2019. december 22., vasárnap

Fiio BTR5 légzene játszó - All in


Minden képnél klikk a képre a jobb képminőség érdekében
Pókerben az All in azt jelenti a játékos mindent egy lapra tesz fel,
és az összes zsetonját "betolja", amellyel nagyon sokat nyerhet, 
de ki is szállhat a játékból.
A Fiio a BTR5-be minden tudását, tapasztalatát belepakolta,
és jó eséllyel nagyot nyerhet a digitális zenelejátszók piacán.


Tavaly év végén a Fiio BTR3-at neveztem meg, mint az év legjobb hordozható digitális zenelejátszóját. Azóta sorra jelennek meg új légzene játszók, amelyek közül 2019 decemberéig a Hiby W5 (Szivarka) bizonyult a legjobbnak.
Talán épp ezért döntött úgy a Fiio, hogy az új légzene játszójába ugyanazt az ESS gyártmányú digitális - analóg átalakítót (ES 9218P DAC) építi be a korábbi AKM chipek helyett, mint a Hiby, csakhogy itt a jobb és bal csatorna külön DAC chipet kapott.
A BTR5 formavilága nagyon hasonló a BTR3-hoz, ami inkább előny, mint hátrány. vannak rajta fizikai vezérlőgombok, és ezúttal egy kisméretű (egyszínű) OLED kijelzőt is kapott, amely mutatja az akkumulátor töltöttségét (max. 9 óra üzemideje van, ami kevesebb, mint a BTR3 11 órája, de a BTR5-be sokkal komolyabb hardvert építettek bele), a hangerőt, a használt Bluetooth kodek megnevezését, valamint az üzemmódot, a kijelző fényerejét, az autós módot (ez nagyon praktikus, mivel az autó motorjával együtt kapcsolhatjuk be és ki a BTR5-t), a kimeneti jelszintet (végig High, azaz magas kimeneti szintet használtam), és az USB módot.

A Fiio nagyon komoly technikákat épített be a BTR5-be, 
egyrészt az USB-s kapcsolat feljavítására, 
másrészt a hangminőséget rontó jitter csökkentésére,
és kristályoszcillátorokat az audió jel javítására


A BTR5 legfontosabb újdonsága azonban a FIIO légzene játszói között elsőként a szimmetrikus erősítés, amelynek fontosságáról már előző bejegyzéseimben is írtam. A fenti képen jól láthatók a 3,5 mm-es aszimmetrikus és a 2,5 mm-es szimmetrikus kimenetek, amelyek ezúttal a készülék felső részére kerültek.
A BTR5 nagyobb és nehezebb (43,7 gramm), mint a BTR3 (26 gramm), de hát egy ilyen komoly technika beépítéséhez helyre volt szükség.

A BTR5-höz egy áttetsző, a készülékre pattintható csíptetőt adnak, amely praktikusabb, mint a BTR3 hátlapjára szerelt csíptető (amely az enyémen már el is tört, de csak a hátlappal együtt cserélhető).

Köszönet a hazai Fiio képviseletnek azért, hogy én kaphattam meg a hazánkba érkező első készüléket kipróbálásra.

3 nap bejáratás elég volt ahhoz, hogy a BTR5 elnyerje legjobb formáját.

Ami a Bluetooth hatótávolságot illeti (csak LDAC módban használtam a BTR5-t) tavaly még akadtak gondok a BTR3-nál, kezdetben voltak úgynevezett dropout-ok, azaz kiesések, de azt tapasztaltam, hogy az Android Oreo-n fejlesztettek és azután megszűntek ezek a kiesések. A Hiby W5 hatósugara már valamivel jobb volt, de a BTR5 egy teljesen más szint, amely korábban nem tapasztalt stabil módon zenél akkor is ha kimegyek a szobából, egy fal meg sem kottyan neki, akkor is folytatja a zenélést, ha a szomszéd szobában hátat fordítok a mobiltelefonomnak. Még soha nem találkoztam ennyire stabil jelet szolgáltató Bluetooth alapú lejátszóval.

