2017. február 16., csütörtök

A legújabb (MQA) digitális zenék kicsomagolásának vizuális bemutatása

2017. január 5. a digitális zene történetében kiemelkedő fontosságú nap volt. Ezen a napon jelentette be a TIDAL az MQA technológia felhasználásával a világ első nagy felbontású távzene szolgáltatásának, a TIDAL Mastersnek az elindítását.
Mi audiofilek izgalommal vegyes örömmel fogadtuk a hírt. Ma már több, mint 1500 zenei album található a TIDAL Masters-en. Egy naponta a Roon (évi kb. 35 ezer forintos díjért elérhető, megszállott zenebarátok számára fejlesztett szuper szoftver, rengeteg információval és szolgáltatással) közösség tagjai által frissített lista található az MQA albumokról .

Kipróbáltam a TIDAL asztali alkalmazás szoftveres dekódolását (Lenovo Yoga 3 Pro notebook + Audioquest Jitterbug szűrő + Dragonfly Red DAC/fejhallgató erősítő, amely maximálisan 24bit/96kHz felbontásra képes + Meze 99 Classics fejhallgató), és a teljes MQA dekódolást a Bluesound Node 2 távzene/hálózati lejátszóm segítségével és nagy lelkesedéssel kijelenthetem, hogy az MQA technológia révén az eddigi legjobb digitális zenehallgatási élményben volt részem.
Amikor egy új technológia megjelenik, természetesen az audiofilek azonnal összehasonlítják annak hangminőségét a korábbi formátumokkal. Ezt én is megtettem, összehasonlítva a Gary Clark Jr. Live albumot a TIDAL HIFI (CD minőség), TIDAL Masters (nagy felbontású, High-Res minőség) és hanglemez formátumban.
Mérnökként amikor szinteket hasonlítok össze gyakran számokban gondolkodom. Ezért most is pontoztam az egyes formátumok minőségét, de figyelem a végeredmény teljesen szubjektív lett!

1. Hanglemez = 100 pont
2. TIDAL Masters = 80 pont
3. TIDAL HIFI = 60 pont

Ez annyit jelent(het), hogy az MQA technológia felhasználásával a TIDAL Masters megfelezte a CD minőségű távzene és a hanglemez között hallható különbséget, ami eléggé figyelemre méltó eredmény. Ennél is fontosabb, hogy az MQA révén a digitális zenei formátumok közül az eddigi legtermészetesebb hangzás és az analóghoz legjobban hasonlító zenei élmény figyelhető meg.
Ez a szint egy évtizeddel ezelőtt elképzelhetetlen volt. Érdemes belenézni egy a 2006-os évről készített digitális zenei összefoglalóba. Ma már kissé megmosolyogtatók az ott leírt szuper zenei reprodukcióra képes telefonok, vagy az ahogy a csengőhangok hatását elemzik a digitális zene fejlődésének szempontjából 😏. Szerencsére ettől a szinttől fényévnyire jutottunk.

Manapság elég sok diskurzus folyik az egyes fórumokon az MQA-ről és a TIDAL Masters-ről, de ezek közül én ezt a cikket találtam a leginkább érthetően megfogalmazottnak arról, hogyan történik az MQA zenei "origámi" módon "becsomagolt" (nem tömörített!) és interneten Flac formátumban továbbított zenék "kicsomagolása".

Egy mérnök mindig megpróbálja vizuálisan elképzelni ezeket a folyamatokat, így elhatároztam, készítek néhány folyamatábrát azok számára akiknek ilyen formán könnyebb megérteni hogyan élvezhetik a zene szerelmesei az új lehetőségeket.

Kezdjük azzal az esettel, amikor nincsen semmilyen MQA dekódolásra alkalmas eszközünk: 

Ilyen a helyzet a legtöbb média lejátszó és AV (rádió)erősítő használatakor,amelyekbe integrálták a TIDAL-t, de nem képesek az MQA által becsomagolt fájlok teljes kicsomagolására. Kivételt képeznek az újabb Pioneer, Onkyo és NAD AV erősítők, amelyek már képesek dekódolni az új formátumot. Ettől függetlenül még ebben a formában is a CD-nél jobb minőséget élvezhetünk, de valljuk meg ez a minőség nagyon messze van a technológia felső határától.

Mi történik, ha van egy PC-nk/notebookunk, vagy egy MAC-ünk és rendelkezünk egy Audioquest Dragonfly hordozható DAC/fejhallgató erősítővel (Black 30 ezerért, vagy Red a duplájáért), amelyek heteken belül képesek lesznek MQA "kibontó"-ként működni:





Jó eséllyel fogunk látni más "kibontó" készülékeket is a piacon a közeljövőben.
Egyes fórumokon a tagok hangot adtak a félelmüknek, hogy a "kibontás" által nem tudják majd elérni azt a hangminőséget, amelyet reméltek és amelyre a teljes dekódolók képesek, de elméletben ez nem így van. Az idő és a a fórumtagok majd választ adnak arra a kérdésre, hogy a gyakorlatban is azonos minőséget ad-e a két készülék általi kibontás összevetve az egy készülékben történő kibontással, ami valójában nem egy ütemben történik, mert pl. a Bluesound Node 2 is először szoftveresen állítja elő a "mag"-nak nevezett felbontást, majd hardveresen "kibont"-ja a mester felvétel felbontásával egyező mértékre.

Ami ténynek tekinthető, hogy a legjobb hangminőséget egy teljes dekódolásra képes eszközzel tudjuk elérni:


Az MQA dekódolásra képes eszközök száma ma még limitált, de valószínűsíthető, hogy egyre gyorsabban nő majd a számuk.
Egy MQA képes készülékkel a teljes "kicsomagolás" a gépen belül történik, és a hallgató a technológia által nyújtott legjobb minőséget élvezheti.

Mielőtt az MQA formátumú zenék nagy számban elérhetővé váltak (amikor a nagylelkű norvég 2L lemezcég ingyenes letöltése jelentette az MQA-val való ismerkedés lehetőségét)  a fórumokon többen azt fejtegették, hogy vennének egy DAC-ot, de nem tudják milyet vegyenek, és bosszantó lenne ha olyan készülékre költenének sok pénzt, amelyikkel később nem élvezhetik a legújabb fejlesztések eredményét. Vannak cégek akik elsőrangú DAC-okat gyártanak, és akik kifejezetten kinyilvánították korábban, hogy nem kívánnak csatlakozni az MQA családhoz (pl. Schiit és közvetve az iFi).
Szerencsére az alábbi ábra alapján az ilyen DAC-al rendelkezők is élvezhetik a "mag" minőséget, de nem a teljes felbontást.

Nem sokkal azután, hogy  a TIDAL megkezdte a világ első nagy felbontású távzene szolgáltatását TIDAL Masters néven Brüsszelben a kedvenc HIFI kereskedőmnél kipróbáltam a Chord Mojo-t, amely még nem képes dekódolni az MQA "csomag" fájlokat, forráskészülékként egy Bluesound Node 2-t használva és meglepődtem azon, hogy a Mojon lévő gömb hol sárga (88kHz) hol zöld (96kHz) színre váltott, jelezvén, hogy a Node 2 valamilyen szintre már kibontja az MQA "csomagot".

Kapcsolatba léptem a Bluesound támogatással, akik kérdésemre, hogy ez meg hogy lehetséges az alábbiakat válaszolták:

"A Node 2 kitömöríti és dekódolja az MQA jelet, és a készülék minden kimenetére kiadja azt, de a hivatalos MQA álláspont az, ha ezt a jelet egy MQA minősítéssel nem rendelkező készülékre visszük át, akkor amit hallunk az hivatalosan nem MQA."


Érdekes...nyilván nekik hivatalból ezt kell mondaniuk, de mindenkit biztosíthatok afelől, hogy a Chord Mojo-n a 24bit/88.1kHz és a 24bit/96kHz felbontású zenék szuperül szóltak, mégha a füleimnek nem is volt szabad azt MQA zenének feltételezni 😌


Nézzük meg, hogy milyen felbontást tudunk elérni ezen a módon:



Ha figyelembe vesszük a fent említett Computer Audiophile által közölt cikk megállapítását, miszerint az ún. "mag" szintre való kibontás már az MQA technológia előnyeinek 90%-át magában foglalja, azoknak, akik egy nem MQA képes DAC-al rendelkeznek nem feltétlenül kell egy új DAC vásárlásban gondolkodniuk.
De ha valaki az MQA technológia által elérhető legjobb minőséget kívánja élvezni, akkor fenti állításomtól függetlenül bátran vegyen meg egy teljes MQA kibontásra képes készüléket/DAC-ot (Egy elérhető árú megoldást kínál a második negyedévben piacra kerülő Mytek Clef kitűnő specifikációval, és remélhetőleg majd kitűnő hanggal is).

Remélem ez a kis vizuális túra segített megérteni az MQA technológiával "becsomagolt" zenei fájlok kicsomagolásának rendszerét és azt, hogy mely módszerekkel milyen felbontás, illetve zenei minőség érhető el.
További magyarázat található a bejegyzéseimben többször hivatkozott John H. Darko cikkében.

Bizonyára olvasóim már tudják, hogy a TIDAL és az MQA nagy kedvelője vagyok, és e bejegyzés írása közben nagyon vártam, hogy más lemezcégek is csatlakoznak majd az MQA családhoz. Nos jól szurkoltam, mert 2017. február 16-án bejelentették, hogy együttműködési megállapodást írt alá az MQA cég és a Universal Music Group!
Az UMG csoporthoz tartozó lemezcégek itt találhatók.
A vájt fülűek máris dörzsölhetik a tenyerüket az olyan kiadók láttán, mint:
Jazz: Blue Note, ECM;
Komolyzene: EMI, DECCA, Deutsche Grammophone.
A rock és pop előadók sora igen hosszú, a Beatles-től Drake-ig sok műfaj található, köztük nagy kedvencem Melody Gardot is.
Hamarosan meghallgathatjuk őket a TIDAL Masters-en ...

Hatalmas elismerés Bob Stuartnak, az MQA technológia megalkotójának és a TIDAL-nek, amiért ezt az új audio mennyországot leszállítja nekünk...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése