2022. december 29., csütörtök

2022 legjobb audió készülékei

2022 sok szempontból a 21. század eddigi legrosszabb éve volt. Infláció, pandémia, háború, megélhetési költségek durva emelkedése...mégis nézzük az év pozitívumait inkább:

Az audió szektor látványosan kilábalt a pandémia alatt tapasztalt "recesszió"-ból és még az AKM japán DAC (digitális - analóg átalakító) gyártó gyárában korábban történt tűzesetet is ki tudta heverni.

2022-ben jelentősen nőt a készülék kínálat. Igazából a kínálat minden elemében (MOZEL-ek = DAPs, nagyméretű USB-s lejátszók, kisméretű USB-s lejátszók, vezeték nélküli légzene játszók = Bluetooth players, asztali DAC-ok, fejhallgató erősítők, vagy a kettő kombinációja, fejhallgatók, belső füles-ek = IEMs és fülbejátszók = TWSs) nagyszámú új készülék került a piacra, így nem is olyan egyszerű kiválasztani az év legjobbjait, de azért megpróbálom.

A fent felsorolt, kékkel jelölt kategóriák egy részét a legutóbbi csoporttesztem elején definiáltam, két fogalmat pedig itt:

Nagyméretű USB-s lejátszó = korábban DAC/fejhallgató erősítőnek neveztem, de ez az elnevezés kissé félreérthető, mert a világban "dongle"-ként ismert eszközökre is ráillik ez a meghatározás.

Kisméretű USB-s lejátszó = A klasszikus "dongle"-ként ismert kisméretű DAC/fejhallgató erősítő.

Mindkét fenti kategória készülékeit (jellemzően ma már USB-C csatlakozóval) kapcsolhatjuk össze a mobil készülékünkkel, vagy egy számítógéppel.

Idén általános trend volt a vezeték nélküli készülékek előretörése, ahogy arról az előző bejegyzésemben már részletesen írtam. Jövőre várhatóan ez a trend csak fokozódni fog, és egy idő után meg fogunk vállni a vezetékektől, még a fejhallgatók esetében is. Jó tudom, hogy ma is kaphatóak jó hangú vezeték nélküli (Bluetooth fejhallgatók), de miután egy ilyet meghallgattunk, tegyünk fel a fejünkre egy Meze 109 Pro vezetékes fejhallgatót és egy jó minőségű felvételt hallgassunk meg kiváló minőségű lejátszón. Azután nagyon kevesen fogják azt állítani, hogy már ma is vannak olyan jók a vezeték nélküli fejhallgatók, mint a vezetékesek. 😀

 


Lássuk is az idei teljesen szubjektív módon kialakított év legjobbjai ajánlásaimat:


Minden képnél klikk a képre a jobb képminőség érdekében




Szinte az ismeretlenség homályából tűntek fel és az egész világon nagy sikert arattak a lengyel HEM cég által gyártott Ferrum asztali készülékek, az OOR fejhallgató erősítő, és a hozzá tervezett HYPSOS tápegység, illetve az ERCO asztali DAC/fejhallgató erősítő. Általános vélemény szerint a high end fejhallgatókkal használva is fantasztikusan szólnak. Igaz, hogy a legolcsóbb készülékük (ERCO) is - most karácsonykor - akcióban kerül 720 ezer forintba, mégis a szakemberek kiemelkedően jónak tartják a Ferrum készülékek ár-érték arányát.

Idén először tudtam meghallgatni egy SIVGA (kínai) fejhallgatót és nagyon tetszett a hangja (később erről még írok). Úgy tűnik, hogy egyre több fejhallgatójuk arat siker, a dinamikus és a síkmágneses (planar magnetic) modellek egyaránt. Az év legjobbjai közé is beválasztották ezeket a fejhallgatókat.

A Dél-Koreai HIFI Rose cég először a különlegesen szép formatervezésű készülékeivel tűnt fel, de később bebizonyosodott, hogy ezek a készülékek nemcsak szépek, de jól is szólnak.




A HIFI Rose készülékeire mindent rá lehet mondani, csak azt nem,
hogy átlagosak, meglátjuk őket és mint egy gyönyörű autó esetében,
máris vágyakozunk utánuk 💘










Az iFi idén még a 2021-es tempójánál is gyorsabb ütemben dobta piacra új készülékeit. Figyelemre méltó volt az Air asztali termékcsalád (DAC, fejhallgató erősítő, vezeték nélküli lejátszó, phono = lemezjátszó előerősítő) és az a tendencia is, amellyel a fiatalokat és a kispénzűeket segíti a cég a minőségi zenehallgatás irányába.
Az új Uno DAC/fejhallgató erősítő 79 $-ba, az Air készülékek pedig 99 $-ba kerülnek!
Az iFi azért gondolt a "középosztály"-ra (Go bar és Go link kisméretű USB-s lejátszók, xDSD Gryphon nagyméretű USB-s lejátszó és ZEN CAN Signature MZ99 szett a Meze 99 Classics-hoz, amely magát a fejhallgatót is tartalmazza!) és a tehetősebbekre is (Gold bar, Neo Stream).
Ami az iFi szinte minden készülékében közös, az a nagyon magas gyártási minőség és a nagyon jó hangminőség, értelemszerűen azért az utóbbi kategóriánkként eltérő.

A Fiio 2022-ben visszatért a dobogóra, mivel a 2021-es "szenvedés" után idén újra ikonikus készülékeket dobott piacra mind a hordozható, mind az asztali készülékek területén.
Ki kell emeljem az M11S és M11 Plus ESS MOZEL-eket (DAPs), a remekül sikerült asztali K7 DAC/fejhallgató erősítőt, a féltégla méretű 😎, de kitűnő hangú Q7 nagyméretű USB-s lejátszót, a BTR7 légzene játszót (Bluetooth player) és a legújabb FW5 hibrid rendszerű (csatornánként 3 meghajtó) fülbejátszót (TWS).

A harmadik helyért járó bronzérmet idén két cégnek megosztva adtam oda:
Az EarMen a Fiio-hoz hasonlóan eltűnt tavaly, idén viszont diadalmasan tért vissza (például EISA és más díjakkal). 





Az EarMen idei kínálata, amelyből a kiváló Colibri-t teszteltem,
de a legnagyobb sikert nem az, hanem a Ch-Amp - Tradutto - Staccato
asztali rendszer aratta, de az Angel is sok dicsérő jelzőt kapott



A Topping egyre gyakrabban tűnik fel az év végi díjazottak között és ma már nem csak az asztali készülékeivel, hanem az NX7 hordozható fejhallgató erősítőjével is.
Az idei Budapest-i HIFI Show-n végig hallgattam mindegyik szobát és 4-5 berendezés hangja tetszett különösen. Ezek között volt egy olyan szoba, ahol Topping készülékek szóltak és egy másik, ahol fejhallgatókat (Hifiman és SIVGA) lehetett meghallgatni részben SMSL, részben Topping készülékeken, amelyek figyelemre méltóan jól szóltak.