Lássuk hogyan szerepelt a BTR5, amelyet az otthoni rendszeremmel,  Szivarkával (Hiby W5 légzene játszó) és Szimi-vel (Ibasso DC01 audió adapter) hasonlítottam össze, részben a Meze 99 Classics fejhallgatómmal, részben a KZ ZSX belső fülesemmel.


Felülről lefelé: Hiby W5 (33 ezer Forint),
Ibasso DC01 (16 ezer Forint) 
és Fiio BTR5 (40 ezer Forint)

Az otthoni rendszeremet és Szivarkát csak aszimmetrikus kábellel tudtam meghallgatni, míg Szimi-t és a BTR5-t szimmetrikus kábellel.


Meghallgatott zeneszámok


Nagyszerű felvétel, amelyen vannak férfi énekhangok, 
amelyek mögött egy dixiland band játszik

BTR5

Nagyon természetes énekhangok, nagyon jó fúvósok. Az otthoni rendszer a felvétel végén nagyon jó teret jelenített meg. Ennyire egy légzene játszó nem tudja megjeleníteni az élő felvétel varázsát, de a BTR5 elképesztően jó minőségben tolmácsolja ezt a felvételt. Az otthoni rendszerem 100%-ához viszonyítva a BTR5-nek adok 80%-ot, amely az Audioquest Dragonfly Cobalt (AQ DRC = Kék szitakötő) 85%-hoz képest (annak 40%-os áráért) igencsak figyelemre méltó teljesítmény!

Ibasso DC01

Egy kicsivel kevésbé volt tökéletes, mint a BTR5 produkciója, de minimális volt a különbség. A sztereó tér kicsit szűkebb volt, mint a BTR5-nél. A zenekar hangszereinek elhelyezkedése kicsit kevésbé volt természetes, de az énekhangok és a fúvósok hangja nagyon magas szintű volt.

Hiby W5

Meglepően jól szólt kezdetben, az emberi énekhangok nagyon jók voltak, de amikor megszólalt a trombita, na az már nem szólt olyan természetesen, "vékonyabb" volt a hangzás, mint az otthoni rendszer, vagy a BTR5 esetében. Egyértelműen kiütközött a BTR5-be beépített komolyabb technika előnye.




Szenzációs minőségű élő világzenei felvétel
(köszönöm a tippet Huszti Zsolt barátomnak - HEED Audió)

Otthoni rendszer 100%
Fiio BTR5 75%
Ibasso DC01 70%
Hiby W5 50%


Ezen a felvételen az otthoni rendszer kiemelkedett, nagyon életszerűen, levegősen szólt.
A BTR5 nagyon szépen szólt, és kicsit természetesebben, mint a DC01, de nem volt nagyon nagy különbség. Önmagában egész jól szólt a Hiby W5 is, de a térérzet sokkal beszűkültebb volt, kevésbé levegősen szólt, mint a szimmetrikus kimenettel ellátott eszközökön, amelyeknek az alacsony zaja jelentősen javította a térérzetet és az előadás természetességét.
Aki meghallgatja ezt a felvételt a két 50 ezer Forint alatti szimmetrikus kimenettel ellátott eszközzel biztosan elgondolkodik, és azt mondja magában: Jó ég! Hová fejlődnek ezek az "olcsó" zenelejátszók!




Ez a filmzene néha félelmetes robajokat, természeti hangokat, 
például a vihar hangját adja vissza, néha madárcsicsergésre 
emlékeztető hangok hallhatók, szubbasszus hangok kíséretében


Otthoni rendszer (Meze) 100%
Fiio BTR5 (Meze) 80%
Ibasso DC01 (Meze) 75%
Fiio BTR5 (KZ ZSX-el) 65%
Hiby W5 (Meze) 60%

Az otthoni rendszer kifogástalan volt, nagyon szép térrel, elképesztő szubbasszus hangokkal.
A Fiio BTR5 ezt a felvételt hallgatva remekel. Ha valakinek a szemét bekötnénk, bevinnénk őt a zenehallgató szobába és a fejére tennénk a fejhallgatót, és lejátszanánk ezt a felvételt a BTR5-ről a Mezével, és megkérdeznénk, hogy szerinte milyen árú és milyen típusú lejátszó készülékről szólt a zene, szerintem árra sokan mondanának 200 ezer Forintot és a készülék típusára pedig egy asztali lejátszóra, vagy egy jobb minőségű MOZEL-re (mobil zenelejátszó = DAP) tippelnének, és amikor levennénk a szeméről a takarást és odaadnánk az illetőnek az öngyújtó méretű BTR5-t és megmondanánk, hogy vezeték nélkül játszottuk le a felvételt, lennének páran, akik hitetlenkedve fogadnák a hírt.
Ami érdekes, hogy nagyon hasonlóan szólt a BTR5 a ChiFI belső fülessel (a szimmetrikus kábellel és Comply memóriahabos füldugóval együtt 15 ezer Forintos KZ ZSX) hallgatva, mint Szivarka (Hiby W5) a Meze fejhallgatóval.





Ezt a zenét nagyon szeretem, de nem a felvétel minősége miatt választottam, hanem azért, 
mert kíváncsi voltam rá, hogy mit hoz ki a BTR5 egy átlagos minőségű felvételből


Ennek a felvételnek a meghallgatása során jöttem rá egy érdekes törvényszerűségre. Amikor ugyanis kiemelkedő egy felvétel hangminősége, ott a mobil eszközök meglepően közel tudnak kerülni az otthoni rendszeremhez, egy átlagos minőségű felvétel esetén azonban az otthoni rendszer és a mobil eszközök hangminősége között ég és föld a különbség! Például ennél a felvételnél az énekes nagyon kellemes hangja mellett az együttes tagjai is ráénekelnek a zenei alapra. Ezt az otthoni rendszer szépen, finoman visszaadja, de a mobil eszközökön ebből szinte semmi nem hallható.


Otthoni rendszer (Meze) 100%
Ibasso DC01 (Meze) 70%
Fiio BTR5 (Meze) 65%
Hiby W5 (Meze) 55%
Fiio BTR5 (KZ ZSX-el) 50%

Ez a rock felvétel "dögösebben", izgalmasabban szólalt meg Szimi-n, mint a BTR5-ön, amelyen kicsit kevésbé érdekesen szólalt meg az átlagos minőségű felvétel. Szivarka hangszíne nagyon kellemes, nagyon tisztességes a produkciója, de a szimmetrikus erősítésű eszközök zaja kisebb, hangjuk természetesebb. Belső fülessel hallgatva egy ilyen átlagos hangminőségű felvétel sokkal kevésbé élvezhető, mint a fejhallgatón. Úgy tűnik, hogy a belső fülesek érzékenyebbek a felvétel minőségére, mint a fejhallgatók. Vagy egyszerűen ez a ChiFI belső füles nem volt képes kompenzálni a hangmérnöki munka hiányosságait.







Párhuzamos kenyai sorsok: 
Az egyik kenyai fiatalember, aki a repülőtéren takarít a jobb élet reményében felkapaszkodik egy repülőgép futóművére, és jégbe fagyott teste a Londoni kertvárosba zuhan...
A másik kenyai fiatalember (J.S. Ondara) megnyert zöldkártyával az Egyesült Államokba költözik, megtanul gitározni, felvételeit felteszi a YouTube-ra, ahol rendkívüli tehetségét felfedezik, leszerződteti a világ egyik legjelentősebb lemezcége (Universal Music Group), és bemutatkozó albumát - teljes joggal - a legjobb Americana album Grammy díjára jelölik!
Kinek mi van megírva a sors könyvében.....


