomi MI12 mobiltelefonommal, a USB Audio Player Pro (UAPP) Androidos alkalmazást használva. Az MQA kedvelők Facebook oldalán (MQA Experience) kapott ajánlás alapján a Google Play áruházban kikapcsoltam az UAPP alkalmazás automatikus frissítését annak érdekében, hogy továbbra is lássam az alkalmazásban az MQA dalokat és albumokat és ne a TIDAL-nél lassan általánossá váló MAX felirat jelenjen meg, amely esetén nem tudom eldönteni, hogy egy nagy felbontású FLAC fájlt hallgatok, vagy egy MQA technológiával előállított zenei fájlt. Szerencsére ezzel a módszerrel elkerültem az UAPP alkalmazás frissülését. Ami érdekes, hogy egy alkalommal az UAPP megnyitásakor megjelent egy felirat, hogy legyek szívesek frissíteni az alkalmazást, mert ha nem teszem meg, akkor nem tudják garantálni, hogy a TIDAL alkalmazást használni fogom tudni később, de a jó hír, hogy egyelőre minden működik. 😍 Hogy miért olyan fontos, hogy lássam az MQA formátumú zenéket? Nos azért, mert általános vélemény szerint azok jobban szólnak, mint ugyanannak az albumnak a nem MQA FLAC változata. Azért írom így, mert az MQA technológiával előállított albumokat is FLAC formátumban továbbítja az interneten a TIDAL, de azok nem tévesztendők össze az MQA "összecsomagolás" nélkül FLAC formátumban átküldött albumokkal. Amikor egy albumot megjelentető lemezcég a TIDAL-nek megküldi az albumot mind MQA, mind nem MQA nagy felbontású FLAC formátumban, akkor a TIDAL felületére automatikusan a nem MQA formátumú album kerül fel.
Fura tehát kimondani, de akik nem frissítik az UAPP, illetve az Androidos TIDAL alkalmazást, ők továbbra is egyértelműen tudják, hogy melyek a jobb minőségben meghallgatható MQA albumok és azokat kiválaszthatják és meghallgathatják.
Most, hogy már rendeződött az MQA formátum jövője azáltal, hogy a kanadai audió cégcsoport a LENBROOK megvásárolta az MQA jogokat számomra érthetetlen a TIDAL döntéshozóinak bocsánat a kifejezésért "fafejűsége" (tree-headedness). Remélem hamarosan visszaállítják az eredeti állapotot és ki-ki azt a formátumot hallgathatja, amelyiket szeretné...
A Fiio Q15-t az irodámban használt iFi ZEN DAC V1 + ZEN CAN párossal hasonlítottam össze, egy Wireworld Ultrviolet 7 USB B - USB A kábelhez csatlakoztatott Audioquest Dragontail USB-A anya - USB C kábellel összekötve a Xiaomi MI12 mobiltelefonommal. A Wireworld kábel USB B végéhez mielőtt azt csatlakoztattam volna a ZEN DAC-hoz még közéjük iktattam egy iFi iPurifier 3 USB jel-javító eszközt is.
Fontos megemlíteni, hogy a fejhallgatót a Q15 Super High Gain módjával
használtam a teszt során (kivéve az asztali mód kipróbálását,
amikor a még magasabb Ultra High Gain mód volt bekapcsolva)
azért, mert a Meze 109 Pro meghálálja a magasabb
kimeneti jelszintet és a magasabb jelszinttel hallgatva sokkal szebben muzsikál.
réz PCUHD kábelt használtam, amely tapasztalatom szerint
jelentősen javít a transzparencián, a hangzás természetességén,
csökkenti a zajszintet és levegőssé, azaz életszerűvé teszi a hangzást.
Mivel a PCUHD kábel végén egy 6,3 mm-es asszimetrikus (single ended)
csatlakozó van ezért - mivel ilyen bemenet nincs a Q15-n - egy
Furutech 6,3 mm "anya" - 3,5 mm "apa" átalakítót használtam.
Az irodai összeállításom ahogy korábbi teszjeimben már arról számos esetben írtam nagyon szépen muzsikál, a páros ára Európa nyugati felén 400 €, sajnos nálunk több, 200 ezer forint. Ehhez még hozzá kell vennünk a Wireworld USB kábel ma kapható változatának mintegy 22 ezer forintos, a Dragontail 8 ezer forintos és az Ipurifier 3 eszköz 60 ezer forintos árát, így együtt beszerzési helytől függően 250 - 290 ezer forint közötti árral kell számolnunk, ehhez képest a Q15 itthoni 170 ezer forintos ára egészen "baráti"-nak mondható.
kórusművet nagyon szépen, természetesen adja vissza,
jó térleképezéssel, életszerű énekhangokkal, jó dinamikával
Ez a hangminőség 10 éve egy vezetékes rendszeren is kifogástalan lett volna. Ez a hangzás nálam a 4 legjobb vezeték nélküli lejátszó között van! (a másik három a Fiio Q7, az iFi ZEN One Signature és az iFi Go blu).
a felvételeik hangminősége a legjobbak közé tartozik
ez a hangminőség szempontjából etalonnak számító
felvétel, amely kiválóan alkalmas egy lejátszó berendezés
ha a világban felmérés készülne arról, hányan hallottak róla,
nem túlzás azt állítani, hogy több milliárd ember felelne igennel.
A High School Musical TV sorozat sztárja már első slágerével,
a Driving Licence-el "megvett" engem. Nem véletlen, hogy
a fiatal amerikai (már amennyire egy filippínó apa
és egy német-ír származású mama esetén amerikairól beszélhetünk)
szinész/énekesnő már 3 Grammy díjjal
büszkélkedhet és azzal, hogy egyetlen napon 17 millióan
hallgatták meg az első slágerét. Bevallom imádom a különleges
című tavaly megjelent dal, amely mindig lenyűgöz. 😍
6 dB állásban szoktam használni, de amikor ebben az állásban hallgattam meg a vampire-t, akkor ahogy említettem túl élénk volt a hangzás. Ekkor átállítottam a Gain kapcsolót a 0 dB állásba, ahol Rodrigo hangjában kevesebb volt a sziszegő hang, de ebből a hangzásból pedig a tökéletes transzparenciát és a jobb dinamikát hiányoltam. Itt persze ne gondoljunk durva hiányosságokra, itt csak nüanszok hallhatók, de azért érzékelhetőek ezek a különbségek. Tudni kell, hogy a zenék többségén a 109 Pro érzékelhetően jobban szól, ha magasabb kimeneti jelszinttel hallgatjuk, lehet, hogy a vampire egyike a ritka kivételeknek.
Chris Botti új albumán található Chet Baker pályafutásának
Amikor ezt a csodás zenét hallgattam Botti és az egyik legjobb
hegedűművész Joshua Bell előadásában olyan kifejezések
jutottak szembe, hogy művészi elhivatottság, alázat.
harmonikán szokták megszólaltatni, de a japán, többségében
fiatal zenészekből álló UNAMAS Piazzola Septet
3 hegedűsből, 2 csellistából egy oboásból
és egy nagybőgősből áll és épp ezért különlegesek.
Ez az album eddig az egyik kedvencem a 2024-es esztendőben.
Az UNAMAS egy japán lemezcég, viszonylag ritka, hogy
egy lemezcég szervez egy kamarazenekart, méghozzá
egyetlen zeneszerző műveinek megszólaltatására,
de ha valaki, akkor Piazzola megérdemli ezt a figyelmet, bizonyítva,
hogy Argentina nem csak világbajnok focicsapata miatt különleges.
(the Hungarian meaning of UNA(L)MAS is boring) 😎
A SONY Music kiadó által 1982-ben (!) megjelentetett, Francis Ford Coppola
a Keresztapánál egész biztosan kevésbé ismert 😎 filmjéhez Tom Waits által készített
filmzenei album óriási meglepetés volt számomra. Köszönet a tippért az említett
MQA Experience Facebook csoport egyik tagjának.
Azt, hogy már régen is tudtak kiváló minőségű hangfelvételt készíteni nem új számomra,
de ezen a felvételen minden, a hangszerek a férfi és női énekhang tökéletesen szólal meg.
Fiio Q15
Amit a Chris Botti felvételnél elmondtam, az erre a dalra is érvényes, ennél tökéletesebb hangzást még álmunkban sem szoktunk magunknak kívánni. A Q15 felteszi a koronát eddigi teljesítményére. A női és férfi énekhang is életszerű, magával ragadó, nem beszélve a hangszer hangokról, amelyek közül is kimelkedik a fúvós hangszer csodás megszólalása. Egyszerűen tökéletes! Ami egészen félelmetes, hogy ezt a hangminőséget ma már 170 ezer forintért megkapjuk. Mielőtt visszasírnánk a Fiio Q5S TC 140 ezer forintos árát, egyrészt gondoljunk az azóta az életünket keserítő inflációra és ami még ennél is fontosabb, gondoljunk arra, hogy mennyivel jobban szól a Q15 korábbi elődjénél, még akkor is, ha a Q5S TC-be építettek THX erősítőket, a Q15-be pedig nem, de egy kiváló másik típusú erősítőt igen.