Kétségtelen, hogy ebben a kategóriában óriási "felhozatal" volt, tehát nem könnyű kiválasztani a legjobbakat. Az is igaz, hogy az első helyre tett iFi GO bar 350 $-os áránál sokkal olcsóbban is lehet kapni ilyen típusú készüléket, de nem ilyen hangminőségűt. Állítólag még a GO bar-nál is sokkal szebben muzsikál a limitált kiadású, aranyszínű GOld bar, igaz az már 500 $-ba került.

A Cayin RU6 ára 300 $, de nem az árával, hanem a nagyon analógos hangzásával (mások csöves hangzásnak mondják, természetesen nem a hajléktalanokra, hanem a csöves erősítőkre utalva 😙) hódít, amelyet az úgynevezett R2R architektúrával ér el. Ezt a technikát nagyon ritkán alkalmazzák kisméretű USB-s zenelejátszóknál.

A tavalyi nagy sikerű M12 után a Questyle idén kihozta az M15-t, amely méretében és árában (250 $) is növekedett, de állítólag megéri az árkülönbözet, mert nagyon szépen szól a készülék, amelynek belső részleteibe is betekinthetünk az átlátszó hátlap révén.









A három dobogós készülék közül kettőt (Fiio, iFi) meg tudtam hallgatni, sajnos a Chord Mojo 2-t nem, de hát 2022-ben minden lehetőségnek örülni kellett...

A Fiio Q7-ről részletesen írok majd, mert most van nálam tesztelésre. Azt már néhány nap után meg lehet állapítani, hogy a 800 $-os ár, ami első hallásra nagyon soknak tűnik, valójában nagyon kedvező, mivel ezért a pénzért kapunk egy képernyő nélküli M17-et (az M17 1800 $-ba kerül), amely kétségkívül nagyon szépen zenél, hangminősége vetekszik a jobb asztali készülékekkel (nagy akkumulátorral, de adnak hozzá tápegységet is). Igaz hozzá kell szokni a nagy méreteihez és a fél kilós súlyához, de ez ugye nem zsebben "hordozható" lejátszó. 😘 A hordozható lejátszók között a Q7 képes legjobban megmutatni a Meze 109 Pro fejhallgató különleges képességeit.

Az 500 $-ba kerülő xDSD Gryphon sem "zsebkészülék" de sokkal kisebb a Q7-nél. Nagyon szép hangú és rengeteg szolgáltatást nyújtó készülék, elegáns formatervezéssel. Vezeték nélküli hangzása is elsőrangú.

A Chord Mojo 2 az év egyik legjobban várt készüléke volt és bár nagyon dicsérték, azért az év végén nem kapott olyan sok díjat, mint az elődje. Ettől függetlenül azért állítólag nagyon jó hangja van és aki megveszi, még egy logikai játékot is kap a 600 $-os árért. Itt a színes gömbökre és azok "végtelen" állítási lehetőségére gondolok. 

Az első két helyezett képes MQA kibontásra , a harmadik nem, mivel a Chord cég vezetői filozófiailag elítélik az MQA technológiát, habár egy időben jelezték, hogy megfontolják annak készülékeikbe való beépítését (ez érdekes nem?), de azóta sem tették meg.










Tavaly a még AKM DAC-al szerelt Fiio M11 Plus Ltd. készüléket tettem az első helyre, ennek ESS DAC-al épített verziója szerintem még annál is szebben zenél, és az év egyik legjobb ár-érték arányú zenelejátszója, még akkor is ha a teszteléskor még 250 ezer forintba került, ma már 300 ezer forint az ára (800 $). A THX erősítő chipek nagyon életszerű, természetes hangzást adnak az amúgy is kiváló készüléknek, amelynek hangzása a korábbi egymillió forint feletti árú lejátszók szintjén van.

Ugyan kismértékben elmaradt az M11 Plus-tól az iBasso DX240 (950 $), de ettől ez még egy elsőosztályú lejátszó, amellyel nagy élmény zenét hallgatni és a mérete is ideális. Nagy előnye, hogy cserélhető az erősítő része, akár csöves erősítő is vásárolható hozzá. Igaz, hogy hazánkban "szemtelenül" magas az ára.

Az ősszel megjelent Fiio M11S az M11 utóda. Az M11 is jó hangú készülék volt, de közte és az M11 Plus LTD. között azért volt egy nagy ugrás. A most megjelent M11S (500 $) készülék tesztek kiemelik, hogy az M11 Plus ESS tudásának 80%-át megkapjuk az M11S-el, annál sokkal kevesebbért.










A legfrissebb emlékképeim ezekről a készülékekről vannak, kivéve a ZEN Air Blue-t, amit még nem hallottam.

A Fiio BTR7 és az iFi GO blu vezeték nélküli (LDAC) zenelejátszás során nagyon hasonló szintet hoznak, a BTR7-t furcsa módon épp a vezetékes zenehallgatás emeli ki a mezőnyből, abban vetekszik a nagyméretű USB-s lejátszók és a MOZEL kategória legjobbjaival és így ár-érték arányban az év egyik legjobb audió készüléke.

A harmadik helyre azért tettem a ZEN Air Blue-t, mert 99 €-ért a tesztelők véleménye szerint lényegében ugyanúgy szól, mint a 190 €-ba kerülő iFi ZEN Blue V2, annak ellenére, hogy műanyag házba helyezték el. Ilyen árért néhány éve nem lehetett ilyen minőségű készüléket kapni.

A távzene játszók (streamers) területén is jöttek ki figyelemre méltó készülékek idén, mint a Bluesound Node (a legújabb kiadásnak a legegyszerűbb, de leginkább félrevezető a neve), a HIFI Rose nagyon szép készülékei és a NAD M23, amely ugyan 1,5 millió forintba kerül, de állítólag elképesztően jó készülék.








Idén először adtam hozzá az év végi "díjkiosztó"-hoz ezt a kategóriát. Ez elsősorban az általam hallott első audiofil fülbejátszó-nak, az LDAC Bluetooth kodeket fogadni képes 1More Evo-nak köszönhető. Az Evo hangminősége megközelíti a néhány évvel ezelőtti legjobb légzene játszó-t (portable Bluetooth players) és minden földi jóval (értsd nagy kapacitású akku, gyors-, és vezeték nélküli töltés, nagyszerű zajelnyelő funkció, személyre szabható hangprofil) ellátták, de mégis a hibrid (2 dinamikus + 2 BA - lengőnyelves) meghajtókkal szerelt fülbejátszó zenei képességei azok, amelyek az év egyik legjobb hordozható audió készülékévé teszik az EVO-t.

Az Anker (kínai) cég által gyártott Liberty 3 Pro-ról lényegében ugyanazt el lehet mondani, mint az Evo-ról, mind hangminőség, mind funkcionalitás szempontjából. Az Evo formatervezése nekem jobban tetszik, és az EVO másik nagy előnye, hogy azt nap mint nap hallgatom, a Liberty 3 Pro-hoz pedig fizikai valóságában még nem volt szerencsém, de eddig csak jót olvastam róla.

Most nálam van tesztelésre a Fiio néhány hete piacra dobott csatornánként 1 dinamikus és
2 BA meghajtóval (összesen 6 db!) szerelt első fülbejátszó-ja (TWS) az FW5-ös. Azért első, mert korábban Jade Audio márkanéven forgalmazta a Fiio az ilyen típusú lejátszóit, de 2022 végén elérkezettnek látta az időt a saját márkanév alatti forgalmazásra. Bár az FW5 (65 ezer forint) nem hibátlan, a Fiio a zenelejátszók és prémium fülhallgatók fejlesztése során szerzett tapasztalataikat eredményesen használták fel az FW5 megalkotásánál és nagyon élvezetes a hangminőség. Később még több tapasztalatot megosztok kedves olvasóimmal. Hogy miért ezt tettem a harmadik helyre? Nos azért mert jelenleg "csak" aptX Adaptive és LHDC kodekeket képes az eszköz fogadni, és főleg LHDC módban egy fal már sok neki (vételi problémák). A hírek szerint egy szoftverfrissítéssel hamarosan érkezik az LDAC képesség, ha azzal stabil lesz a működés, akkor bizony még a 1More EVO-nak is komoly vetélytársa lehet a Fiio FW5.

Két prémium kategóriás készülék a SONY WF-1000XM4 és az Apple AirPods 3 sem került dobogóra, nem azért mert ezeknek rosszabb a hangzása, hanem azért, mert nagyon drágák és ennek ellenére nem emelkednek ki a mezőnyből. Csak egy példát említve: a 1More Evo képes egyszerre több eszközhöz csatlakozni, a SONY fülbejátszó-ja még nem.








Kivételesen mindhárom dobogós fejhallgatót meg tudtam hallgatni, igaz az első kettőt hosszabb ideig, mint a harmadikat.

A Nagybányai (Baia Mare) Meze cég mára már a világ egyik vezető fejhallgató gyártójává vált. Mind az alapszintű (100 ezer forintos kategória) de audiofil, mind a prémium síkmágneses (millió forint feletti) kategóriában létrehoztak már ikonikus készülékeket (például 99 Classics és Elite), és idén újra egy jó eséllyel ikonikussá váló készüléket alkottak meg, ezúttal újra a dinamikus fejhallgató kategóriában, igaz azon belül a prémium szegmensben, a 109 Pro-t. Igaz hogy a 300 ezer forintért már itthon is kapható 109 Pro érzékeny arra, hogy milyen berendezéssel hallgatjuk, de ha megtaláljuk a hozzá való tökéletes "párt", akkor szenzációsan muzsikál.

Minden továbbit a jövő év elején megjelenő tesztben.

A HIFIMAN Ananda által okozott csalódást követően nagyon kellemes meglepetés volt az Edition XS hangja és az a tény, hogy a külföldön 450 €-ért, itthon 240 ezer forintért kapható fejhallgató a síkmágneses (planar magnetic) modellek közül a kedvező ára ellenére már abszolút élvezhető és szerethető hangú. Annak ellenére, hogy az Edition XS a síkmágneses rendszere miatt elvileg magasabb kategóriában játszik, mint a dinamikus 109 Pro, ez semmit nem jelent és bizony a 109 PRO életszerűbb hangzású, mint az Edition XS, amely néha a természetesebbnél nagyobb teret "alkot" meg.

Az idei HIFI Show egyik kellemes meglepetése volt a 180 ezer forintba (!) kerülő kínai SIVGA P-II síkmágneses (!) fejhallgató. Az tény, hogy kényelmi szempontból a 109 PRO-tól nagyon sokkal elmarad a  SIVGA (kicsit nehéz, kicsit a nyomja a fejet), de ezért az árért bizony hangminősége vetekszik az Edition XS-el. Lehet, hogy ez kicsit erős, de nevezhetjük a P-II-t a "szegény ember" síkmágneses fejhallgatójának.





Idén a high end fejhallgatók legjobbjait is megnevezem, annak ellenére, hogy meg vagyok győződve róla, hogy egy Meze 109 Pro a zenekedvelők 90%-ának igényeit tökéletesen kiszolgálná, de tudjuk jól, hogy még háború, energiaválság és nagyon magas infláció idején is vannak tehetősebbek, akik az átlagosnál sokkal többet szeretnének kapni. Nem elsősorban az ő érdekükben, hanem az audiofilek természetes kíváncsiságának kielégítésére gyűjtöttem össze a legjobb high end fejhallgatókat.

Az első két helyezett között az fog dönteni a nagy pénzű, vagy kis pénzű, de hobbijára erőn felül költő vásárlók között 😃 , hogy ki részesíti előnyben az analitikus, nagyon sok részletet megmutató, a felvételt szinte mikroszkóp alá tevő megközelítést (Expanse) és ki kedveli jobban a nagyon muzikális, könnyed, légiesen természetes, néha a felvétel hibáit is jótékonyan elfedő megközelítést (Elite).

Nem véletlenül írtam Elite-t és nem Elite EPOQUE megnevezést, hiszen ez utóbbi hangminőségben ugyanazt tudja, mint az Elite, csak aki hajlandó a limitált szériában árult EPOQUE megvételére további 1000 (összesen 5000 $) kifizetésével, ő a zseniális hang mellé még kap egy művészi festést, csodás dizájnú "műalkotást" is.

A sorrenddel a magam részéről kifejeztem, hogy nem vagyok a túlzottan analitikus készülékek híve, számomra a muzikalitás az elsődleges.

A korábban említettektől függetlenül a 4000 $-os árú speciális nyitott rendszerű síkmágneses (planar magnetic) Dan Clark Audio (korábban Mr. Speakers) Expanse modell az év végi díjátadók egyik sláger készüléke, tehát biztosan egészen kivételes képességekkel rendelkezik.

Többen különlegesen szépnek nevezték, lehet, hogy elfogult vagyok de nekem az Elite sokkal jobban tetszik, nem beszélve az Elite EPOQUE-ról. 😍

Akik még az utazásaikon is vállalják egy high end fejhallgató elvitelének kockázatát, azok aligha választhatnak jobbat, mint a legújabb Abyss Diana TC "kisméretű" fejhallgató, amely általános vélemény szerint az egyik legjobb fejhallgató a világon és nekem még a kivitele is nagyon tetszik.










Hallgattam én már Meze Empyrean-t egy Fiio BTR3 légzene játszó-val, és elképesztően jól szólt, mégis tapasztalatból mondom, minél drágább és komolyabb egy fejhallgató, annál több pénzt kell költenünk a hozzá való kábelre, és a lejátszó berendezésre is. Ehhez válogattam össze a még nem csillagászati árú, de már kiemelkedően jó hangminőségre képes készülékeket, rendszereket. 

A lengyel Ferrum márka a 2022-es év nagy felfedezettje, sorra nyerik az év végi díjakat, és általános vélemény szerint a high end és nehezen meghajtható fejhallgatókat is tökéletesen ki tudják szolgálni.
Először az OOR erősítőről és a hozzá tervezett HYPSOS tápegységről zengtek ódákat a tesztelők, majd kiderült, hogy egyetlen készülékkel is megoldható egy minőségi fejhallgató kiszolgálása.
Ez a készülék a nagyszerű Ferrum ERCO asztali DAC/fejhallgató erősítő. Az ERCO most akcióban 1795 $. Ez még korántsem olcsó, de fura kimondani, az ERCO az egyik legjobb ár-érték arányú high end DAC / fejhallgató erősítő. A készülék dizájnja is szép és eredeti.

A szerb EarMen, amelyik a néhány éve csöves erősítőivel nagy sikereket aratott AURIS mellett gyárt kisebb-nagyobb méretű hordozható és asztali készülékeket. Idén hatalmas sikert arattak a "HIFI-torony"-ba rendezhető fejhallgatós rendszerükkel, amelynek tagjai az 1000 $-os árú Staccato távzene vevő (streamer), a 800 $-ba kerülő Tradutto DAC (digitális - analóg átalakító) és az 1500 $-os árú, egy méretes tápegységet magában foglaló CH-Amp szimmetrikus (balanced) fejhallgató/előerősítő. Összeadva 3300 $-t kell kifizetni egy ilyen rendszerért, amely 1 250 000 forint, de itthon kapható 999 ezer forintért is!
Ez a rendszer számos tesztelő véleménye szerint kiemelkedő képességű és a legtöbb fejhallgatóval gond nélkül képes együttműködni. Hogy érzékeltessem mennyire kis méretű készülékekről van szó, íme egy fotó:



A készülék 15 cm széles és 3 cm magas!



Aki nem akar kábelekkel bajlódni, egyetlen készüléket akar venni a fejhallgatós zenehallgatáshoz, de elvárja, hogy az legyen kiemelkedően jó és nem szereti a "HIFI torony" látványt, annak érdemes elgondolkodnia egy NAIM Uniti Atom Headphone Edition készülék megvásárlásán, igaz az nem olcsó, hiszen 3000 $-t kell érte kifizetni. Ezért a pénzért viszont kapunk egy távzene vevőt (streamer), egy DAC-ot és egy fejhallgató erősítőt és mindezt egy nagyon esztétikus "doboz" formában, színes kijelzővel. Akik a zenehallgatás élvezete mellett ismerőseiknek, barátaiknak villogni is akarnak, azoknak különösen előnyös ez a készülék. 😏


Nemrég egyes honfitársaink nagy szerencsében részesültek. Na nem arra gondolok, hogy januártól nem emelték meg a fűtésre használt gáz árát, hanem arra, hogy az Eurojackpot két legmagasabb nyereményéből (5+2, 5+1) Európában volt négy darab szelvény, amelyből hármat (!) Magyarországon vásároltak meg. A szerencsés nyerteseknek és más jómódú olvasómnak ajánlom az alábbi készülékeket, ha az ár kevésbé fontos, mint a minőség:





A dCS Lina képességeit az idei díjakon kívül az is bizonyítja,
hogy a legtöbb fejhallgatós eseményen a kiállítók többsége
ezzel a rendszerrel akarta bemutatni fejhallgatóit.
Fentről lefelé haladva van egy hálózati vevő / DAC,
egy extrém minőségű órajel generátor (Master Clock) és
egy szimmetrikus (balanced) fejhallgató erősítő.
Ezt már igazi sznoboknak is jó szívvel tudom ajánlani,
ha fel akarnak vágni arra, hogy van 33.000 $-juk erre a célra,
ami mellé azért illik legalább 4-6 ezer $-os fejhallgatót is beszerezni 😧



Azok számára, akik jobban szeretik a csöves (tube) erősítőket
 és hajlandók sok pénzt áldozni kedvenc hobbijukra a zenehallgatásra:

A 6.500 €-s árú lengyel gyártmányú Feliks Envy napjaink egyik legjobb
csöves erősítője és ezen fölül még gyönyörű műtárgy is.
Az Envy szó magyarul irigységet jelent, szerintem lesznek olyanok,
akik egy Feliks Envy tulajdonosára irigykedni fognak....




....különösen akkor ha az Envy-hez egy Meze Elite EPOQUE
síkmágneses (planar magnetic) csoda fejhallgatót használnak 😍



Természetesen nem csak az Eurojackpot hazai nyerteseinek ajánlok készüléket, hanem azoknak is, akik szerényebb összegeket tudnak szánni kedvenc hobbijukra, ami szintén a zenehallgatás:





Az iFi ZEN One Signature meglepő módon itthon is annyiba kerül,
mint külföldön (350 € ~ 140 ezer forint) és alkalmas egy régóta
meglévő otthoni rendszer "okosítására", vagy egy fejhallgató erősítővel
kiegészítve minőségi zenehallgatásra. Akik a Bluetooth alapú
zenehallgatást kicsit "ködös"-nek ítélik és tisztább hangzásra vágynak,
 ők összeköthetik a készüléket egy USB kábellel a telefonjukkal is.
A készülék teljes (hardveres) MQA kibontásra képes vezetékes módban.



És akkor lássuk az év teljesen szubjektív alapon kiválasztott
általam legjobbnak tartott hordozható audió lejátszóit:





A Fiio BTR7 dobozában 100 ezer forintos árért található egy vezeték nélküli (Bluetooth) zenelejátszó ás egy vezetékes (USB-s) zenelejátszó. Akik vizuális típusok, ők meglepődve kérdezhetik, tényleg két lejátszó van a dobozban? Nos természetesen nem, hanem a BTR7 tudja mindkét funkciót. Önmagában az, hogy egy légzene játszó kábelesen is tud zenét játszani ez nem újdonság, az viszont, hogy a BTR7 kábeles módban olyan hangminőségre képes, amely megközelíti a korábbi legjobb nagyméretű USB-s lejátszó (Fiio Q5S TC) zenei képességeit ez tényleg egyedülálló ebben a kategóriában. Azért a BTR7 vezeték nélküli képességei is kiválóak. Egyedül a kissé nagy méret jelenthet problémát, és emiatt még csiptetőt sem ad a Fiio, mint a korábbi modellekhez. Ezt azonban szerintem nagyon is tudatosan teszi, hiszen időközben kijött az FW5 fülbejátszó (TWS) és a Fiio - hozzám hasonlóan - azt sugallja, hogy ma már a fülbejátszó-t kell sportoláshoz, meg strandoláshoz használni, a légzene játszó pedig jó lesz a kertbe, vagy egy parkba egy minőségi belső füles-sel (IEM), vagy fejhallgatóval hallgatva.