Ezt a felvételt előbb CD minőségben. majd Master (MQA) minőségben hallgattam meg a BTR5-ön (amely nem képes MQA dekódolásra, vagy kibontásra, de a TIDAL Windows-os alkalmazás az első kibontást elvégzi, így a Master felvételek a BTR5-n is nagy felbontásban élvezhetők) a KZ ZSX belső fülessel a szimmetrikus kábellel és érzékelhetően jobban szólt a Master minőségben. Lenyűgözően természetes ének és gitár hang. A fiatalember hangja amúgy is elbűvölő, és ez a felvétel rávilágít a BTR5 egyik nagy előnyére, a nagyszerű középtartományra, a levegős, természetes előadásmódra, amely nagy élményt nyújt.

Szimi-vel hallgatva nem sokkal gyengébb a hangzás, nagyon élvezetes, de ha lehet ilyet mondani a nagyon szubjektív hangminőség különbségre kb. 10%-al gyengébben szól Szimi, mint a BTR5. Ez különösen azért figyelemre méltó, mert a BTR5 vezeték nélküli lejátszó, míg Szimi vezetékes!
A teljes igazsághoz azért az is hozzá tartozik, hogy ez a 10% különbség úgy jött ki, hogy Szimi és a Lenovo notebookom közé beiktattam egy Audioquest Jitterbug hálózati zajszűrő USB-s eszközt, amellyel Szimi ára már "felmegy" kb. 30 ezer Forintra, tehát a BTR5 árának háromnegyedére. Ennek fényében is igazán figyelemre méltó, hogy Szimi ilyen közel tud kerülni a BTR5 hangminőségéhez!

Figyelem spoiler: Közben megvettem a Meze "extra" szimmetrikus kábelét, amely az "alap" szimmetrikus kábelhez képest a vártnál sokkal jelentősebb hangminőség javulást eredményezett Szimi-n! Sajnos ezzel a kábellel a BTR5-t már nem volt módom kipróbálni, de az M11 Pro tesztnél beszámolok majd a tapasztalataimról.



Kipróbáltam a BTR5 digitális szűrőit (8 szűrő) a Meze 99 Classics fejhallgatóval, a szimmetrikus kimenetet használva. Nagyon nagy különbséget nem tapasztaltam. Ami feltűnt, hogy egyes szűrőknél (pl. Fast, Minimum phase) a mélyhangok feldúsultak és nem voltak természetesek. Nekem az Apodising és a Slow szűrőkkel szólt a legjobban a készülék.

Összehasonlítottam a BTR5 teljesítményét a szimmetrikus kimenetről a Meze fejhallgatóval és a BTR5-t összekötve  Vorzüge Püré hordozható erősítővel (ezt csak aszimmetrikus kábellel tehetjük meg). Nos ami nagyon érdekes habár érzékelhetően kisebb volt a zaj a szimmetrikus kimenetről, mégis Püré zsenialitása sokat hozzáadott a hangzáshűséghez. Megnövelte a teret, természetesebben szólt, összességében jobb volt, mint maga a BTR5 a szimmetrikus kábellel.
Ez a rendszer viszont már 220 ezer Forintba kerül! Lehet, hogy ilyet még soha nem írtam le, de véleményem szerint a Fiio BTR5 hangja a szimmetrikus kimenetről annyira jó, hogy nem igazán éri meg kiadni 170 ezer Forintot Püré-re még akkor sem, ha Püré érzékelhetően javít a hangminőségen.