ZEN rendszer
A fúvós hang jobb a Q15-ön, a mély hangok viszont élvezetesebbek a ZEN pároson. A két énekhang nagyon szép, tiszta és nagyon neutrális a ZEN pároson, abszolút izlés kérdése, hogy melyik hangzás tetszik jobban a hallgatónak, nekem az énekhangok vonatkozásában kicsit élvezetesebb a Q15 megszólalása. Ennek ellenére nem fogom lecserélni az irodai rendszeremet, mert épp ez a zeneszám bizonyítja, hogy ez a rendszer kiválóan muzsikál. 💓
Asztali mód
A bal oldalon lévő USB kábelt csatlakoztattam a Notebook-om
USB kimenetéhez, míg a DD HIFI audió kábelt a mobiltelefonomhoz.
Ebben az üzemmódban lehet a Q15-ből kinyerni a legmagasabb
kimeneti jelszintet, az asszimetrikus (single ended) kimenetről
a 32 Ohm-os 109 Pro csatornánként 625 mW-al hajtható meg.
A képen a hangerőszabályzó alatt látható bíbor (magenta) szín arra utal,
hogy az épp játszott zenei fájlt MQA technológiával állították elő.
ON-ra kell állítani (saját akkumulátoros üzemmód), a jobb oldalit
pedig OFF-ra, azaz Desktop Mode-ba. Ekkor a készülék a külső
erőforrásról kapja az áramellátást az úgynevezett Ultra High Gain módban.
Természetesen összehasonlítottam az Ultra High Gain Mode-ot (külső táplálás) a Super High Gain Mode-al, ahol a Q15 saját akkumulátorról működik. A kimeneti jelszintek közötti különbség a két módban igen jelentős. A saját áramforrásról történő működés közben 65%-át adja le a készülék az asztali módban nyerhető kimeneti jelszintnek.
Minden tesztszámot meghallgattam mindkét módban és megállapítottam, hogy a Meze 109 Pro-nál ugyan valóban igaz az a tesztelők (reviewers) többsége által megállapított tény, hogy minél magasabb a kimeneti jelszint, annál jobban muzsikál a 109 Pro, de azért van egy optimum szint, ami felett a tapasztalható minőségjavulás azért már minimális.
Amennyiben egy görbével akarjuk leírni a Meze 109 Pro hangminőségének viszonyát a kimeneti jelszinthez, egy az alábbiakban bemutatott görbéhez hasonlót kell elképzelni:
Figyelem: ez szubjektív megfigyelés/vélemény,
nem tudományosan alátámasztható tény!
A fenti görbének megfelelően az akkumulátoros módban az asszimetrikus (single ended) kimenetről elérhető 400 mW (32 Ohm) kimeneti jelszintet az asztali mód használata 625 mW-ra emeli meg, amely ugyan érzékelhető hangminőségjavulást eredményez, de ez már nem annyira számottevő, hogy azt javasoljam, hogy a Fiio Q15-t mindenki csak és kizárólag asztali módban használja, hiszen az akkumulátoros mód (Super High Gain Mode) kimeneti jelszintje a ma kapható fejhallgatók 95%-a használata esetén bőségesen elegendő a kiemelkedően jó hangminőség eléréséhez, amely hangminőség a "közép" kategóriában eddig szinte elérhetetlen volt.
Elérkezett a pillanat, amikor meg kell magyaráznom a bejegyzés címét. Mit jelent az, hogy a sötét oldal ellenálhatatlan csábítása? Nos már több bejegyzésben jeleztem, hogy nekem sokkal jobban tetszett a Q5S TC dizájnja.
nem az a kifnomult, a kezünkben is kellemes érzést keltő
dizájn, amit annyira kedveltem a Q5S TC-nél.
Még a készülék alsó-felső élei is lehetnének
lekerekítettebbek és finomabbak.
Ez a dizájn engem a Star Wars filmek
birodalmi katonáinak egyenruhájára,
azaz a sötét oldalra emlékeztet...
A Q15 méretével nincs bajom, gondolom egy ilyen komoly technikát, amivel ilyen magas szinten lehet zenét hallgatni nem lehetett volna sokkal könyebb formában kivitelezni. A praktikummal viszont voltak problémáim. Kezdem azzal, ami nagyon tetszett, a képernyőn lévő feliratok tetszőlegesen forgathatók és mivel elég rövid a DD HIFI kábelem, így a készülék alján lévő USB C csatlakozó mindig távolabb volt tőlem, mint a tetején lévő kerek hangerő szabályozó gomb.
Mivel egy ilyen méretű készüléket a hallgató nem igazán tart a kezében órákig, így azzal szembesültem, hogy a készülék fekvő helyzetében nagyon nem egyszerű a hangerőn módosítani, ezért tesztelés közben a készüléket az oldalára fordítottam és így tudtam szabályozni a hangerőt. Egy általában fekvő helyzetben használt készüléknél a kicsi és kerek hangerőszabályozónál sokkal jobbnak tartanék egy a Fiio M11S-nél megcsodált, a készülék oldalán lévő "billenő" hangerőszabályzót. Amúgy is a kijelző, habár éles a képe, olyan kicsi, hogy nem olyan egyszerű elolvasni a hangerő aktuális értékét...
Amikor viszont megszólal a zene a Q15 tolmácsolásában, hajlamosak vagyunk minden mást elfelejteni. 😊
Összeségében a Fiio Q15 egy az árához képest mind vezetékes, mind vezeték nélküli módban elképesztő hangminőségre képes, mondjuk ki zseniális zenelejátszó, amit minden kedves olvasómnak jó szívvel ajánlok figyelmébe, főleg azoknak akik nem szabadban végzett sport, vagy rekreációs tevékenységhez keresnek hordozható lejátszót. Nekik inkább az iFi Go blu-t, vagy a Fiio BTR7-et ajánlom.
A Q7 nekem túl nagy és nehéz volt, és ha az ember egy asztali készüléket keres, akkor viszont nem ilyen formára gondol, mégis a Q7 az év egyik legjobb zenelejátszója volt 2023-ban.
Namármost ha kapható olyan készülék, amely sokkal kisebb, sokkal könnyebb, fele annyiba kerül, mégis hangminőségben a Q7-hez képest alig különbözik és még épp hordozhatónak nevezhető, amely ilyen érzelmeket képes kiváltani a hallgatóból, akkor nem kérdés, hogy a kettő közül melyiket fogom ajánlani.
Azért azt meg kell említeni, hogy a Meze 109 Pro nagyon hálás a magas kimeneti jelszintért, és a Q15 ilyen szempontból nagyon is kényezteti a fejhallgatót, ami meg is hallatszik a zenei minőségen.
Fiio Q15
Ami tetszett
Ár-érték arányban ma negyed millió forint alatt
a legjobb hangminőségre képes zenelejátszó;
Az új AKM DAC chipek félelmetesen jól sikerültek,
és kimondhatjuk, hogy ebben a kategóriában új etalonnak számítanak;
A lejátszó legnagyobb erénye, hogy úgy természetes és muzikális,
hogy egy pillanatig nem unalmas az amit hallunk rajta;
Félelmetesen jó transzparencia és ottlét érzés,
élő felvételeken csodás térhangzás jó térleképezéssel;
A Q15 mély hangjai (bass) ahogy mondani szokták
bizsergetőek, abszolút egy asztali lejátszó szintje;
A közép tartomány a lejátszó egyik nagy erőssége,
szinte minden finom hangszínt kihoz a szép emberi énekhangokból;
Az ilyen "középkategóriás készülékeken" az asszimetrikus (single ended)
kimenet sokkal alacsonyabb jelszintű, a Q15 viszont akkumulátoros módban
csatornánként 400mW-al (32 Ohm), asztali módban 625mW-al (32 ohm)
kényezteti a fejhallgatót, a legjobbat kihozva a 109 Pro-ból,
és akkor még meg sem említettük a szimmetrikus (balanced) kimenet
akkumulátoros módban 1060 mW (32 Ohm) és asztali módban félelmetes,
csatornánként 1610mW (!) jelszintjét, ami szinte mindent meg tud hajtani;
Ritkán mondok ilyet, de kicsit nehéz szívvel adom vissza a Q15-t
a magyar Fiio képviseletnek, annyira imádtam a hangját. 😍
Ami nem tetszett
Az a már többször említett dizájn nekem túl komor, bizony
visszasírom a Q5S TC nagyon elegáns, finom formatervezését;
A hangerőszabályozó elhelyezése és mérete
nem a legnagyobb erőssége a készüléknek;
Kicsit haza beszélek, de szerintem egy ekkora készülékre már talán
ráfért volna egy 6,3 mm-es, asszimetrikus (single ended) bemenet is;
a Fiio Q15-öt, mert akár a repülőn, akár
egy szálloda medencéje mellett
egyszerűen használhatja ezt a fél kilónál
könnyebb készüléket és még el is lehet
büszkélkedni azzal, hogy magával hozta
az otthoni berendezés hangminőségét.
abban a pillanatban elfelejtjük, amint
meghalljuk a Fiio Q15 szenzációs hangját.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése