2017. január 19., csütörtök

TIDAL Masters a sorozatgyilkos (?)



Hazai fórumokon már vádoltak azzal, hogy a blogomon bulvárt írok HIFI témában, nos ezzel a címmel erre ráerősítettem 😃
Csakhogy a cím korántsem véletlen! Az elmúlt napokban sokat olvastam audiofil fórumokat, hazait és külföldit egyaránt. Ami érdekes, itthon a többség elméleti síkon elutasítja az MQA "formátumot", mert az veszteséges formátum. Akik meghallgatták, azok is vegyes tapasztalatokról számoltak be. A többségük úgy nyilatkozott, hogy nem fog az új formátumra váltani, mert ők a veszteségmentes (lossless) formátumú zenéken kívül semmi mást nem akarnak meghallgatni.
Most nem is mennék bele miért ez a hazai szkepticizmus, az élet egyéb területein is elég szkeptikusak vagyunk mi magyarok...
Ezzel szemben a külföldi fórumok bejegyzéseinek döntő többsége a legnagyobb elragadtatás hangján beszél a TIDAL Masters révén már széles körben elérhető zenékről. Azt is leírják kicsit szomorkás hangnemben, hogy az elmúlt években sok ezer dollárt/eurót költöttek nagy felbontású zenék letöltésére (egy ilyen album ára kb. azonos egy havi TIDAL előfizetéssel), és most úgy érzik, hogy mindez kidobott pénz volt, mint ahogy a CD-k megvásárlása is az elmúlt három évtizedben.
Természetesen egy fizikailag kézbe vehető zenei albumot amikor megvettünk mondjuk 1996-ban, akkor még senki nem gondolt arra, hogy 2017-ben már nem fogjuk leemelni azt a CD-t a polcról soha többé.

Hogy miért nevezem a TIDAL Masters-t sorozatgyilkosnak? Nos azért mert aki hallotta az új minőségben elérhető zenéket, talán egyet ért velem abban (de lehet, hogy ezzel a véleményemmel is egyedül maradok 😉), hogy ez a hangminőség szépen sorban meg fogja ölni a korábban egyeduralkodó zenei formátumokat. Nem vagyok Agatha Christie, de meg merem kockáztatni az áldozatok sorrendjét:
1. Először a CD fog kimúlni, amire számtalan jel utal. Ki ad ma ki több ezer forintot egy CD lemezre, amelyet a reggeli kávénk és croissant-unk mellett a mobilunkról elindíthatunk a megjelenés napján, ugyanolyan minőségben,
2. Másodszor a nagy felbontású (High-Res) zenéket kínáló letöltő oldalak egy része fog bezárni, mert ha az MQA minőség elterjed (értsd: a Warner Music mellett a többi lemezcég is fantáziát lát a zenekedvelők többsége számára nagyon élvezetes új formátumban), akkor ki fog egyetlen albumot egy havi TIDAL előfizetés áráért letölteni?
3. Most jön a legeslegszomorúbb része a jóslatomnak: a hanglemezre is megrendítő ütést mérhet a TIDAL Masters. A hanglemez minőségét mindig is imádtam, és egyértelműen az analóg hang volt a kedvencem. Az elmúlt években egy új hanglemez vásárlási őrület tört ki a világban, aminek nagyon örültem. De ahogy arra a neves audio szakíró John H. Darko 2016-os trendeket összefoglaló írásában is felhívja a figyelmet, a fiatal zenehallgató közönség nagyon olcsó (értsd: 30 ezer Ft. alatti ) lemezjátszókat vásárolva akarja élvezni a hanglemezek minőségét, de ezekkel képtelenség! Szerinte még egy közepes DAC vásárlása esetén is jobb hangot hallunk, mint egy olcsó lemezjátszóról. Természetesen az igazi audiofilek, akik imádják a hanglemezeket, nem 100 dolláros, hallgathatatlan lemezjátszókon hallgatnak zenét, hanem legalább egy Project, vagy (olcsóbb) Rega minőséget választanak, és onnan határ a csillagos ég (pl. a csodálatos hangú Roksan Xerxes lemezjátszó millió felett kapható). Ha a fenti trend, azaz az olcsó lemezjátszók térnyerése nem változik meg, akkor bizony a hanglemezkiadások száma is csökken majd. Azért abban reménykedem, hogy a hanglemez, mint formátum nem tűnik majd el, mert annak is megvan a varázsa, amikor letisztítunk egy lemezt, majd ráemeljük a hangkart és a hangszedőt, és sercegve ugyan, de megszólal a zene 💓

Ezt a blog bejegyzést azok számára írom, akik nem kívánnak elmerülni az új technológia technikai és egyéb részleteibe, összefoglalva mit is kell tudnunk erről a zenehallgatást forradalmasító új szolgáltatásról, a 2 hete elérhető TIDAL Mastersről:


Az előfizetésről:

Általában azt tapasztaltam, hogy valahogy velünk magyarokkal zenei vonalon cudarul bánnak a világban (pl. a nagy felbontású zenéket kínáló letöltő oldalak egyike sem használható itthon), mégis a TIDAL előfizetés ára az egyik legkedvezőbb (!), összehasonlítva más országokkal: 1 forint híján havi 3000-t kell fizetnünk érte, Angliában ugyanezért 7100 Ft., Dániában 8200 Ft.-nak megfelelő helyi pénzt kell fizetni az előfizetőknek, úgyhogy mondhatom ritka szerencsések vagyunk! (jó tudom, ott magasabb az életszínvonal)
Akik ma még nem előfizetők, azoknak most a TIDAL 2 hónapig ingyen teszi lehetővé a kipróbálást (praktikusan meg kell adnunk a hitelkártya adatokat, és 2 hónapon beül lemondhatjuk a szolgáltatást). Rokonaim, barátaim, ismerőseim körében még senkivel nem találkoztam aki kipróbálta, majd lemondta volna. Általában többségük imádja.

A TIDAL-ről:

Ma már bátran kijelenthetem, hogy ebben a pillanatban a legjobb minőségű távzene szolgáltatás. Valahol a világban van egy szerver, ahol jelenleg kb. 50 millió zeneszámot tárolnak, amelyeket számítógépünk, és bármilyen mobil eszközünk segítségével bárhol és bármikor elérhetünk CD minőségben!
Január 5. óta naponta növekvő számban elérhetők a TIDAL Masters szolgáltatás keretében sugárzott albumok, amely az angol Meridian cég tulajdonos, Bob Stuart és egy kollégája által kifejlesztett MQA technológiát alkalmazva képes a stúdiófelvétel minőségével összemérhető zenei fájlokat interneten sugározni (ehhez elegendő egy 1,5 Mb/s internet elérés!). Ma már közel 1200 (!) zenei album érhető el az eddigi legjobb minőségű digitális zenei formában. Elérhető a TIDAL Masters albumok listája, amelyet naponta frissít a Roon (a mai legjobb zenelejátszó szoftver) közössége.

Hogyan hallgassuk a TIDAL Masterst:

Ma még csak PC-n, MAC-en, és az MQA dekódolással ellátott eszközökön érhető el ez a szolgáltatás, de reményeink szerint hamarosan akár a mobilunkról is élvezhetjük majd.

PC beállítás:

Először is le kell töltenünk egy asztali alkalmazást innen (ma még csak ezzel működik).

A What's New menüben az Albums menüpont alatt találunk egy Masters fület. Ott is jelentős számú szuper minőségben hallgatható album található, de messze nem az összes! Sajnos az egyes előadóknál kell keresgélnünk, és ahol két ugyanolyan lemezborítót látunk, jó esély van rá, hogy az egyik a Masters minőség lesz. Indítsuk el a zenét, és ha az asztali alkalmazás jobb alsó sarkában HIFI felirat látható, akkor a minőség CD, ha pedig Masters, akkor nagy felbontású (High-Res) minőségben élvezhetjük az adott albumot.

A képen látható, hogy a beállítások menüben, a Streaming menüpontban felül a HIFI/Master menüpontot kell kijelölnünk (ehhez TIDAL HIFI előfizetésünknek kell lennie), a Sound Outputnál pedig a System Default-ot jelöljük be. Ekkor a TIDAL asztali alkalmazás dekódolja az interneten átküldött fájlt és abból 24bit / 96 kHz-es nagy felbontású zenei fájlt készít, amely a CD minőségnél sokkal jobb minőségben élvezhető. 
A hírek szerint kb. 30 ezer zeneszám már elérhető!