Fiio BTR5 Fiio aszimmetrikus kábellel összekötve
Vorzüge Püré-vel, Meze 99 Classics-al hallgatva


Természetesen kipróbáltam a BTR5-t USB zenelejátszóként is. Amiben a Fiio-nak fejlődnie kell még az a terméktámogatás (support). A nagy nevű gyártók minden készülékükhöz külön-külön megjelenítenek a weboldalukon úgynevezett drivereket, amelyeket le lehet tölteni annak érdekében, hogy a készülékünket például egy Windows PC-vel is használhassuk USB módban. A BTR5 driverét nem egyszerű megtalálni a weboldalukon. Amúgy ha a BTR5-n az 1.0-ás USB üzemmódot választjuk ki, akkor (állítólag) úgynevezett "plug and play" módon, tehát a készülékhez adott kábellel összekötve a PC/notebookkal azonnal tudunk zenét hallgatni. Én a bonyolultabb módot választottam (2.0-s USB mód) és letöltöttem a drivert. Ami kicsit viccesen hangzik a vezeték nélküli használat stabilabbnak mutatkozott, mint a vezetékes (USB)! 
Ami a hangminőséget illeti lényeges különbséget nem tapasztaltam az USB üzemmód (vezetékes) és az LDAC Bluetooth kodekre épülő vezeték nélküli üzemmód között! Szóval lehet, hogy a BTR5-nél nem érdemes driverekkel bajlódni...


Néhány évvel ezelőtt olyan hangminőséget nyújtó zenelejátszót, mint amilyen a Fiio BTR5 sok százezer (!) Forintért lehetett megvásárolni. 



Ha valaki kételkedne abban, hogy egy ilyen kis készülék, mint a Fiio BTR5
képes nagyon komoly készülékek hangminőségével versenyezni, hallgassa meg 
a nagyszerű brazil bossa nova klasszikust és a nagyon megnyugtató másik albumot 



Fiio BTR5


Ami tetszett

Vezeték nélküli eszköznél még soha nem tapasztaltam ilyen mértékű stabilitást,
A telefonunktól "messze" is működik, akár egy fal is lehet a két készülék között,
Könnyen áttekinthető, egyszerű, de nagyon jó kijelző és kezelés,
A szimmetrikus erősítés révén a BTR5 egy magasabb kategóriába repít,
Nagyszerű hangolás, ezt hallgatva teljesen elfelejthetjük, 
hogy egy öngyújtó nagyságú eszközről szól a zene,
Az első olyan légzene játszó, amelynek hangja vetekszik a jobb USB-s lejátszókkal,
Nagyon neutrális, természetes, egy pillanatig nem unalmas hangzás,
A hangszerek és az emberi énekhang a koncertek hangzását idézi,
40 ezer Forintért olyan hangot kapunk, amellyel nincs semmilyen hiányérzetünk,
A BTR5-el a Fiio a világ vezető mobil zenelejátszó gyártói közé lépett.





Ami nem tetszett

Ezt a csodás hangot mindenhová magunkkal vinnénk,
de a BTR5 mérete és súlya miatt egy edzőteremben,
vagy egy futópályán nem ideális a pólónkra csíptetve,
inkább a zsebünkben jobb, de az akadályozhat a mozgásban.
(nyilván valami kompromisszumot kell kötni,
ha a gyártó ilyen minőségű hangot akar kihozni
ilyen méretű eszközből)



A Fiio BTR5 az idei év egyik legjobb ár-érték arányú hordozható digitális zenelejátszója, szenzációs hangminőség egy 40 ezer Forintos vezeték nélküli készülékről! A Fiio minden tudását, tapasztalatát felhasználta a megalkotásánál, és ezáltal ma a BTR5-t tekinthetjük a légzene játszók királyának (kérdés meddig...).
Igazából nehéz elképzelni, hogy mit tudnának ezen még fejleszteni 2020-ban mondjuk egy BTR7-ben. Talán ha a Fiio kihozna a BTR5 technikájával egy kisméretű MOZEL-t, amelyben lenne Micro SD kártya hely, és színes kijelző az albumok borítójával. (Egy ilyen eszköz egyesítené magában az M5 sokoldalú funkcionalitását a BTR5 szenzációs hangminőségével)
A Fiio BTR5 így ahogy van elsőrangú, nagy élmény hallgatni, mindenkinek ajánlom, aki nem akar százezreket kifizetni egy csúcsszuper MOZEL-re.


Figyelem spoiler: Amikor visszaadtam a BTR5-t módom volt egyetlen felvételt (Reuben Hoch - Turnaround) meghallgatni a tesztelésre átvett Fiio M11 Pro-n és a BTR5-n.
Mindenkit meg kell nyugtassak, nem történt csoda. A 240 ezer Forintért kapható M11 Pro lényegesen jobban szólt, mint a BTR5, de a hangminőség különbség korántsem tükrözte a 6-szoros árkülönbözetet!


Tavaly év végén a Fiio BTR3-at jelöltem meg, mint a 2018-as év legjobb hordozható zenelejátszóját. Idén tavasszal a Hiby W5 egyértelműen jobbnak bizonyult a tavalyi év legjobbjánál, és idén év végén a Fiio BTR5 szintén egyértelműen legyőzte a korábbi legjobbat.
A digitális zenei forradalmat a francia forradalomhoz tudnám hasonlítani, ahogy haladunk előre az időben a korábbi vezetők sorra elvéreznek. 😄


Minden Kedves olvasómnak Boldog Békés Karácsonyi Ünnepet kívánok





Következik: Fiio M11 Pro MOZEL teszt

5 megjegyzés:

  1. Tisztelt András!
    Rendeltem egy iBasso DC01-et, a cikked dicsérő szavai és a máshol is olvasottakon felbátorodva. Elsősorban mobiltelefonhoz kötve használnám egy CCA C10 és egy Blon BL-03 fülessel.
    Elgondolkodtam azonban, hogy kipróbálnám a számítógépre kötve. Azonban van egy kis bökkenő: a (nem mobil) fejhallgatóm csak 3,5 mm-es jack csatlakozóval van szerelve. Emiatt nem vennék másik DAC/AMP-ot egyelőre, úgyhogy megpróbálnám egy 2,5 --> 3,5 jack átalakítóval rádugni. (pl. ilyennel: https://www.aliexpress.com/item/32696931711.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.12f74c4diGNzDg )
    Valahol mintha olvastam volna, hogy nem ajánlott a dolog, de nem vagyok biztos benne...
    Mi a véleményed működhet az átalakítóval a dolog, vagy tényleg lekukázza a készüléket?

    VálaszTörlés
  2. Az M11 tesztelésénél ítam részletesen a szimmetrikus erősítés előnyeiről. Sajnos itt nem csak egy 3,5 mm-s jack dugót kell 2,5 mm-esre átalakítani, hanem a DC01 szimmetrikus erősítővel rendelkezik, amelynek előnyét csak szimmetrikus kábellel lehet élvezni. Lehet, hogy szólni fog a zene az átalakítóval is, de az előnyök elvesznek.
    Nekem pont ez a gondom, hogy nem lehet a DC01-et a csak aszimmetrikus bemenettel ellátott Vorzüge Püré-hez csatlakoztatni. Írtam a német Vorzüge cégnek, hogy mit lehetne tenni, de ők sem tudtak erre tanácsot adni.

    VálaszTörlés
  3. Köszönöm a választ! Akkor marad mobil eszköz a DC01, a PC-hez meg veszek egy asztali eszközt (talán Topping MX3-at vagy a pro verzióját, de addig is szorgalmasan olvasok a tovább a témában).
    Köszi még egyszer és csak így tovább a blogon! ;-)

    VálaszTörlés
  4. Hello, dear.

    I currently have a Kz KXS and I will buy a Sennheiser HD600 in the near future.

    I wonder if the Fiio BTR5 is capable of drive the HD600. What do you think?

    Do you think that if I use the balanced output (2.5mm) I can have better results with the HD600?

    VálaszTörlés
  5. I am quite sure that the BTR5 can drive the HD600.
    Yes for me it is clear that the balanced output sounds better than the single ended, with better transparency, more air around the instruments, better separation and clarity.

    VálaszTörlés