A 2019. év végi "díjátadó" bejegyzésem végén azt prognosztizáltam, hogy 2020-ban digitális zenelejátszó dömping várható. Izgalmasnak ígérkezett tehát a 2020-as esztendő, és az igaz is, hogy az idei év izgalmasnak bizonyult, de nem úgy ahogy én vártam.
Komoly izgalmakat okozott a világméretű koronavírus járvány (pandemic, amely miatt a tavaszi időszakban a cégek többségének be is kellett zárnia), izgalmas volt az NBA "buborékban" megvívott rájátszása, a Tour de France kerékpárverseny (két szlovén kerékpáros nagy csatájával) és az amerikai elnökválasztás is.
Sajnos idén messze nem tudtam annyi készüléket tesztelni, mint tavaly. Ennek egyik oka az volt, hogy a nagy gyártók a járvány (pandemic) következtében lecsökkent kereslet miatt jóval kevesebb darabszámot állítottak elő egy-egy készülékből, mint korábban és azok jellemzően nem Magyarországon jelentek meg az elsők között.
A fentiek ellenére nem mondható unalmasnak a 2020-as év, sok érdekes és jó minőségű készüléket dobtak piacra a gyártók.
Amíg a tavalyi év végi összeállításomban a legtöbb díjazott készüléket saját füleimmel is meg tudtam hallgatni, idén néhány esetben mások füleire kell hagyatkozzak 👂👀.
A tavalyi év legjobb hordozható zenelejátszójának választott Ibasso DC01 tesztje óta tudom, hogy milyen jelentősége van a szimmetrikus erősítésnek a hangminőség szempontjából.
Idén érdekes összehasonlítást követő elemzést tettem közzé a szimmetrikus kimenettel rendelkező és az MQA kibontásra képes készülékekről. Akik még nem hallottak róla, számukra leírom, hogy az MQA egy angol audió mérnökök által szabadalmaztatott technológia, amelynek segítségével képesek "becsomagolni" egy nagy felbontású stúdió felvételt, majd egy kisméretű digitális (FLAC) fájlban az interneten lesugárzott, vagy letöltött (1,5 Mb/s internet sebesség elegendő) "csomag"-ot miután egy mobil alkalmazás (Android, vagy IOS), vagy egy számítógépes alkalmazás (WINDOWS, vagy MAC) a "csomag" első kibontását elvégezte, egy arra alkalmas audió készülék DAC-ja (digitális analóg átalakítója) a további kibontásokat is elvégzi egészen a stúdió felvétel felbontásáig. Ezek a készülékek az úgynevezett "kibontó"-k (renderer). Amikor hardveres MQA kibontást említek, akkor ezekre a készülékekre utalok majd.
Azok számára, akik csak a saját hallásuknak hisznek ajánlok egy MQA A/B comparisons (összehasonlítás) nevű lejátszási listát, ahol össze tudják hasonlítani az egyes zeneszámok CD minőségű és MQA (nagy felbontású) változatát.
Ma a legtöbb MQA technológiával készített albumot a TIDAL Masters távzene (streaming) szolgáltatás révén hallgathatjuk meg (Európán belül még mindig a miénk az egyik legkedvezőbb havi előfizetési díj).
Aki érdeklődik az MQA iránt javaslom, hogy csatlakozzon az "MQA audio - developments and reviews" Facebook csoporthoz, amelyben sok-sok jó tipp érkezik nap mint nap. Innen tudtam meg azt is, hogy sajnos nem minden Amerikában megjelenő Masters minőségű album "jön át" Európába (egy példa erre a Dire Straits Brothers in Arms albuma), de arról is értesültem, hogy egyik nagy kedvencem Tracey Chapman összes lemeze Masters minőségben hallgatható már meg a TIDAL-en! Itt tudtam meg az iFi új asztali készülékének megjelentetését. A NEO iDSD (ára 700 Font) funkcionalitásban egyesíti a ZEN Blue (Bluetooth lejátszó) és a ZEN DAC (DAC/fejhallgató erősítő) tulajdonságait (LDAC, aptX HD kodekek lejátszása, minőségi Burr Brown DAC, szimmetrikus erősítés fejhallgatók számára, MQA kibontás). Szintén ebben a csoportban olvastam, hogy a TIDAL-en a héten közzétett angol TOP 100 slágerlistából 48 (!!!) felvétel MQA.
Most amikor több millió MQA felvétel érhető el a TIDAL távzene szolgáltatón keresztül mosolyogva gondolok vissza az AVX fórumon lefolytatott beszélgetésre, ahol megkérdezték tőlem hány MQA felvételt tudok akkor (2016 év végén) hallgatni a Bluesound Node 2 lejátszómon és jeleztem, hogy 22-t, amit le tudtam tölteni. Gúnyos megjegyzések jöttek vissza, hogy ennyi számhoz minek MQA képes készülék?
Szerencsére azóta a helyzet gyökeresen megváltozott és az új technológia egyrészt teret nyert magának, másrészt egyre kedvezőbb árú MQA képes készülékek kerültek a piacra (például Zorloo Ztella, iFi ZEN DAC).
November közepén jött a hír, hogy a TIDAL a Warner Music Group áldásos munkájának eredményeképpen több millió zeneszámot adott hozzá az MQA technológiával előállított Masters gyűjteményéhez! A fent említett Facebook MQA csoport tagjai letölthetik az aktuális MQA albumlistát, amely sajnos nem mindenben fedi le az itthon elérhető albumokat. Hiába azok a fránya jogdíjak...
Az új MQA-sított albumok sorában találjuk például a Pink Floyd összes lemezét és a Buena Vista Social Club klasszikusait.
Egy érdekes interjú Bob Stuart-tal az MQA egyik megalkotójával, aki azt állítja, hogy a világ három legnagyobb lemezkiadó csoportja (Warner, Universal, SONY) 2021 tavaszára elkészül a teljes stúdió felvétel archívumuk MQA változatával. Mielőtt pezsgőt bontanánk azért azt tudnunk kell, hogy a lemezkiadók döntik el mi kerül ebből az irdatlan mennyiségű zeneszámból fel a TIDAL Masters-re.
Mindenesetre ma már senki nem állíthatja, hogy nincs mivel és nincs mit meghallgatni az MQA univerzumban.
A világ ma legolcsóbb MQA képes audió lejátszója 99$-ért!!!
Ezen felül még LDAC és UAT Bluetooth kodekeket is tud,
és az egyik legjobb és legnépszerűbb DAC van benne (ES9218P)
Év végére kialakult bennem egy elvárás "csomag", amelynek ha egy készülék minden egyes elemét képes teljesíteni, akkor beszélhetünk arról, hogy egy audió készülék elérte a HAN-t.
Hogy mi is ez a HAN? Nos nem a sármos, szerethető és legyőzhetetlen (bocs Pennsylvaniából most kaptuk a hírt, hogy mégis legyőzhető😄) Han Solo-ról beszélek, hanem a Hordozható Audió Nirvánáról. Élénk fantáziájú emberek már el is képzelhetik, hogy felemeljük a saját kis nirvánánkat, és elkezdjük hordozni 😂.
Komolyra fordítva a szót nézzük mik egy HAN minősítésű készülékkel kapcsolatos legfőbb elvárások:
- Legyen benne egy (vagy csatornánként egy) nagyon jó minőségű DAC (digitális analóg átalakító), amely a mobiltelefonunkról, tabletünkről, vagy számítógépünkről érkező digitális zenei jelet egy fejhallgatón, belső fülesen (IEM), vagy fülhallgatón élvezhető analóg jellé alakítja át,
- Építsenek bele egy szimmetrikus erősítőt, szimmetrikus aljzattal (2,5 mm-es, vagy 4,4 mm-es), amely lehetővé teszi, hogy a zenei hangzás még analógosabb, muzikálisabb legyen, jobb legyen a transzparencia, levegősebb legyen a hangszerek és az énekesek hangzása, nagyobb teret jelenítsen meg a készülék,
- Egyéb technikai megoldásokkal (FPGA, kristály oszcillátorok, stb.) és minőségi alkatrészek beépítésével csökkentsék a jitter-t a zajszintet, és tegyék még tisztábbá a hangzást,
- A készülék képes legyen az MQA kibontásra, amelynek révén csökken a zaj, tisztább, levegősebb lesz a hangzás, jobban emlékeztetve a hallgatót az élő zenére.
Ezt a logót használom
mostantól a HAN
minősítésű készülékekhez
Egy ilyen általam HAN minősítésűnek nevezett készülékért 2019 év végén még legalább 200 dollárt kellett kiadnunk (Hiby R3 Pro).
2020 végéig a HAN-t hasonló áron kaphatjuk még meg, de 2021 év első felében jön a Zorloo Ztella MQA szimmetrikus (balanced) verziója, amely várakozásom szerint 150 $ alatti áron kapható majd, mint a legolcsóbb HAN készülék a piacon.
Akkor az év végén érkezett sok-sok érdekes hír és a bennem felvetődött gondolat után nézzük a 2020-as év legjobbjait.
Előre bocsátom, hogy idén a díjazott készülékek közé nem tettem 500 ezer Ft.-nál drágább készüléket! Ennek az az oka, hogy ma már egyre több olyan eszköz kerül a piacra, amely hangminőségben vetekszik a pár éve fél-, és egymillió Ft. közötti árú készülékekkel, de áruk 300 ezer Ft. alatt marad. A megrögzött sznobokon kívül senkit nem bíztatok arra, hogy sok százezret költsön audió lejátszókra, amikor megdöbbentően jó hangú készülékeket meg tud venni megfizethető áron.
Kezdjük egy új kategóriával (best emerging manufacturers).
A járvány nem tántorította el az audió gyártókat attól, hogy mindent megtegyenek az elismert, sikeres cégekhez való felzárkózásért.
Az EarMen cégről 2019-ben még nem igazán lehetett hallani, 2020-ban viszont sorra jelennek meg a dicsérő tesztek. A siker bizonyára nem véletlen, no de ki is ez az EarMen, kik állnak mögötte?
A céget Amerikában (Chicago) jegyezték be, de mégis büszkén hirdetik, hogy a készülékeket Európában gyártják. Valójában a céget a néhány éve csöves fejhallgató erősítőivel világhírűvé vált szerb AURIS hozta létre.
A kínai Topping és S.M.S.L cégek termékei már évekkel ezelőtt elárasztották a webáruházak "polcait". Akkor az áruk és a viszonylagos ismeretlenségük okán ma már talán igazságtalanul kommersznek minősítettem a két márkát.
Mára viszont mindkét cég kilépett az ismeretlenség homályából és egyre jobb, egyre elismertebb eszközöket kezdtek el gyártani.
Ne feledjük a SAMSUNG a 20. század első felében szárított halak forgalmazásával indult és ma már a világ egyik vezető mobiltelefon és TV gyártója!
Az elmúlt hetekben sorra jelennek meg a dicsérő kritikák az alábbi készülékekről:
T O P P I N G
AK4499 DAC (!!!), 790$-ért a hangja vetekszik a több ezer
dolláros készülékekkel. Fejhallgató erősítő nincs benne.
A TOPPING és S.M.S.L fenti készülékei mellé azért nem tettem oda a HAN minősítést, mert azokba nem építettek szimmetrikus fejhallgató erősítőt.
Nem lepődnék meg ha idén év végén a fenti feltörekvő gyártóknak is adnának a tesztoldalak és szaklapok díjakat. Hiába minden évben új neveket láthatunk a díjazott cégek között.
Lássuk mi a helyzet a Bluetooth lejátszók piacán
Bátran kijelenthetjük, hogy 2020 nem a (Bluetooth) légzene játszók éve volt. Ennek oka lehet a fülbejátszók (TWS-ek) döbbenetes mértékű előretörése, azaz ma a gyártók inkább mennek el abba az irányba, minthogy minőségi légzene játszókat fejlesszenek, amelyhez majd a vevők vezetékes belső füleseket (IEM) csatlakoztatnak. Sajnos 2020-ban az LE Audio technológiához tartozó LC3 Bluetooth kodeken kívül, amellyel kompatibilis audió készülékek csak jövőre jönnek majd ki nem jelentettek be más érdemi fejlesztést.
Megítélésem szerint a tavaly év végén tesztelt Fiio BTR5 a mai napig a legjobb légzene játszó a piacon.
Méretéhez és árához képest (amely mára külföldről behozva 100 €-ra esett) elképesztő hangminőség. Azt mondhatjuk, hogy minden csepp élvezetet "kifacsar" a Bluetooth technológiából, persze a legjobb (max. 990 Kb/s-os bitrátájú LDAC kodekkel hallgatva).
Idén tavasszal próbáltam ki a BTR5-nél kisebb méretű Fiio BTR3K-t, amely jelenleg a világ legkisebb szimmetrikus erősítéssel ellátott légzene játszója (ára ma már 60 € körül mozog). A készülék nagyszerűen szólt és ami nem lényegtelen nagyon stabil Bluetooth kapcsolatot biztosított. Zenehallgatás közben nagyon zavaróak lehetnek a váratlan kiesések a jel kimaradása miatt, ilyet viszont sem a BTR5-nél, sem a BTR3K-nál nem tapasztaltam.
Hangminőségben a BTR3K csak megközelíteni tudja a BTR5-t, viszont jóval kisebb mérete miatt sportoláshoz nagyon jól használható.
Tavaly a Shanling Up2-t tettem a dobogóra, de később megjelent a szimmetrikus erősítéssel is ellátott Up4, amely kiváló készülék, mégha kicsit nagyobb is, mint a BTR3K.
Nagy kérdés, hogy lesz-e jövőre Fiio BTR7, vagy a Fiio is a fülbejátszókra (TWS) koncentrál majd?
Apropó ebben az év végi összeállításban nem szerepeltettem díjazott fülbejátszókat.
Az eddigi egyetlen fülbejátszó összehasonlító tesztemben őszintén kifejtettem, hogy ezek az eszközök a nagy számuk ellenére még gyerekcipőben járnak. Majd ha jövőre valamelyik cég/cégek kihoz(nak) LDAC, vagy aptX HD képes fülbejátszókat én leszek az első, aki teszteli majd ezeket.
Visszatérve egy esetleges BTR7-re, játszunk el a gondolattal, hogy mit várhatnánk egy ilyen csúcsminőségű légzene játszótól. Figyelem itt most álmodozás következik, nem ipari kémeim jelentésére hagyatkozom, hanem egy maximalista audiofil vágyaira:
- A SONY hozzon ki egy LDAC 2 Bluetooth kodeket, amely a jelenlegi max. 990 Kb/s bitráta helyett mondjuk tudjon 1.990 Kb/s-ot. Hogy miért pont ennyit? Nos azért, mert az MQA technológiával "becsomagolt" az interneten a korábbinál könnyebben átküldhető digitális zenei fájlok átviteléhez 1.500 Kb/s bitrátára lenne szükség, és akkor egy légzene játszó is MQA képes HAN készülékké válhatna,
- Az ES9218P DAC helyett szereljék bele az idei év egyik legjobban sikerült DAC-ját az ES9281P-t (amely az EarMen Sparrow-ban és a Zorloo Ztella MQA változatában is található),
- A BTR7 mérete legyen nagyságrendileg olyan, mint a BTR3K, hogy sportoláshoz is kényelmesen használható legyen.
Édesanyám szokta volt mondani, hogy "kisfiam felébredsz, és látod, hogy bilibe (chamber pot) lóg a kezed" 😄
De miért ne álmodjunk egy még jobb (ennél is jobb???) jövőről...
A légzene játszókkal ellentétben az USB-s zenelejátszók piacán számos új modell látott napvilágot az Ibasso DC03-tól a NuPrime Hi-mDAC-on keresztül a Lotoo PAW S1-ig
(45 €-tól 165 €-ig)
Lássuk az év legjobbjait (szerintem)
DAC/fejhallgató erősítő kategória legjobbjai:
Lássuk az év legjobb MOZEL-jeit (MOZEL = mobil zenelejátszó = DAP)
90 €-s, azaz 33 ezer Forintos áron!!!
A korábbi készülékek 2020-ban korszerűsített változatai
Fentieken túl 2020-as készülékek még a már említett HIP-DAC és NEO iDSD és ezeken felül az iFi megjelentetett egy ZEN CAN Signature 6XX nevű limitált kiadású asztali erősítőt az amerikai DROP-al közösen.
Amennyiben ez egy évre még nem lenne elegendő, akkor megemlítem, hogy az iFi kihozott még egy felső kategóriás tápegységet (iPower X) és egy audiofil hálózati elosztót is (PowerStation).
A legfontosabb trend az iFi-nél az, hogy az új eszközeik többsége nagyon kedvező árú, amivel igazolták, hogy olcsó, de jó minőségű készülékeket nem csak Kínában lehet előállítani (vagy mégis ott gyártják?😎).
2020 nem igazán a Fiio éve volt, de tény, hogy kihoztak néhány kiváló audio készüléket idén is. A második helyezést elsősorban három idén megjelent készülékük miatt adtam oda a Fiio-nak: BTR3K, Q5S TC és BTA 30.
Amit a Fiio-ról mindenképpen el kell mondanom, még egyetlen esetben sem találkoztam olyan Fiio termékkel, amely kiforratlan lett volna, amelynek a gyártási minősége nem lett volna kifogástalan.
A Fiio azért is megérdemli az elismerést, mert két készüléke 2019 után 2020-ban is első helyezést ért el, és tekintettel az audió ipar gyors ütemű fejlődésére ezeket a készülékeket (BTR5 és M11 Pro) 2 nyertes év után már joggal nevezhetjük ikonikusnak.
A Hiby cég is kitett magáért 2020-ban. A fent említett R2 és a dobogós helyezéseket elért
R3 Pro Saber és R6-2020 készülékek mellett más figyelemre méltó termékeket is piacra dobtak:
Balra az R5 Saber Cirrus Logic DAC-okkal szerelve, jobbra a csúcs készülék az R8-as,
amely több szakíró szerint is a ma kapható egyik legjobb MOZEL (DAP),
amelynek ára meghaladja a félmillió Forintot.
Aki az év végi "díjkiosztó" bejegyzésem alapján vásárolna készüléket, mindenképpen tájékozódjon, vajon kapható-e. Ezt azért mondom, mert nemrég leégett a japán AKM DAC chip gyártó egyik üzeme, és például az év legjobbjának megnevezett Q5S TC szállításában is fél éves késedelem várható.
Ebben az évben volt már épp elég csalódás ahhoz, hogy még év végén is az év audió készülék csalódásairól írjak, ezért úgy döntöttem, hogy most csak pozitív dolgokról és élményt jelentő készülékekről írok.
Kívánom, hogy jövőre csak egyes audió készülékek okozzanak majd csalódást számunkra...
Mindenkit arra bíztatok, hogy amint lehet oltassa be magát egy megbízhatónak ítélt koronavírus vakcinával, hogy mielőbb megszabaduljunk ettől a sajnos már a lelkünkre települt állapottól és a világ újra a régi fényében tündököljön.
Kívánok minden Kedves Olvasómnak 2021-ben is sok-sok nagyszerű zenét és sok időt a zenehallgatásra.