Egy PC, vagy notebook hangkártyája sajnos nem elég jó (tisztelet a kivételeknek) egy ilyen minőség zavartalan élvezetéhez, úgyhogy javaslom, hogy érdemes beszerezni vagy egy digitális analóg átalakítót (DAC), vagy egy olyan készüléket, amely képes az MQA fájlok kibontására.

Javasolt DAC, és egyéb készülék:

Aki a legkevesebbet akarja erre költeni, annak ajánlom az Audioquest Dragonfly Black USB-s DAC/fejhallgató erősítő megvásárlását, kicsivel 30 ezer Ft. alatt (néha akcióban ennél jóval olcsóbb), amelyik heteken belül képes lesz az elérhető legjobb minőségben lejátszani az új formátumot:


Asztali alkalmazás beállítása USB-s DAC csatlakoztatása esetén:

Ha van a birtokunkban MQA dekódolásra képes eszköz, amit USB-n keresztül csatlakoztatunk a számítógéphez, akkor a beállítások menüben a Streaming menüpont alatt a kurzort vigyük a csatlakoztatott audio eszköz (DAC) neve fölé, ekkor a név mellett, jobbra megjelenik egy beállítási kerék. A kerékre kattintva a képen látható menü jön fel. Mindhárom opciót jelöljük meg a menüben és ekkor a csatlakoztatott eszköz teljesen átveszi az asztali alkalmazástól a dekódolási feladatot. Azért fontos ezeket mind bejelölni, mert az MQA képes eszközök több menetben "csomagolják ki" az MQA technológiával "becsomagolt" és Flac formátumban az interneten továbbított fájlokat és ellentétben a szoftveres dekódolás limitált 24bit / 96 kHz-es felbontásával, az eredeti mesterfelvétel felbontása is elérhetővé válik, akár 32bit / 384kHz felbontásban is, amennyiben az eszközünk képes ilyen felbontásra!


Aki nem akar bíbelődni a beállításokkal, és a számítógépével, hanem egy teljes távzene vevő/DAC/felhallgató erősítő/otthoni digitális zenelejátszó megoldásra vágyik, azok számára pedig a Bluesound Node 2-t ajánlom (mai ára kb. 170 ezer Ft.), amelyet nap mint nap hallgatva állíthatom, hogy kiváló készülék, amelybe alapból integrálták a TIDAL-t és az MQA fájlok teljes dekódolását:


Elérhető zenék:

Ma elsősorban a TIDAL tulajdonosainak (pl. Jay Z, Beyonce, Madonna, Coldplay), a norvég 2L lemezcégnek (az MQA technológia legfőbb támogatói) és a Warner Music-nak (cégeik elképesztően sok sztár lemezét adták ki, és pár éve megvették a komolyzenei lemezek egyik legjobb kiadóját, az EMI-t) albumai találhatóak meg. A teljesség igénye nélkül pár előadó:

Pop/rock: Alanis Morissette, Eric Clapton, Björk, Black Sabbath, Bruno Mars, David Bowie, Deep Purple, Emmylou Harris, Enya, Fleetwood Mac, Gary Clark, Jr., Glen Hansard, Green Day, Iron Maiden, Jason Mraz, Jethro Tull, Joni Mitchell, Katie Melua, Led Zeppelin, Linkin Park, Michael Bublé, Mick Jagger, Muse, Nirvana, Phil Collins, Pink Floyd, R.E.M., Red Hot Chili Peppers, Seal, Steely Dan, Talking Heads, The Black Keys, The Corrs, The Doors, Tom Petty, Van Halen, Van Morrison, Wilco, Willie Nelson, Yes, ZZ Top, Lou Reed.

Jazz: Charles Mingus, Ella Fitzgerald, Herbie Hancock, John Coltrane, Joshua Redman, Miles Davies, Ray Charles.

Komolyzene: Itzhak Perlman, Herbert Von Karajan, Engegard Quartet, Sir Simon Rattle.

Az albumok többségénél a hangminőség egészen lenyűgöző, korábban elképzelhetetlen volt, hogy digitális zenei forrásról ilyen minőséget halljunk. Természetesen akadnak gyengébb minőségű albumok, de véleményem szerint ott nem az új technológia a hibás, hanem az eredeti felvétel hangmérnöki munkája nem eredményezett kiemelkedő minőséget. Jó példa erre K.D Lang két lemeze (MQA formátumban): az Invincible Summer hangminősége finoman szólva közepes, míg a Hymns of the 49th Parallel lemezé kiemelkedően jó.
A mérnökök fejlesztései és a tudomány révén eljutottunk tehát az mp3 borzalmától az MQA gyönyörűségéig. 😍

Ajánlott zenék:

2 hetes próbálkozásaim során az alábbi albumokat találtam kiemelkedőnek, mind zenei, mind hangminőség szempontjából:
Sir Simon Rattle: Mussorgsky - Pictures at an Exhibition,
Avishai Cohen Trio: From Darkness, 
Edgar Meyer, Chris Thile: Bass & Mandolin,
Andra Day: Cheers To The Fall,
Herb Alpert: Human Nature,
Trondheimsolistene: Tchakovsky SRENADE for strings op. 48,
Eric Clapton, B.B. King: Riding With The King,
Joni Mitchell: Blue,
Herbert von Karajan: Sibelius: Symphony No. 2,
Gary Clark, Jr.: Gary Clark Jr. Live,
Duke Ellington & His Orchestra: Afro Bossa,
Katie Melua: In Winter
Emerson, Lake & Palmer: Pictures At An Exhibition (Live)

Mindenkinek nagyon jó zenehallgatást kívánok 👂

2017. január 17., kedd

Kipróbáltam a Chord Mojo-t + 2017-ben érkező igazi sláger termékek (Chord Poly, Mytek Clef)



Komoly minőségű fejhallgatóhoz aki DAC/fejhallgató erősítő kombinációt keres, azok számára érdekes lehet:

Múlt héten Brüsszelben jártam és elmentem abba a boltba, ahol a Bluesound Node 2-met vettem, és végre meg tudtam hallgatni egy Chord Mojo-t, először a Meze 99 Classics fejhallgatómmal, utána pedig egy Rega Elex erősítő és Harbeth hangfalak segítségével.


Balról jobbra: Bluesound Node 2, Chord Mojo, Chord 2Qute,
és alattuk a Meze 99 Classics fejhallgató


Nos röviden és velősen szenzációs hangja van. Összehasonlítottam a Bluesound Node 2-vel, mind TIDAL HIFI-n (CD minőség), mind TIDAL Masters-en (High-Res minőség). A Mojo-val még a CD minőségű zenék is mosolyt csaltak az arcomra, de érdekes módon az MQA zenéken nagyobb különbség volt a Node 2 és a Mojo hangja között a Mojo javára. A Node 2 volt mindkét esetben a távzene vevő, és a két készüléket a kereskedő egy spéci optikai kábellel kötötte össze. A Node 2 hangja inkább visszafogottabb, de nagyon kellemes, míg a Mojo inkább élénk, aki az ilyen hangkaraktert keresi, az könnyen rá tud kattanni, mert hihetetlenül zenei élményt nyújt.

Ami számomra és a kereskedő számára is furcsa és nehezen magyarázható volt, az az, hogy eddig mindketten úgy tudtuk, hogy az MQA fájlok "kicsomagolását" az MQA kompatibilis DAC végzi, Amíg a Node 2 DAC-ja már MQA kompatibilis, addig a MOJO-é nem az. Mégis a Mojon lévő szines gömb szinte minden MQA számnál más színre váltott. Láttunk sárga színt (88kHz), zöldet (96 kHz), és a CD minőségű számoknál pedig pirosat (44 kHz). Néhány napja jelent meg az általam nagyon kedvelt stílusú szakíró John H. Darko vonatkozó cikke

Ebből megtudhatjuk, hogy az MQA fájlok kicsomagolása több lépcsőben történik, és úgy tűnik, hogy a Bluesound Node 2 az első kicsomagolást elvégezve adja tovább a már High-Res formátumú zenét a Mojo-nak. Ezt a Bluesound támogatás is megerősítette, jelezvén, hogy a Node 2 minden kimenetre kiadja a dekódolt (első "kicsomagolás") nagy felbontású zenei fáljt, így az optikai kimenetre is. Ez azért jó hír, mert mindenki attól félt, hogy csak MQA képes DAC-kal lehet majd ezt a minőséget hallgatni. Ez ugyan nem áll fenn, de az igaz, hogy a teljes "kicsomagolást" csak egy MQA képes DAC tudja elvégezni. Ekkor akár 32bit/384kHz-es fájlokat is élvezhetünk.

Egy biztos óriási élvezet volt hallgatni ezt a hangminőséget már a CD minőségű tesztszámoknál is (Dire Straits Private investigation, Nigel Kennedy New four seasons Autumn 11), nem beszélve az MQA minőségről (Engegard Quartett Haydn vonósnégyes, Eric Clapton - BB King Come rain or come shine, Avishai Cohen trio Abie, Edgar Meyer, Chris Thile Tarnation, hogy csak a legszenzációsabbakat említsem)

A kereskedő elmondta és meg is hallgattuk, hogy sajnos a Chord Mojo ilyen szenzációsan csak a fejhallgatókkal szól, mert ugyan tud vonali szintű kimenetet is, de csak a fejhallgató kimenetről és egyszerűen nem tudja azt a minőséget hozni az erősítő-hangfal rendszeren, mint fejhallgatóval.

Összehasonlítottuk a Mojo hangját a hangfalakra kiadva a 2Qute hangjával szintén a hangfalakkal. A kereskedő szerint a 2Qute klasszissal jobban szól így, de én azért ekkora különbséget nem hallottam. Ha választanom kéne a kettő közül, nem biztos, hogy a kétszeres árú 2Qute-ra szavaznék, hisz az se nem hordozható, se nincs benne akkumulátor, se nincs benne fejhallgató erősítő és bemenet. De tény a hangfalakon a legszebb hangot a Bluesound Node 2-ről jövő TIDAL zene szolgáltatta a 2Qute DAC-al.

Kipróbáltam egy épp ott lévő Aurelic Vega-t is, amelyről a blogomban már írtam. Nos ez a gép ugyan mindent tud (távzene vevő/DAC/fejhallgató erősítő), és meg kell hagyni, hogy kellemes, kulturált hangja van, de a Bluesound, mint távzene vevő és a Chord Mojo, mint DAC/fejhallgató erősítő együtt sokkal nagyobb durranás! Ami az árakat illeti, az Aurelic Vega 2000 euróba kerül, a Node 2 és a Mojo együtt "csak" 1000 euró.

Felül a 8000 eurós Chord DSX 1000 távzene/hálózati vevő/DAC, fejhallgató erősítő
középen a 2000 eurós Aurelic Vega távzene/hálózati vevő/DAC, fejhallgató erősítő


Szóval a nagyon élvezetes szeánsz tanulsága ez volt: a kb. 300 ezerért beszerezhető korszerű zenelejátszó(k) hangja megveri a 600 ezres készülékét.

Ez azért nem rossz hír 😊

Jó tudom, sokan nem tudnak kifizetni egy digitális zenelejátszóra 300 ezret, de sokan rászánnának ennyit, de eszükbe sem jut egy Bluesound - Chord kombináció, pedig ennél jobbat eddig csak ugyanebben a boltban hallottam egy Bluesound - Chord 2Qute - HEED Elixir rendszeren, de az így együtt kb. 750 ezer forint. 


A legújabb hírek szerint a Chord bejelentette, hogy hamarosan piacra dobja a Poly nevű készülékét:



A Chord Mojo már így is a piac egyik sztár készüléke, de a Poly hozzáadásával egy távzene és bármely saját zenénk (beleértve bármely Apple készülékről történő lejátszást Airplay segítségével, WIFI és Bluetooth kapcsolatot) lejátszására alkalmas, hordozható készülék, amely a Mojo-val együtt 8 órán keresztül használható (önmagában 9 óra). Specifikációja lenyűgöző, különösen a nagyon kis méretét tekintve:
  • SD kártya olvasó, végtelen kapacitású (!) micro SD kártya fogadására,
  • PCM (zenei) fájlok fogadása 768 kHz-ig,
  • DSD64 - DSD512 fájlok fogadása (ez utóbbiak már olyan nagy méretűek, hogy kell is hozzájuk a nagy kapacitású micro SD kártya)
  • Nincs szükség többé semmilyen vezeték csatlakoztatására a Mojohoz.
Arról még nincsenek hírek, hogy alapból integrálják-e a távzene szolgáltatókat (elsősorban a TIDAL integráció lesz izgalmas), vagy pedig valamilyen tükrözéses módszerrel küldhetjük át a zenéket a Poly-n keresztül, hogy azután a Mojo végezze el a digitális - analóg átalakítást, és annak fejhallgató erősítőjével, vagy vonali szintű kimenetével élvezzük a zenét.
Állítólag a Chord tulajdonosa kijelentette, hogy semmi sem gátolja meg őket abban, hogy a készülékeiket MQA képessé tegyék. Ha ez megtörténik, akkor a konkurenciának fel lesz adva a feladat, hogy ennél jobb hangot produkáljanak, és ne csak olajsejkek számára, hanem a "tömegeknek" is.

A Mojo-Poly kettős véleményem szerint a digitális zenéket kiemelkedő minőségben lejátszani vágyók számára, mind hordozható, mind otthoni rendszerbe illeszthető, teljes funkcionalitást adó készülékpár lesz, és nem nehéz megjósolni, hogy nagy számban fogják eladni.
Majdnem ugyanezt a funkcionalitást tudja a Bluesound Node 2 is (DSD, Airplay kivételével), ma kb. 170 ezerért, míg a Mojo ára ma 400 Ł (az angol Font mélyrepülésének idején) kb. 140 ezer Ft., míg a Poly 500 Ł lesz (mai árfolyamon 175 ezer Ft.), tehát együtt kb. 315 ezer Ft.
Meggyőződésem, hogy ennyiért ilyen tudású, és ilyen hangminőségű teljes funkcionalitást kínáló megoldás nincs ma a piacon. Szerintem a Mojo - Poly kettős az audiofilek, főleg a fejhallgatóval zenét hallgatók leginkább vágyott készülékei lesznek idén.

Persze a helyzet gyorsan változik, hisz a DAC gyártók az MQA megjelenésével (TIDAL Masters) bizonyára elérkezettnek látják az időt, hogy új készülékeket dobjanak piacra.

Ugyancsak sláger termék lehet idén a New York-i Mytek cég Clef hordozható készüléke, amely alapból tudja az MQA dekódolást, a 24bit/192kHz-es nagy felbontású zenei fájlok és DSD128 fájlok fogadását ESS Sabre 9018 chip (amely a korábbi több bejegyzésemben említett kiváló asztali DAC-okban is megtalálható), és mindezt 300 dollárért (!). Az általam csak "butykos"-nak nevezett készülék az idei év második negyedévében érkezik a piacra:



Úgy tűnik 2017 nagyon izgalmas év lesz az audiofilek számára 😃

2017. január 4., szerda

MQA: veszteséggel tömörített hangformátum, vagy a digitális zene forradalma?




Nemrég fedeztem fel a The absolute sound Észak-Amerikai HIFI magazin idén nyári különszámát, amely az MQA-t népszerűsítő weblapról érhető el.
Mint azt korábban már megírtam az egyik neves ausztrál szakíró John H. Darko is kifejtette véleményét a témában. Cikkének címe: Egy kellemetlen igazság: az MQA jobban szól!
Az MQA-ról először akkor hallottam, amikor az megkapta a Stars of CES díjat (a CES a világ egyik legnagyobb szórakoztató elektronikai kiállítása Las Vegasban) 2015-ben.
Nagyon izgalmasan hangzott az az állítás, miszerint interneten keresztül lehet majd hallgatni egy a CD minőségnél sokkal jobb új hangformátumot, amelyet majd a TIDAL fog sugározni.
Azután Jay Z és művésztársai megvették a TIDAL-t, és habár sikeres teszteken bemutatták, hogy képesek MQA formátumú fájlokat átküldeni a neten, mégsem indult el a formátum terjedése. 
A fórumokon már azt latolgatták, vajon ez is a korábbi ígéretes formátumok sorsára jut majd? (DSD, DVD-Audio). Még ma sem nyilvánvaló, hogy el fog-e terjedni ez a nagy reményű formátum, de az elmúlt év szakcikkei és a Bluesound Node 2-ről MQA formátumban meghallgatott zenék alapján ma már nagyon drukkolok, hogy ez megtörténjen.

Az MQA formátum előnyei:
  • Kisméretű hordozó fájlokban (Flac) sugározható a neten (kb. 0,8 - 1,3 Mb/s), bárki egy nem túl acélos internet eléréssel is élvezheti, ha van olyan eszköze, amely dekódolja (a nagy felbontású zenei fájlok bitrátája ennek a 7-szerese, praktikusan nem lehet azokat távzene formájában sugározni!),
  • Elképesztően természetes, már már analóg hangzás, egyértelműen a legközelebb áll az analóg zenéhez,
  • Ha valaki meg akar venni MQA formátumú albumokat (tőlünk nyugatra ezt már megtehetik a 7 digital, Highresaudio és Onkyo Music zenei letöltő oldalakon, de mi magyarok valahogy ebből kimaradtunk...), akkor sokkal kisebb tárhely kell a tároláshoz, mint egy High-Res zene esetében,
  • Az MQA felülről kompatibilis formátum, ami azt jelenti, hogy ha egy olyan eszközön hallgatjuk meg, amelyikbe nincs beépítve MQA dekóder, akkor idézem a cikkírót: "a hang a CD-nél kicsit jobb minőségben fog megszólalni"
  • A szakírók szerint az MQA jobban szól, mint az eredeti digitális (!) mesterfelvétel (!!!!), erre a hihetetlen megállapításra majd még visszatérek.
Az MQA-ról szóló elmélkedésemet a the absolute sound szakírójának konklúziójával kezdem:

Az eredeti szöveg egy részének fordítása:

"Ha az MQA a cikkemben említett hangzásbeli előnyöket nem praktikus, nagyon nagyméretű fájlokkal érte volna el, amelyeket csak audiofilek tudnak elérni, nem kis küzdelmek árán, akkor is diadalról számolnék be. De csodálatos módon az MQA ezt a korábban még soha nem tapasztalt hangminőséget a CD-nél kisebb 0.8 - 1,3 Mb/s-os bitrátával éri el. MINDENKI könnyen, hozzáférhet majd ehhez a forrásminőséghez, nem csak az audiofilek. Ez véleményem szerint egy sorsfordító mérföldkő a zenei és hangtechnikai iparban. Továbbá az a tény, hogy a dekóder képes eltávolítani az MQA fálj készítésekor használt A/D átalakító által "hozzáadott" torzításokat, ez egy példa nélküli fejlődés/fejlesztés a hangtechnika történetében.
Én alaposan megvizsgáltam az MQA hangminőségét különös tekintettel arra, hogy az hogyan javít a meglévő technológiákon. Hisz ez a dolga egy tesztelőnek. De egy ilyen analízis nem tud kitérni a zenei kommunikáció elmélyült szintjére, a meghittségre és a kifejezés gazdagságára, amelyet az MQA megvalósít. A zene egyszerűen "jól" szól az MQA formátumban, könnyeden, természetesen, olyan elkötelezettséggel, amely a hagyományos digitális hangot a zene halvány utánzatává teszi. Ez (MQA) sokkal többet közvetít a zeneművészek önkifejezéséből és művészi értékeiből.
Az MQA az én életem legfontosabb hangtechnikai fejlesztése. Az egyetlen nyitott kérdés, hogy mikor fogják a lemezcégek a katalógusaikat MQA formátumban megjelentetni annak érdekében, hogy a zenehallgatók végre olyan szinten élvezhessék a zenét, ahogy azt az alkotók szerették volna eljuttatni a közönséghez."

A különszám legmeglepőbb cikkének címe:
"Hogyan képes az MQA feljavítani az eredeti mesterfelvétel hangját?"

A cikkről nem szó szerinti fordítást teszek közzé, hanem a lényegét emelem ki, 
mert a szerző néha elveszik a szakmai részletekben.

A cikkíró (Robert Harley) azzal kezdi, hogy internetes fórumozók között komoly ellenségeskedés volt az MQA azon állításával szemben, hogy a technológia jobb hangot képes előállítani, mint az eredeti mester felvétel.
A fórumozók azt állították, hogy ez lehetetlen, sőt odáig merészkedtek, hogy az MQA egy csalás!
"Azok, akik a fotelükből kritizálták az MQA-t valószínűleg nem olvasták a Hangtechnikai Mérnökök Társaságának ide vonatkozó véleményét, és saját maguk még nem hallgatták meg az MQA formátumú zenéket".
Az alapkérdés, hogyan lehetséges az amit az MQA állít? Az eredeti mester felvétel nem a high end szent grálját nyújtja a hallgatóságnak?
Ezután a cikk szerzője azt elemzi mi tekinthető mester felvételnek, és arra jut, hogy az lehet egy mesterszalag, vagy egy eredeti digitális felvétel, amely valóban tökéletes minőségű, de akkor már nem az, ha egy tárolón tároljuk. Egy az eredeti digitális mesterfelvételről készített MQA fájl kiterjedt meta-adatokat tartalmaz, és használja az MQA fájl készítésekor használt analóg-digitális (továbbiakban A/D) átalakító adatait is. Az MQA dekóder eltávolítja azokat a felvételkor a szűrő miatt keletkezett torzításokat, amelyek homályossá teszik a hangzást. Ez az egyik oka, hogy az MQA képes közelebb vinni a hallgatót a digitális mester felvétel elkészítése előtti ponthoz, jobb minőséget előállítva, mint a digitális mester felvétel.
Ezután visszaemlékszik, hogy a legutóbbi CES-en összehasonlított egy 24bit / 88kHz-es eredeti digitális opera mesterfelvételt egy MQA-val. Az eredeti bitrátája 4,23 Mb/s, az MQA felvételé 1,3 Mb/s volt. Az MQA minden szempontból sokkal jobban szólt, a hangszerek megszólalása, a térérzet, a taps valósághűsége, és mindenek előtt a zenei kommunikáció. Az összehasonlító teszteket egy Meridian 808v6 CD játszó/DAC és egy Aurender W 20 hálózati lejátszó segítségével végezte el, CD és TIDAL-ről sugárzott CD minőségű felvételeket összehasonlítva az MQA-val és minden alkalommal, néha jelentős mértékben az MQA fájl szólt szebben. Itt a korrektség érdekében megemlíti, hogy lehet, hogy az MQA fájlt egy másik mesterfelvételről készítették, mint azokat, amelyekkel összehasonlította azt.

Tesztkészülékek:

Aurender W20 szerver, hálózati lejátszó, ára 13 ezer Font

Meridian 808v6 CD játszó/DAC, ára: 22 ezer Font


Ezután elküldött egy DAT "magnó"-val általa készített jazz felvételt, kérve, hogy arról készítsenek egy MQA változatot, megadva a felvételnél használt A/D konverter adatait. Kíváncsi volt az eredményre, mert ezt a felvételt nagyon sokszor hallotta már az elmúlt 28 évben. Az MQA felvétel szerinte sokkal jobban szólt, nagyobb térérzet, levegősség, a hangszerek helyének pontosabb leképezése. Az eredeti laposabban, és sokkal kisebb teret alkotva szólalt meg. Azt állítja, most először szólalt meg a zene úgy, hogy képes volt reprodukálni a zenészek eredeti "szándékait". 
Ezt a megfigyelést igazolta vissza két neves hangmérnök is, akikkel együtt végezték az összehasonlító elemzést. A norvég 2L lemezcég Grammy díjra jelölt hangmérnöke is megerősítette saját Magnificat felvételének MQA változatáról, hogy az nagyszerűen szól, természetesebb hangzást eredményezve.
"Az MQA azon képessége, hogy visszahozza az eredeti hangszínt, teret, dinamikai csúcsokat, az egyes hangszerek elválasztását csodálatra méltó." Már nem is hitt abban, hogy egy 16bit/44 kHz-es felvétel (amely jellemző a 80-as, 90-es évekre) feljavítható.
A kritikusok szerint azok a felvételek, amelyek csak analóg mesterszalagon találhatók meg nem is tekinthetők "nagy felbontású" zenéknek, de a cikkíró szerint ez az állítás nyilvánvalóan hamis.
Az 50-es 60-as években analóg mesterszalagra felvett zenékből készített MQA felvételek véleménye szerint ugyanolyan nagy felbontásúnak tekinthetők, mint a korszerű digitális technológiával készítettek. Példaként  Frank Sinatra With Every Breath I Take című felvételét említi, amely szerinte semmilyen tekintetben sem tekinthető "alacsony felbontásúnak".

Látható tehát, hogy egy eredetileg képtelennek tűnő állításnak nagyon is megvan a műszaki alapja.

Még néhány gondolat a cikkek szerzőjétől:
  • 27 év óta hasonlítok össze készülékeket, de az MQA annyival jobb minden más digitális zenei formátumnál, hogy a korábbi tesztjeimben a formátumok, illetve a készülékek közötti különbségek eltörpülnek ahhoz képest, amennyivel az MQA jobban szól minden másnál,
  • Az MQA a térérzet terén mutatja a legjelentősebb javulást (színpadkép, mélységérzet, levegős hangzás), továbbá a hangszín, a finom részletek megjelenítése, és a tökéletes tranziensek terén, amelyek felülmúlják még a 192kHz / 24bit nagy felbontású zenék minőségét is,
  •  A Reference Recordings Tűzmadár felvételén a szoba falai szinte eltűntek (MQA-ban hallgatva), a tér kitágult, a zenekar hátsó sora lényegesen hátrébbről szólt és a falak helyét a hangversenyterem tág terű akusztikája váltotta fel,
  • Az MQA-t hallgatva a hangzásbeli hűség összehasonlíthatatlanul jobb, mint más digitális formátumok esetén, amelyek laposnak és kétdimenziósnak hatnak az MQA 3D térhatása mellett,
  • A korábbi digitális formátumok hangzása egy olyan több száz éves festményre emlékeztetett, amely az idők folyamán, mivel nem restaurálták elfeketedett, míg az MQA ennek a képnek a restaurált változata,
  • Kiemel három "hangszert", amelyeknek a hangja különösen természetesen, magával ragadóan szólt az MQA felvételen: a zongora, az emberi énekhang és a dobok, elsősorban a cintányérok hangja. Azért ezeket emeli ki, mert a korábbi digitális formátumoknál pont ezek szoktak leggyakrabban elszíneződni.
Nyilvánvalóan látszik, hogy a szerző lelkesedése a szokásosnál jóval nagyobb. Biztosan lesznek olyanok, akik elfogultsággal vádolják majd őt, pedig szerintem csak az történt vele, ami sokáig velem is, hogy nem bízott abban, hogy egyszer valaki kitalál egy olyan technológiát, amellyel a digitális zenék minősége közel olyan élményt nyújthat, mint egy jó minőségű lemezjátszón hallgatva egy hanglemezt. Úgy tűnik az MQA révén mégis létrejött (létrejöhet) ez a váratlan csoda.
Csak a jövő dönti el, hogy az egyre szélesebb körben elismert, sőt ünnepelt technológia képes lesz-e elterjedni. Egy tény, az MQA elterjedésének irányába mutat, hogy nemrég csatlakozott a formátum támogatóihoz a Warner Music Group, amelynek része a Parlophone, amelyhez tartozó művészek közül csak párat említenék meg: Radiohead, Pink Floyd, Edith Piaf, Iron Maiden, David Bowie, Coldplay, Tina Turner, Kate Bush és új kedvencem Gabrielle Aplin.

Állítólag a Warner Music Group-hoz tartozó cégek 2017 közepéig előállítják az eredeti mester felvételek felhasználásával az MQA formátumú fájlokat, és reményeim szerint akár már idén elindulhat a TIDAL, vagy más távzene szolgáltató révén az MQA fájlok sugárzása.

Korrekció: 2017. január 5-én a TIDAL elindította a világ első nagy felbontású (High-Res) távzene szolgáltatását!


Ahogy a fenti képen is látszik a What's new menüpontban jobb oldalon található egy Masters fül, ahonnan elérhető a ma (2017.01.14-én) kb. 800 zenei album (forrás a Roon közösség által naponta frissített táblázat szerint), de nem csak ezek vannak fent MQA formátumban, hanem jóval több, egyes hírek szerint 30 ezer zeneszám. Ha egy művész oldalára belépünk, és azt látjuk, hogy ugyanaz az albumborító kétszer látható, jó esély van rá, hogy az egyik az MQA verzió. Amikor valamelyiket lejátsszuk, akkor a lejátszó jobb alsó sarkában ha HIFI felirat látható, akkor CD minőségben élvezhetjük a felvételt, ha pedig MASTERS feliratot látunk, akkor nagy felbontású zeneként hallgathatjuk meg. pl. a Pink Floyd Division bell albumánál oda is írták, hogy HD 24bit/96 kHz.
Egyenlőre ezt a hangminőséget PC-n, vagy MAC-en, ott is csak az innen letölthető asztali alkalmazással, illetve MQA dekódolási képességekkel rendelkező más eszközökön élvezhetjük. Reméljük hamarosan mobil eszközökön is elérhető lesz a digitális zene eddigi legjobb minőségű változata.
A TIDAL saját asztali alkalmazása szoftveresen dekódolja az MQA technológiával "becsomagolt", de Flac fájlként interneten továbbított zenei fájlokat! Egyenlőre az elérhető maximális felbontás 24bit/96kHz. Amerikai fórumokon már láttam képeket egy Mytek lejátszóról, amint az előlapján kijelezte, hogy a TIDAL Masters szolgáltatás révén sugárzott jel 24bit/384kHz felbontásban élvezhető a lejátszón! A Bluesound Node 2-n már meg tudom hallgatni az eredeti felbontásban az MQA technológiával készített zenéket. Az első benyomásom nagyon kedvező. Digitálisan kódolt zenék meghallgatása során ilyen természetes hangzást, ilyen dinamikát még soha nem hallottam. 

Jó példa erre az alábbi album:


Érdemes meghallgatni, és egy jó fejhallgatóval, vagy otthoni berendezéssel óriási élményben lesz részünk!

Ahogy korábbi bejegyzésemben már említettem jelenleg csak néhány DAC képes dekódolni az MQA formátumot (pl. Meridian, Pioneer, Onkyo, NAD, Bluesound, Mytek), de várhatóan ezek száma idővel jelentősen nőni fog.

Korrekció: az Audioquest 2017. január 5-én bejelentette, hogy még januárban egy firmware frissítés révén MQA képessé teszik a Dragonfly Black és Dragonfly Red USB-s DAC/fejhallgató erősítőiket!





2016. december 27., kedd

A legújabb DAC-ok, amelyek szintén befutók lehetnek

Nemrég foglaltam össze a legjobb ár/érték arányú, vételre javasolt DAC-okat, ámde a fejlesztések nem állnak meg, úgyhogy a Tisztelt olvasóimat folyamatosan tájékoztatom a legújabb és legígéretesebb készülékekről.

Ennek keretében most két készüléket mutatok be:

1. IfI Micro iDSD "Black Label"


      Ára 600 USD 

Az eggyel korábbi bejegyzésemben már írtam az eredeti Micro iDSD DAC/fejhallgató erősítőről, kiemelve, hogy a hordozható kivitelő készülékek közül ez funkcionalitásban az egyik legjobb.
Nos érdekes történetet olvastam a minap. Az eredeti Micro iDSD egyes fontos alkatrészeit a Sanyo cég gyártotta, de ezt az üzletágat felvásárolta a Panasonic. Eleinte sokkal gyengébb alkatrészeket kezdtek el gyártani, majd gondoltak egyet és jelentősen javítottak a minőségen, csak sokkal drágábban adták el ezeket. Az iFi cég úgy döntött, hogy ezt a tényt és az egyéb alkatrészgyártók által kínált minőségjavulást alapul véve kihoznak egy Micro iDSD "Black Label" (mint a Johnnie Walker whiskynél, reméljük nekik nem kell ezért jogdíjat fizetni 😉) változatot fekete színben, arany feliratokkal és állítólag a korábbinál lényegesen jobb hangminőséggel, de az árat mindössze 10%-al felemelve! 
Mivel ez a készülék november végén jelent meg, így majd csak jövőre tudhatjuk meg, hogy itt egy igazi Mojo- ölővel van dolgunk, vagy csak a fent leírt kényszer szülte marketing fogással...


2. Schiit Fulla 2



 Schiit Fulla 2, ára 125 EUR + 20 EUR szállítás
(39 ezer Ft. + 6 ezer Ft. szállítás) (európai webáruházból)

Egyre több szó esik a Schiit Audio termékeiről. Ennek nyilván az az oka, hogy ők megfizethető áron jó minőséget kínálnak azoknak is, akik nem akarnak több száz ezer forintot költeni egy DAC-ra, vagy egy erősítőre. Vannak azért nekik is drága gépeik, de azok is kíváló ár/érték arányúak. Már írtam az idei év egyik remek abszolút megfizethető DAC-járól, a Schiit Modi Multibitről (279 Euró), de ahhoz még kell egy fejhallgató erősítő is. Decemberben került a Schiit webáruházaiba a Fulla 2 DAC/fejhallgató erősítő, amelyért (szállítással együtt) 45 ezer Ft-nak megfelelő eurót kell leszurkolnunk.
Eddig a headfi.org fórumon sokan írtak róla, szinte kizárólag elismerő hangon.
A kisméretű, és ezáltal hordozható készülékbe építettek egy AKM AK4490-es DAC-ot, amely 24bit/96kHz-es maximális felbontásra képes. Ez önmagában nem baj, hisz a korábban már bemutatott Dragonfly Red is ezt a felbontást tudja. Nem véletlenül említem a Red-et, mert a Fulla 2 vele fog versenybe szállni, igaz a Fulla 2 nem olyan kis méretű, mint a Red. A Fulla 2-ben nincs akkumulátor, de csatlakoztatható hozzá egy a mobilokhoz gyártott akku. A fórumozók szerint ha a Fulla 2-t egy ún. OTG kábellel összekötjük egy Androidos telefonnal, akkor a telefon akkujáról is működik a készülék!
Alapvetően ez egy kisméretű asztali eszköz, amelyben van tápegység (a dobozon belül), és Micro USB-s csatlakozón keresztül tudjuk a hálózathoz csatakoztatni.
Használható erősítőként (a forrást az előoldali jack aljzathoz csatlakoztatva), előerősítőként (a hátoldali, változtatható jelszintű kimenethez pl. egy aktív hangfalat csatlakoztatva), DAC-ként (a 2V-os fix, vagy a változtatható jelszintű kimenetet pl. egy előerősítőre kötve).
A gyártó szerint bármely fejhallgatóval működni fog, de a fórumozók a könnyebben meghajtható fejhallgatókhoz ajánlják csak.
Eddig ugye még semmi különös, ami a meglepőbb, az az, hogy a hangminőségét a fórumozók a Schiit két dobozba épített készülékeihez, a Modi 2/ Magni 2 kombó minőségéhez hasonlítják, amely kettős 250 euróba kerül, tehát kétszer annyiba, mint a Fulla 2! Sőt még volt olyan is, aki azt állította, hogy a Modi 2 Uber/Magni 2 Uber kombó-val is összemérhető a hangja, amely viszont már 358 euró, tehát egy teljesen más árkategória.
Olvastam olyan véleményt, hogy a Fulla 2 jobban szól a Dragonfly Red-nél, de olyat is, hogy kicsit rosszabbul. Ez viszont arra utal, hogy a Red és a Fulla 2 azonos minőségi osztályba tartozik, miközben a Fulla 2 ára csak 2/3-a a Dragonfly Red-nek (Amerikában fele!), kivéve ha Black Friday idején vesszük, mert akkor a Red ára 37 ezer Ft. volt.
Pont ez az 50 ezer Ft. alatti árkategória, ahol ugyan nagyon sok készüléket lehet találni, de közülük nagyon kevés szól igazán jól.
Nem azért írok a Schiit Fulla 2-ről, mert valami óriásölő DAC/fejhallgató erősítőről van szó, hanem azért, mert azok, akik eddig a pc, vagy notebook hangkártyájáról, vagy egy átlagos hangú mobiltelefonról közvetlenül hallgattak zenét, azok számára jelentős ugrás lehet a minőségi zenehallgatás irányába.
Visszatérő probléma, hogy csak weben árulják, és így itthon nem lehet meghallgatni. A magyar vásárló még nem rendel meg úgy egy ilyen eszközt, mint az amerikai, ahol a netes kereskedésnek szigorú szabályai vannak, ha meghallgatom, és nem tetszik a hangja, máris küldöm vissza és kapom a pénzt vissza. Megnéztem az európai webáruházban is 14 napos visszavásárlási garancia van, de nagyon alaposan el kell olvasni a feltételeket.
Látható tehát, hogy a Schiit Fulla 2 egy azonnali megoldás, korrekt hanggal, főleg számítógépes zenehallgatáshoz, és 45 ezerért nagyon kevés konkurens termék található, tehát ajánlott vétel, ahogy ezt a már a blogomban többször említett John Darko is jelzi egy cikkben, ahol összefoglalja a legfontosabb 2016-os trendeket, és jelzi, hogy 100 dollár alatt eddig nem lehetett minőségi DAC/fejhallgatót venni, és szerinte a Fulla 2 éppen ezért nagy "durranás" (igaz, hogy ez az ár az amerikaiakra igaz, ránk nem).





2016. december 7., szerda

Aki jó DAC-ot akar venni, sokat kell annak olvasni 2. rész



B. Digitális analóg átalakító = DAC
2. RÉSZ


1. Bluesound Node 2

           Bluesound Node 2, véleményem szerint az egyik legjobb ár/érték arányú
hálózati lejátszó/távzene lejátszó, ára 150 ezer Ft. (külföldről)

Néhány hete a lehető legjobb minőségben tudom élvezni a Bluesound Node 2 kivételes hangját 👍
Lásd Innováció című bejegyzésemet, ahol leírom miért...
Már több bejegyzésben méltattam a Bluesound kanadai mérnökeit. Ma már ez a készülék bejáratás után, és jó minőségű hálózati csatlakoztatással sokkal jobban szól, mint a boltban.
Nagy előnye, hogy a vezérlő szoftver (minden rendszerhez letölthető applikáció, még Windowsos pc-re és MAC-re is) ma már kifinomult, viszonylag könnyű benne megtalálni a zenei tartalmakat, akár a világ másik felén lévő szerveren, akár a saját hálózatba csatolt tárolón is vannak azok.
Vezeték nélkül lejátssza a nagy felbontású zenéket (Hi-Res) és az MQA kódolású fájlokat is, és alapból szinte minden távzene (streaming) szolgáltatás be van építve a rendszerbe. Tudom, hogy van olyan ember, aki még egy villanyoszlopba is képes belekötni, de valljuk meg nehéz hibát találni a Bluesound Node 2-ben (talán a DSD hiánya ilyen, akinek ez fontos), különös tekintettel a szerintem nagyon kedvező 150 ezer Ft-os árára (sajnos a hazai forgalmazónál 179 ezret kérnek érte) . Ezért az árért kapunk egy első osztályú távzene vevőt + egy kíváló minőségű DAC-ot + egy a HEED Canalot szintjével összemérhető fejhallgató erősítőt! Nekem aki 10 éve HEED erősítőkkel hallgat zenét, külön öröm, hogy a Bluesound hangja nagyon is azt a zenei világot képviseli, mint a HEED.
Sokat gondolkodtam, hogy a DAC szekcióban megadjam-e a Node 2-nek az ajánlott vétel (Best Buy) minősítést, de végül úgy döntöttem, hogy egyértelműen megérdemli. Ha megnézzük a konkurencia DAC készülékeit, akkor a Chord Mojo, ugyan hangminőségben jobb, mint a Bluesound, de azonos pénzért nincs benne távzene vevő, mint ahogy a Schiit Modi Multibit-ben sincs (abban még fejhallgató erősítőt sem találunk), igaz annak az ára majdnem fele a Bluesound-énak. Amint módom lesz össze fogom vetni őket, és beszámolok az eredményről. Az sem véletlen, hogy a kanadaiak többszobás (multiroom) rendszere lett az Év terméke a What HIFI magazin idei díjkiosztóján.


2. HEED DA

      HEED DA, ára kb. 300 ezer Ft. 
AP Klub tagoknak kedvezményes áron!

Amikor a DA-val való találkozásomat írom le, kicsit messzebbről közelítem meg a témát:
Hosszas vívódás után úgy döntöttem, hogy CD játszóként a Rega Saturn-t választom, elsősorban azért, mert semmit nem tesz hozzá és semmit nem vesz el a zenéből. Természetesen szól.
Amikor megvettem sokat hallgattam, és élveztem a hangját. Ekkortájt Huszti Zsolték (HEED Audio) szerveztek egy zenei szeánszot, ahol bemutatták az akkor új DT CD futóművet és a DA DAC-ot.
Amikor ezt a kombót meghallottam muzsikálni nagyon megdöbbentem. Addig soha nem hallottam digitális forrásról ennyire tökéletesen muzikális hangzást. Amikor megtudtam, hogy a két készülék együtt kb. 600 ezer Ft-ba kerül, akkor azért elgondolkodtam. Igaz ugyan, hogy a DT - DA kombó sokkal jobban szólt mint a Saturn, de ugye majdnem 3-szoros áron.
A DA-ról beszélni anélkül, hogy annak tervezőjét Oláh Attilát meg sem említjük, tiszteletlenség lenne. Nagyon jó érzés fogott el, amikor tavaly decemberben a Luton-i repülőtér újságosánál belenéztem a HIFI Choice tesztjébe a HEED Elixír integrált erősítőről, amely 4,5 *-ot és sok sok dicséretet kapott.
Az Elixír legújabb elismerése, a legfontosabb francia éves díj elnyerése, immáron hatodik alkalommal (HEED erősítők):
A teszt melletti hasábon megpillantottam Attila képét, akivel az újságíró riportot készített. Nagyon ritka a HIFI világában, hogy valaki ilyen rövid idő alatt ilyen fiatalon világhírű legyen, de Attila tehetsége és szorgalma nagy jövőt sejtet...
A DA egyébként 24 bit 192 kHz felbontásra képes, és egy Wolfson digitális analóg átalakító van benne


Ezek az adatok azonban nem sokat mondanak, meg kell hallgatni, mert zseniális hangja van!



3. Resonessence Labs Concero HP/HD
           



       Concero HP, ára 850 USD                                      Concero HD, ára 850 USD 

A már a Herusnál említett kanadai cég kisméretű, de asztali (nem akkuról működő) két készülékéről rosszat még nem olvastam, sőt volt olyan amelyik egyenesen azt állítja, hogy ebben az árkategóriában ezek a legjobb készülékek. 
A Concero HD egy klasszikus DAC, amelyen van analóg RCA kimenet, de nincs fejhallgató erősítő benne, míg a HP egy klasszikus DAC/fejhallgató erősítő, amelyen van fejhallgató aljzat, de nincs a hátán analóg kimenet. Őszinte leszek, én a kettőből csinálnék egy harmadikat, amely minden funkciót és kimenetet tartalmaz, de nyilván üzleti megfontolások miatt döntöttek úgy, hogy (ellentétben a jóval olcsóbb Bluesound Node 2-vel) "lespórolják" az analóg kimeneteket a Concero HP-ről.
Más "negatív" dolgot aligha lehet róluk elmondani. Ahogy az előlapon is látszik lejátsszák a DSD64/DSD128 és DXD fájlokat és a nagy felbontású zenéket (High-Res) max. 24 bit 352 kHz felbontással, és ami egyedi, van egy 32 bit-es különleges "volume control" (talán hang-szint szabályozónak fordíthatnánk). 
Mindkét gépben egy ESS9018 Sabre DAC chip teljesít szolgálatot, ami nem véletlen, hisz az ESS korábbi vezetője alapította a céget. (Ugyanez a chip található az Audiolab M-dac-ban is)
A Concero HP-nek 32 ohm-on 270 mW a kimenő teljesítménye, és ez kellő hangerőt ígér szinte minden fejhallgatóval.
Látható tehát, hogy a Concero HP csak fejhallgatóhoz használható, míg a HD-t rá lehet kötni az otthoni rendszerünkre is. Mindkettőhöz be kell még szereznünk egy hálózati/távzene vevőt, mint zenei forrás készüléket, ha nem akarjuk szégyenszemre a mobilunkat rájuk kötni.
Itt igazából a kiemelkedő hangminőség a lényeg, amit szinte minden tesztelő elismer.


4. IfI Micro iDSD

           
Ifi Micro iDSD, ára 175 ezer Ft. 

Ha valakinek számít az, hogy milyen formatervezésű kütyüt vásárol, és nem csak annak a hangja, akkor szerintem az iFi cég termékei ebből a szempontból talán a legszebbek. Persze ez is szubjektív, ahogy egy nőről sem jelenthetjük ki, hogy ő a legszebb, mert van akinek más tetszik.
Ami a funkcionalitást illeti ez a készülék ezen a téren is nagyon sokat nyújt:
  • Dual core Burr Brown DSD/PCM chipset, DSD 512, DXD, PCM 768 kHz,
  • Mindenféle fejhallgatóhoz megfelelő kimenő teljesítmény,
  • Beépített iPurifier, amely az USB zajszintjét csökkenti, egyértelmű hangminőség javítást okozva,
  • Mobiltelefonok akkumulátorának töltése (!),
  • Közvetlenül csatlakoztatható végerősítőhöz,
  • Akkumulátoros üzemmód, hordozható kivitel,
  • X-Bass és 3D Holographic módok (ezektől azért soha ne essünk hasra),
  • Sok tartozék a dobozban, még OTG kábelt is adnak hozzá.
Akik tesztelték, szinte kivétel nélkül dicsérték kulturált, muzikális hangját, remek zenei reprodukcióját, kiváló basszusát és jó terét.
Habár kicsivel gyengébb a hangja, mint a Chord Mojo-nak és a Resonessence Labs Concero HP-nek, ahogy ez a teszt állítja, azért ez a készülék ár érték arányban a legjobbak közé tartozik. Ezért az árért pedig funkcionalitásban verhetetlen.

5. Chord Mojo

           

Chord Mojo ("Módzsó"), ára 140 ezer Ft. (külföldről)

Azon lehet vitatkozni, hogy Cristiano Ronaldo, vagy Lionell Messi a világ legjobb futballistája, de 2016-ban van egy nehezen vitatható, sokak által megerősített tény: A Chord Mojo ma a legjobb DAC 1000 dollár alatt. Hogy ez miért ilyen evidens?

Nos:
  • Hordozható, kisméretű alumínium test, 4 órás töltés után 10 órányi akku idővel, mégis a legtöbb asztali DAC-nál jobb, életszerűbb a hangja,
  • Nem más DAC chip gyártóktól vásárolnak, hanem saját fejlesztésű a műszaki tartalom!
  • 32 bit 768 kHz felbontás, quad DSD, amely a normál adatsebesség négyszeresére képes,
  • Van benne fejhallgató erősítő, két 3,5"-os aljzat fül/fejhallgató csatlakoztatásához. A kimeneti szint fejhallgatókhoz 0,6 V, de ha a fenti képen látható jobb oldali két gömböt egyszerre lenyomjuk, akkor a készüléket vonali kimenetre állítjuk át (a gömbök, amelyek alapból hangerő szabályozóként funkcionálnak, ilyenkor kék színnel jelzik az új üzemmódot). Ekkor a kimeneti jelszint már 2V-ra változik amely megfelel a CD-nek, tehát bármely erősítőhöz használhatjuk otthoni rendszerünkbe is, 
  • Mivel a Mojo nem túl nagy testébe még előerősítőt is beépítettek, így közvetlenül csatlakoztathatjuk egy végfokhoz!,
  • Sőt a Mojo még arra is képes, hogy egyből egy hangfalat meghajtson, habár egy tesztelő szerint ez inkább egy "parti trükk", amivel kérkedhetünk, de tartósan nem igazán használhatjuk így,
  • A bal oldali gömb a bekapcsoló gomb és az aktuális felbontásnak megfelelő színt mutatja,
  • A Mojo minden zenei jelet eredeti felbontásának megfelelően játszik le, és nincs szükség ehhez semmilyen állításra.


Ami a csatlakozókat illeti, első látásra elég szerények, D E ....valójában mindenre alkalmasak, de csak vezetékkel, a Mojo nem tud vezeték nélküli jeltovábbítást és fogadást.
Van rajta két micro USB csatlakozó, az egyik a töltőhöz, a másik adatok fogadására (pendrive, PC, notebook, vagy külső tároló, megfelelő kábellel összekötve). Van optikai bemenet elvileg 192 kHz-ig, de vigyázzunk, mert a Toslink csatlakozó nem mindig tudja biztosan átvinni a 192 kHz-et, ellentétben a coax digitális  csatlakozóval. Ebből a Chord-on egy szokatlan 3.5"-os változatot találunk (nem a szokásos RCA), és nincs hagyományos analóg RCA (bal, jobb) kimenet sem. Tehát ha otthoni rendszerünkhöz akarjuk csatlakoztatni, akkor be kell szereznünk egy 3,5" jack - 2 RCA összekötő kábelt!
A szokatlan be/kimenetek ellenére a Chord szinte mindent tud, amit egy hordozható DAC-nak tudnia kell, ráadásul a hangja sokak szerint verhetetlen. Az ára pedig abszolút elfogadható, tekintve, hogy nálánál sokkal drágább gépeknél is sokkal jobban  szól.
A What HIFI magazin idén egymást követő második évben választotta az év termékévé, és az indoklásában azt írja, hogy idén sok jó DAC jött ki a piacra, de a Mojo hangminőségét még csak meg sem tudták közelíteni. (!) Ez a készülék egy etalon!
A Chord a közelmúltban kiadott egy kábel és csatlakozó csomagot a Mojo tulajdonosok legnagyobb örömére.
Ennél a készüléknék a legjobb vétel (Best Buy) minősítés egy pillanatig nem kétséges.
December 23-i kiegészítés:
Érdekes még megemlíteni azt a tesztet, amelyik ugyan a Schiit új "középkategóriás" fejhallgató erősítőjét, a Jotunheim-et teszteli (amelyikhez lehet rendelni, egy beépíthető DAC modult is), de a tesztelő összehasonlítja a Chord Mojo-t és a Schiit Modi Multibitet ( ő Mimby-nek becézi, ami a Schiit rajongók fura "mániája"), és arra a megállapításra jut, hogy nagyon hasonló a hangminőségük egy HIFIMAN HE400i fejhallgatóval hallgatva), ami igen hízelgő a jóval olcsóbb Schiit-re nézve.




6. Chord 2Qute

           

Chord 2Qute, ára 370 ezer Ft. (külföldről)

Erről a készülékről itt már beszámoltam jelezve, hogy a Bluesound Node 2 - Chord 2 Qute - HEED Elixir hármas hangja mennyire lenyűgözött. Abban a Brüsszeli HIFI boltban a tulajt kérdeztem, miért nem árulja a What HIFI magazin által évek óta istenített Chord Hugo-t? Ő csak mosolygott és annyit mondott, amióta kijött a 2Qute (995 Ł) azóta senki nem akar Hugo-t (1.400 Ł) venni, mert a 2Qute sokkal jobban szól miközben jóval olcsóbb! Ez tehát már a második olyan DAC (a Mojo mellett), amellyel a Chord árban rendesen alávágott a HUGO-nak, de ugye ez legyen az ő problémájuk...
Bevallom a Chord DAC-k közül nekem ennek tetszik legkevésbé a formaterve, de ugye aki DAC-ot vásárol, nem feltétlenül a nappali közepére akarja azt helyezni. Egy ilyen kütyüt el lehet rejteni az erősítőnk mögé is :)
A hangja viszont egészen zseniális ezt tapasztalatból mondom.
Aki szereti a színekkel információt kijelző csillivilli készülékeket, annak számára itt a színkód:

Jó kis memóriajáték ezt mind megjegyezni 😉

Jellemzői:

  • 32-bit/384 kHz felbontásig nagy felbontású zenék lejátszása,
  • 24-bit/192 kHz-ig működő optikai bemenet,
  • 26k "tap" digitális szűrő (ha valaki el akar mélyedni a Chord szerint a hangminőségre legnagyobb hatást gyakorló technikai megoldás részleteiben és tud angolul, akkor itt tájékozódhat)
  • Coax, és USB-B bemenetek, amelyek képesek lejátszani a DSD128 típusú fájlokat 
    (az optikai csak DSD64-re képes),
  • Plug- and-play (bedugod oszt működik) USB bemenet IOS és Android készülékekhez,
Látható, hogy az adatok nem olyan látványosak, mint az Ifi Micro iDSD, vagy a Chord Mojo esetében, de ez senkit ne tévesszen meg, egy DAC hangminőségét nem feltétlenül csak a paraméterek határozzák meg.
Ez a teszt a zenék hihetetlenül precíz részletező reprodukálását, és azt emeli ki, hogy a 2Qute semmit nem tesz hozzá a felvételhez, hanem igyekszik azt tökéletesen semlegesen megszólaltatni, ehhez én még hozzáteszem, hogy a 2Qute révén kitágul a tér, szinte egy koncertteremben érezhetjük magunkat.
Azt ki merem jelenteni, hogy a földi halandók számára még (talán) megfizethető DAC kategóriában ez a készülék etalon. Nem véletlen ez az elismerés sem.



7. Chord Dave

           

Chord Dave, ára 3 millió Ft. (külföldről)

Minden bizonnyal a világ jelenlegi egyik legjobb digitális analóg átalakítója. Nekem kifejezetten bejön a futurisztikus, az AVATAR-ba illő dizájn. A világ egyik legjobb DAC tervezője Rob Watts 2016 elején bejelentett dédelgetett kedvence, azaz amit egy DAC-ba bele lehet "pakolni", azt ebbe beletették.
Erről a készülékről a tesztek a legnagyobb elragadtatással írnak, még olyant is állítva, hogy ezzel a DAC-al hallgatva a zenét az pont olyan jól szól, mint akár a legdrágább analóg rendszer.
Na ilyet semmilyen más DAC-ra nem állított senki.
Nagyon kedves az a része a tesztnek, ahol a tesztelő "könnyek között" írja le, hogy habár a nem éppen audiofil érdeklődésű felesége, Paula (mint Mézga Gézáé 😊) szerint is a valaha hallott legjobb minőségű zene szólt az alatt az idő alatt, amíg náluk volt a Dave, mégsem tudta meggyőzni az asszonyt arról, hogy kifizesse az árát, így amikor vissza kellett adni a készüléket, akkor egy hatalmas űr maradt utána a rendszerében, és úgy fejezi be, hogy viszlát Dave a következő találkozásunk reményében. Lám lám micsoda érzelmeket vált ki egy férfiemberből egy kivételes képességű készülék által előállított zene 😍.
Aki hajlandó kifizetni egy városi kisautó árát ezért a technikai csodáért (az állványért fizetendő 800 ezer Ft. már nem is tűnik olyan soknak a készülék árához viszonyítva 😉) annak számára tehát megnyílik a zenei mennyország kapuja.

Jellemzői:
  • Saját fejlesztésű DAC chip,
  • 768 kHz felbontásig nagy felbontású zenék lejátszása, USB-n keresztül
  • 192 kHz-ig működő optikai bemenet,
  • 4 db 384 kHz-ig működő koax digitális bemenet,
  • 164k "tap" digitális szűrő (ha valaki el akar mélyedni a Chord szerint a hangminőségre legnagyobb hatást gyakorló technikai megoldás részleteiben és tud angolul, akkor itt tájékozódhat)
  • Quad DSD, DXD,
  • 2 nagy sebességű 768 kHz-ig működő koax bemenet jövőben bejelentendő Chord készülékek számára (!)


Ha már a pénz nem számít kategóriánál vagyunk, 
akkor még megemlítek három általánosan nagyra tartott készüléket:




Schiit Yggdrasil, ára 2.500 Euró


Aurelic Vega, ára 3.500 USD

A DAC ajánlók lezárásaként megállapíthatjuk, hogy minden igényszinthez, és pénztárcához található jó minőségű DAC. 
Aki a blogom korábbi bejegyzéseit is olvasta, tudja, hogy mennyire nagy érdeklődéssel várom az MQA formátum térhódítását. Az új formátumú digitális zenei fájlokat (reméljük hamarosan) távzene szolgáltatók képesek lesznek sugározni (1,5 Mb/s internet sávszélesség elegendő lesz, amely ma már majdnem mindenhol rendelkezésre áll). Várhatóan az MQA formátumú, DAC-ok, vagy mobil eszközök által dekódolt zene közelíti majd meg legjobban a hanglemez minőségét, és ezáltal forradalmasíthatja a digitális zenehallgatást. Ezért meg kell említenem, hogy jelenleg csak néhány DAC képes dekódolni az MQA formátumot (pl. Meridian, Pioneer, Onkyo, NAD, Bluesound, Mytek), de várhatóan ezek száma idővel jelentősen nőni fog.




Az ábrán látható alábbi ikont ott tüntettem fel, ahol a DAC tartalmaz fejhallgató erősítőt és így értelemszerűen fejhallgató csatlakoztatási lehetőséget is.