Az idei év számomra egyik igazi szenzációja a 1More Evo hangminősége és nagyon átgondolt funkcionalitása volt. Bebizonyosodott, hogy okos és tehetséges mérnökök és technikusok képesek megalkotni egy audiofil fülbejátszó-t (TWS), amire korábban nem volt példa. Nem hittem volna, hogy a képzeletbeli dobogón egyre feljebb kapaszkodnak a fülbejátszó-k (tavaly bronz, most ezüst érem) és lehet, hogy eljön majd az a nap, amikor az év legjobbja egy légypiszok méretű 😎 a fülünkbe csúsztatható eszköz lesz, amely talán az MQAir vezeték nélküli technológiát használva csodásan fog zenélni....


Amennyiben csak a hangminőség alapján választottam volna, akkor bizonyosan a Fiio M11 Plus ESS került volna a dobogó tetejére, de én minden évben nagyon figyelem, hogy a fizetendő árért cserébe mit kapunk, és ez alapján alakítom ki a sorrendet. Az M11 Plus ESS MOZEL (DAP) szolgáltatta idén a hordozható készülékek kategóriájában a legjobb hangminőséget, nem kis mértékben a két THX erősítőnek köszönhetően. Az viszont tény, hogy a mai 300 ezer forintos árát nagyon sokan nem képesek, vagy nem akarják megfizetni, de ez már egy másik történet....




Minden kedves olvasómnak megköszönve a megtisztelő figyelmüket...
....Boldog, Békés, Egészséges Új Évet kívánok sok zenehallgatással





2022. december 20., kedd

Vezeték nélküli zenelejátszás körkép 2022 végén. Fülbejátszók: 1More Evo vs Hiby WH2, Légzene játszók: Fiio BTR7 vs iFi GO blu.

Akik nem rendszeresen olvassák a blogomat, azok számára a cikkben szereplő néhány általam megalkotott elnevezést előre leírok, hogy senkinek ne kelljen azon gondolkodnia, hogy vajon ezek az új kifejezések milyen típust, vagy szolgáltatást takarhatnak:

1. "Fülbejátszó" = Vezeték nélküli hallójárati fülhallgató (angolul: TWS )

2. "Légzene játszó" = Hordozható vezeték nélküli (Bluetooth) zenelejátszó
(angolul Bluetooth player)

3. "Belső füles" = Vezetékes hallójárati fülhallgató (angolul: IEM )

4. "Távzene" = Internetről elérhető zenei ( angolul: streaming) szolgáltatás

5. "MOZEL" - Mobil zenelejátszó (angolul DAP)

6. "Tapigomb" = a fülbejátszó  érintő felülete, amelyet egyszer, kétszer, vagy háromszor
megérintve más más funkciót tudunk aktiválni (angolul Touch Control)


A zeneőrült aidiofilek néhány éve még teljesen külön kezelték az audiofil (értsd vezetékes) és a Bluetooth (vezeték nélküli) fejhallgatókat és belső füleseket, a vezeték nélküli eszközöket "enyhén" lesajnálva és azokat maximum a futópályán, vagy fitnesz klubokban használták, de igazán minőségi zenehallgatás igény esetén kizárták azokat.

Ez a helyzet 2022-re úgy tűnik gyökeresen megváltozott! Egyre több prémium gyártó dob piacra audiofileknek szánt egyre drágább fejhallgatókat.

Az egész az Apple AirPods Max-al kezdődött, amely ma negyed millió forinttól érhető el. Nemrég az idei HIFI Show keretében bemutatkozott a My Reel Club nevű nagyon jó kezdeményezés, amelynek keretében hangfelvételeket lehet élőben meghallgatni és zenei albumokba befektetni. Ők említették, hogy az Apple egyedül az AirPods Max-ból 10 milliárd $ (!!!) bevételt realizált. Azt ugye tudjuk, hogy az Apple nem hajlandó olyan technológiákat beengedni a készülékeibe, mint az LDAC (a ma elérhető legjobb Bluetooth kodek), csak a saját AAC kodekjét használja és tavaly elindította a veszteségmentes (Losless - 24 bit / 48 khz) és nagy felbontású veszteségmentes (Hi-Res Lossless 24 bit / 192 kHz) szolgáltatását, amelyeket azonban veszteségmentesen csak vezetékes eszközökön keresztül tudunk élvezni, még az Apple saját gyártmányú fej-, és fülhallgatói sem tudják azt vezeték nélkül továbbítani.

Egy tipp: Aki Android-os mobiltelefonon telepíti az Apple Music alkalmazást, majd előfizet a szolgáltatásra (1790 Ft./hó) LDAC Bluetooth kodekkel is élvezheti a szolgáltatást, amit az iPhone/iPad tulajdonosok gyengébb minőségben érnek csak el. 👀

Idén több nagy nevű audió gyártó is piacra dobott igen drága vezeték nélküli fejhallgatót (például az 1000 €-os Mark Levinson, az 1600 €-s T+A és a közelmúltban az Audio-Technika 3000 €-s fejhallgatója). Ezek szerint a High End gyártók sem tartják rangon alulinak a Bluetooth fejhallgatókat?

Azt azért ne veszítsük szem elől, hogy a legjobb hangminőséget (990 kB/s vezeték nélkül) csak az Android telefonok tulajdonosai élvezhetik, az Apple hívők 256 kB/s-os bitrátára vannak "kárhoztatva".

Apropó hívők, terveztem a TIDAL és az Apple Music távzene szolgáltatások hangminőségének összehasonlítását, el is kezdtem a zeneszámok meghallgatását, de azután úgy döntöttem, hogy nem indítok vallásháborút, Hogy miért nevezem annak? Nos azért mert miközben eléggé hasonlóan szólalnak meg a TIDAL Masters és az Apple Hi-Res Lossless, úgysem a valós hangminőség dönti el, hogy ki melyik valláshoz akar tartozni, sokkal inkább a hit, amit egyrészt a formatervezés, másrészt az dönt el, hogy valami mennyire trendi. Hiába írtam én, hogy az Apple fülhallgatóknál és fülbejátszók-nál jobban szólnak olcsó kínai eszközök, ha beszállok a metróba 10 utasból 8-an Airpods-t hordanak a fülükben, mert most az a trendi.

Azért én nem adom fel, most is és  a jövőben is meg fogom írni, ha van egy jó árú és nagyon jó hangú eszköz, amely ugyan nem trendi, de remek.

A teljes igazsághoz azért el kell mondjam, hogy előfizettem az Apple TV+ film és TV streaming szolgáltatásra és ott bizony az Apple nagyon komolyan fejlesztett, minden film 4K minőségben és Dolby Atmos hangminőségben elérhető, amihez őszintén gratulálok a mérnökeiknek. 👍

Ami a Dolby Atmos zenehallgatást illeti ahhoz is speciális eszközök kellenek, a mai fejhallgatók többsége nem igazán tudja kezelni.

Ami a vezeték nélküli zenehallgatást lehetővé tevő úgynevezett kodekeket illeti, néhány éve a SONY bejelentette a maximum 990 kB/másodperc bitrátát vezeték nélkül átvinni képes LDAC Bluetooth kodeket, amely már minőségi zenehallgatást tett lehetővé, annak ellenére, hogy a Bluetooth technológia egészen 2021-ig nem volt képes veszteségmentes (lossless) fájl átvitelre.

Előbb a Qualcomm mutatta be az aptX Lossless technológiáját, amellyel elméletben már CD minőségű digitális zenei fájlok veszteségmentes (lossless) átvitelére is van mód, igaz azóta sem hallottunk olyan zenelejátszókról  - de még mobiltelefonokról sem nagyon - amelyek képesek ennek a Bluetooth technológiának a vételére.

Röviddel ezelőtt azután nagy jelentőségű bejelentést tett a TIDAL Masters távzenei szolgáltatás keretében elérhető MQA technológiát megalkotó brit MQA cég:



A nemzetközileg elismert és nagyra tartott Japán Audió Társaság kiadta az MQAir technológiára a HI-RES Wireless minősítést. Kérdezheti valaki, hogy ehhez nekem meg mi közöm van? 😉
Nos ez a bejelentés azért jelentős, mert az MQAir technológia és azon belül az MQA Ltd. által megalkotott SCL6 Bluetooth kodek révén maximum 24 bit / 384 kHz zenei fájlok vezeték nélküli átvitelére nyílik lehetőség (a SONY LDAC kodekje maximálisan 24 bit / 96 kHz-et képes átvinni, azt is csak veszteséges módon).
Mivel az MQA körül parázs viták vannak, lassan az MQA hívők és ellenzők tábora között egy másik vallásháború kezd kialakulni, DE... az SCL6 kodek nem csak nagy felbontású MQA zenei fájlokat képes vezeték nélkül átvinni, hanem PCM fájlokat is, ez pedig azt jelenti, hogy akár más távzene szolgáltató is használhatja az új kodeket nagy felbontású zenei szolgáltatás céljából.
Az új technológia nem csak Bluetooth-on, hanem más vezeték nélküli módon is használható (például WIFI).
Az MQAir a korábbi kodekeknél jóval kisebb lépcsőkben képes változtatni a vezeték nélküli átvitel bitrátáján 200 kB-től 20 Mb-ig (!). Ha ennek a fele igaz, már az is szenzációsan hangzik, mivel állítólag nem feltétlenül kell új hardvert (értsd zenelejátszót) vennünk, mivel akár egy úgynevezett firmware frissítéssel is megtaníthatjuk a meglévő zenelejátszónkat nagy felbontású zenét lejátszani.
Arról már nem is beszélve, hogy az eddig csak kábeles zenelejátszókon elérhető MQA technológiával előállított zenék elvileg (?) veszteségmentesen, bithelyes (angolul bitperfect) módon élvezhetők lesznek a meglévő eszközünkön vezeték nélkül hallgatva is! Erre mondják azt, hogy túl szép hogy igaz legyen, de ha mégis igaz, akkor ez az új technológia hatalmas lökést ad majd a vezeték nélküli fejhallgatók és fülbejátszók audiofilek körében való elterjedéséhez és a prémium gyártók is egyre több ilyen eszközt dobnak majd piacra.


1More Evo

2022 ősze alapvető szemléletváltást hozott nálam. A korábbi években elég sokat írtam az úgynevezett belső füles-ekről, azaz a vezetékes fülhallgatókról. Egy időben rendesen rá is kattantam a témára, úgyhogy a zenelejátszókat tároló fiókomban most is van 4 db kínai belső füles.

Már 2021-ben is jeleztem, hogy komoly fejlődésen mennek át a fülbejátszók, mint amilyen az általam is használt Hiby WH2 volt. 2022 őszén miután nagyon sok jót olvastam egy új fülbejátszó-ról elhatároztam, hogy rendelek egyet, kihasználva a Black Friday akciós árat (az angol Amazon-on).
Ez a készülék, amelyet átszámítva 55 ezer forintért rendeltem meg Angliából (itthon 73 ezer forintba kerül) rövid idő múlva megérkezett. Nem azért vettem meg, mert nem voltam megelégedve a WH2-vel, sőt nagyon is tetszett a hangja, de a WH2-be nem építettek be zajelnyelő rendszert és sok más extra funkciót is tud az EVO, amit a WH2 nem.

Csak összehasonlításképpen a SONY csúcs fülbejátszója a WF-1000XM4 76 ezer forinttól-, az Apple Airpods 3 pedig 85 ezer forinttól felfelé eső áron kapható (!), mégis egy ismert Youtuber tesztelő azt állította, hogy a 1More Evo jobban szól a SONY-nál (!)


Minden képnél klikk a képre a jobb képminőség érdekében
Az EVO töltőtokját vezeték nélkül is tudjuk tölteni. 
A képen az új Xiaomi MI 12 mobilomhoz vett 50W-os (!) 
vezeték nélküli töltő látható


Az EVO egyik legfontosabb tulajdonsága - azon túlmenően, hogy le tudja játszani a 990 Kb/mp bitrátájú LDAC kodeket -, hogy úgynevezett hibrid készülék, azaz mind a jobb, mind a balcsatorna hangját két-két hangkeltő eszköz szólaltatja meg, az egyik dinamikus meghajtó a mélyhangokhoz, a másik pedig egy lengőnyelves (balanced armature) meghajtó a közép és magas tartományokhoz. A KZ hibrid belső füles-einél nagyon jó tapasztalatokat szereztem a hibrid rendszerű készülékekről.

Az EVO-hoz - akárcsak a WH2-höz is - kipróbáltam az általam legjobbnak tartott JVC szilikon füldugót, de sajnos az EVO tokjába sem fért bele, úgyhogy a rendeltetésszerű használat érdekében azonnal rendeltem a WH2-vel használt koreai AZLA cég által gyártott szilikon füldugókat, de ezúttal nem a korábban bemutatott Sednaearfit Cristal for TWS típust, hanem a cég legújabb Sednaearfit Max típusát, amely még a korábbi kiváló verziónál is jobbnak bizonyult, mivel remekül szigetel, stabilan helyezkedik el a fülben, és a füldugó lekerekítése még kényelmesebb használatot tesz lehetővé akár órákon át, mint az egyébként nagyon kényelmes Cristal esetében.


Látható a képen, hogy az Azla Cristal szilikon füldugó áttetsző,
míg az új Max (jobb oldalon) színe a tejüvegre emlékeztet,
és a fülbe kerülő rész szűkebb a nagyobb kényelem érdekében



Már az első héten megdöbbentem milyen jól szól az EVO, de nagyon örültem, amikor felfedeztem, hogy a készülékhez a Google Play áruházból letölthető 1 More Music alkalmazás egyik menüpontjában megtaláltam a készülék bejáratására (running in) szolgáló funkciót. Nos nagy türelem kell ehhez a bejáratáshoz, mert az 4 részben történik, az első kettő 12-12 órás, a harmadik 72 órás, a negyedik pedig 24 órás, tehát összesen 5 nap (!) kell a teljes bejáratáshoz a gyártó szerint. Becsülettel végigcsináltam az ajánlott bejáratást, néha belehallgatva, hogy épp akkor mit hallani. Néha különböző frekvenciájú sziszegő hangokat, néha monoton módon ismétlődő zenéket hallottam, de egy biztos, az 5 nap bejáratás után a 1More Evo olyan zenei minőséget produkált, amely megváltoztatta a légzene játszókkal kapcsolatos elvárásaimat. Korábban ugyanis légzene játszó - belső füles kombinációval hallgattam zenét sportolás közben, de mára a fülbejátszók (TWS) fejlődése olyan szintre jutott, hogy teljesen külön kell választani a két kategóriát. 

Ennek megfelelően ebben a tesztben a fülbejátszó-kat (TWS) és a belső füles-eket (IEM) nem úgy hasonlítottam össze, mint korábban, azaz a légzene játszók-hoz belső fülest használva, hanem ma már nálam alapvetés az, hogy sportoláshoz a jövőben csak és kizárólag fülbejátszót (TWS) fogok használni, és a légzene játszó egy önálló kategória lesz, amely készülékeket fejhallgatóval fogok használni, és nem belső füles-sel (IEM).

A 1More egy Amerikában bejegyzett, de alapvetően Kínában tervező és gyártó  cég, amely már korábban is sok dicséretet kapott, például az ikonikussá vált Triple Driver szintén hibrid belső füles készülékéért. A 1More már korábban is gyártott fülbejátszót (TWSs), de ilyen világsikert eddig csak az Evo-val ért el.

Az Evo nagy sikeréhez hozzájárult a sok-sok elérhető funkció, mint az alkalmazásban beállítható tapigomb funkciók (touch control), amelyek között a hangerő állítás is ott van (ellentétben a WH2-vel), valamint a nagyon fejlett zajelnyelő (ANC) funkció, amelyet kipróbáltam például a Hajdúszoboszlói uszodában, ahol egy általános iskolás úszásoktatás elképesztő zaja mellett az ANC Strong funkció bekapcsolásával tökéletesen élvezhetővé tette a zenét, a háttérzajt szinte teljesen kiszűrve és a zenei minőséget is csak nagyon kicsit rontva. Amikor pedig a lányom szólt hozzám, akkor 1,5 másodpercig a tapigomb-on tartva az ujjamat üzembe lépett a Transparency, szabad fordításban az "áthalló" mód, ahol minden szót hallottam és értettem is. Ehhez tegyük hozzá, hogy a mobil hívások is remek hangminőségben hallhatók az Evo-n, köszönhetően a 3 + 3 beépített mikrofonnak.

A 1More Evo egyik legkülönlegesebb funkciója az úgynevezett Sound ID. Erről a programról már fejhallgatók kapcsán is hallottam, a lényege, hogy ez a szoftver egy zenei hanganyag esetében felkínál A és B hangzást (általában az egyik dinamikussbb, több méllyel) és a hallgató választ a saját zenei ízlésvilága alapján. Az Evo-hoz mellékelt alkalmazásban én is végigcsináltam a Sound ID beállítást, körülbelül 5 zeneszám esetében. Kezdetben szkeptikus voltam a módszerrel, mert nem igazán szeretem az úgynevezett EQ-t, azaz egyes frekvenciasávok kiemelését, és azt gondoltam, hogy a Sound ID is ezt csinálja, de azért be kell valljam a Sound ID egy kicsit összetettebb módszer, mivel a gyakorlatban zenehallgatás közben választhatok, hogy az alkalmazásban bekapcsolt, vagy kikapcsolt állapotban hagyom a Sound ID-t, de egy idő után szinte mindig a bekapcsolt állapotban hagytam a rendszert és lássunk csodát, az Evo szenzációsan zenélt 😍

Az Evo nagyon hasznos funkciója, hogy beleépítettek egy mozgásérzékelőt, amely révén ha a fülbejátszót kikapjuk a fülünkből, akkor a zene lejátszása megáll és ha visszatesszük, akkor újraindul.
Ez például nagy segítséget nyújt egy párkapcsolat harmonikusan tartása érdekében, amikor a kedvesünk a tengerparton egyre feszültebb arccal szól hozzánk, és a készülék fülünkből való kivételével jelezzük, milyen fontos az ő személye, akit nem akarunk megsérteni azzal, hogy a mondandóját "áthallásos" (transparency) módban hallgatjuk meg. 😉

A tapigomb vezérlés a mobil alkalmazásban állítható. Sajnos az egy érintéses vezérlés kimaradt a lehetőségek közül. Tudom, hogy amikor a fülbejátszót kivesszük a tokjából nem nagyon kerülhetjük el, hogy hozzá ne érjünk a tapigombhoz, de egy ennyire átgondolt funkciókkal rendelkező készüléknél ezt szerintem meg tudták volna kreatívan oldani.

Ami jó hír, hogy a hangerő állítást hozzárendelhetjük a tapigomb-hoz az alkalmazásban.

Látható, hogy még felsorolni sem könnyű a 1More Evo összes funkcióját és amikor úgy döntöttem, hogy megveszem arra is gondoltam, hogy a tervezett távoli utazások során a hosszú repülőúton nagyon is jó lesz a fárasztó repülőgép motor zajt kizárva zenét hallgatni és ellazulni. Sajnos ennyi funkcióval a nagyon jó hangú, de kevés funkciót tudó Hiby WH2 nem igazán tud konkurálni.



Balra a 1More Evo jobbra a Hiby WH2, 
mindkettő nagyon kényelmes a fülben,
de a WH2 kicsit kisebb súlyú és fém tokot
adnak hozzá, nem műanyagot, mint az Evo-hoz.
A WH2 ma már 79 $-ért (30 ezer forint) kapható (!)







Az Evo 8 órát tud játszani kikapcsolt zajelnyelő (ANC) funkcióval és 5,5 órát ha bekapcsoljuk, illetve a használt Bluetooth kodek típusa is számít, például LDAC-al kb. 5-6 órát bír. A készülék gyorstöltés funkciója is szenzációs, negyed óra alatt 4 óra (!) üzemidőt tudunk beletölteni.

1More Evo-ról további információ itt.

A Hiby WH2-ről részletesen itt írtam.



Fiio BTR7


Épp akkor, amikor az Evo-t már bejárattam kaptam kölcsön a magyar Fiio képviselettől a legújabb BTR7 légzene játszó-t, amely lényegesen nagyobb, mint elődei az általam korábban tesztelt BTR3, BTR5 és BTR5-2021, de az új, fent említett gondolkodásommal már nem azon agyaltam, hogy hogyan fogok ezzel egy elliptikus gépen zenét hallgatni, hanem inkább azon, hogy a BTR7 mennyivel kisebb, mint a Q5S TC DAC/fejhallgató erősítő és azon, hogy vajon szól-e megközelítően olyan jól a zene, mint a Q5S TC-n, vagy a nemrég tesztelt M11 Plus ESS MOZEL-en? Hálás köszönet a magyar Fiio képviseletnek a támogatásért.

A Fiio BTR7 nyilvánvalóan a pandémia miatt éveket késett, de megérte a várakozás! A gyártási minősége mint a Fiio készülékek többségének esetében kiváló. 




A kezelőgombok többsége több funkciót is ellát, fontos, hogy
USB kábeles módban a Charging (töltés) funkciót a BTR7 feltöltött állapotában
 érdemes kikapcsolni, különben ott állhatunk egy lemerült telefonnal a kezünkben


A készülékről minden lényeges adat elérhető a gyártó weboldalán.

A legfontosabb, amit tudni kell a BTR7-ről, hogy 2 db ES9219C DAC (digitális - analóg átalakító) található benne, és szintén 2 db THX AAA-28 erősítő. Ez az első Fiio Bluetooth alapú lejátszó, amely megkapta az általam nagyon kedvelt THX cég által kifejlesztett erősítőt.
Az 5.1 rendszerű Bluetooth chip is egy újabb Qualcomm gyártmányú QCC5124 típuszámú és a készülék fémháza szolgál antennaként, amely állítólag jelentősen csökkenti a zavarokat.

Csak emlékeztetőül az iFi Go blu műanyag házat kapott.



Balra az iFi Go blu, jobbra a Fiio BTR7, 
mintha más kategóriájú készülékek lennének, pedig nem...





A BTR7 QI vezeték nélküli töltésre is képes, a fenti képen látható Xiaomi töltőmmel simán tudtam tölteni. Az akkumulátora olyan komoly, hogy egy hosszabb repülőutat is simán kibír, sokáig élvezhetjük egy töltéssel a zenét. 

Ami fejhallgatós, vagy belső füles-sel történő használatnál az eddigieknél is lényegesebb, az a korábbi modellekhez képest nagymértékben megnövelt kimenő teljesítmény. Természetesen a ma kapható kisméretű, hordozható audió lejátszók döntő többségéhez hasonlóan a BTR7-en is két kimenet található, egy 3,5 mm-es asszimetrikus (single ended) és egy 4,4 mm-es szimmetrikus (balanced).
Tapasztalatom szerint a szimmetrikus kimenetről szinte mindig alacsonyabb a zaj, a felvétel több részlete hallható, tehát aki teheti használja ezt a kimenetet.

A BTR7 8-szoros MQA kibontást tud, de csak vezetékes (USB) módban. Az MQA technológiáról itt írtam részletesen. Az iFi Go blu is csatlakoztatható kábelesen egy mobil eszközhöz, vagy egy számítógéphez, de az a készülék nem tudja az MQA kibontást. Ez azonban nem zárja ki azt a lehetőséget, hogy később esetleg vezeték nélkül az MQAir technológia alkalmazásával ne lehetne "megtanítani" a készüléket a nagy felbontású MQA zenei fájlok vezeték nélküli vételére.

Fontos megjegyezni, hogy a BTR7 gyári csomagjában található tok ugyan nem túl esztétikus, de nagyon jól használható, mivel tapintással meg lehet állapítani az egyes vezérlő gombok helyét, és a hangerőt is könnyebb így szabályozni. 👍

Az alábbi tesztszámok meghallgatásakor elsősorban a vezeték nélküli hangzásra voltam kíváncsi, de azért meghallgattam a BTR7-et egy USB C- USB-C kábellel a mobiltelefonomhoz csatlakoztatva is, és már most előre jelzem, hogy ez az üzemmód jelenti a lényeges különbséget a Go blu és a BTR7 között, vezetékes módban, főleg TIDAL Master (MQA technológiával átalakított) zenei fájlok esetében, ugyanis ezeknél a felvételeknél remekelt igazán a BTR7 és USB módban hallgatva a készüléket olyan jól szólt, hogy bizony a leendő vevőknek érdemes elgondolkodniuk azon, hogy utazáshoz vajon melyik készüléket vásárolják meg. Ma már ugyanis nem kapható az egészen kiváló hangminőségű Fiio Q5S TC amelyik a tesztem megírásakor, azaz 2 évvel ezelőtt még 135 ezer forintba került, csak annak high end (értsd asztali készülékek technikai szintje hordozható kivitelben) utóda a Q7, de annak a mai ára 330 ezer forint (!), ami valljuk meg tekintettel napjaink súlyos problémáira csak keveseknek lesz reális opció.
A nagyobb méretű DAC/fejhallgató erősítő kategória a Q7 mellett (vagy alatt? 😉) legjobb készülékei közül az xDSD Gryphon mai legalacsonyabb ára 237 ezer forint, míg a Chord Mojo2  235 ezer forintba kerül, tehát a 100 ezer forintos BTR7 árának közelében sincs ma olyan készülék, amely komoly színvonalú vezetékes lejátszást lehetővé tevő hordozható audió lejátszó lenne! Talán mégis akad egy ilyen lejátszó az állítólag kitűnő hangminőségre képes (erről én is igyekszem meggyőződni) iFi Go bar, amelyik 130 ezer forintért kapható, de az nem tud vezeték nélküli lejátszást.

A két légzene játszó-t a BTR7-et és a Go blu-t egyaránt az új fejhallgatómmal hallgattam meg végig a teszt során. Most sokan kíváncsiak rá, hogy vajon melyik az új fejhallgatóm? 😙


Nem csigázom tovább az érdeklődéseteket nemrég vásároltam egy Meze 109 Pro fejhallgatót.



Az idei év egyik legnagyobb sikere a Nagybányán tervezett és gyártott
799 $-os (itthon a legolcsóbb ár 300 ezer forint) dinamikus fejhallgató,
amelynek formavilága az eddig használt 99 Classics fejhallgatómra hasonlít,
de csak a formavilága. A 109 Pro nyitott rendszerű (open back) és magasabb
minőségi kategóriába tartozik, mint a 99 Classics. Minden tekintetben jobban szól annál.
Természetesen - várhatóan jövő év elején - részletes teszt fog megjelenni róla,
de előzetesen annyit elárulok, hogy otthoni használatra vettem meg, és azért döntöttem így,
mert az idén tesztelt Liric 800 ezres árát túl soknak tartottam és miután mértékadó tesztelők (reviewers) azt írták a 109 Pro-ról, hogy az 1000 $ alatti árkategóriában egyik fejhallgató sem
szól olyan jól, mint ez, sőt több ezer $-os készülékek hangminőségét is megközelíti.
Most csak annyit mondhatok (vigyázat Spoiler!), hogy a 109 Pro egyesíti magában
a 99 Classics és az Empyrean legjobb tulajdonságait, hangminősége közelebb áll az
1 milliós Empyrean-hez, mint a ma 125 ezerért kapható 99 Classics-hoz, 😍
azonban vásárlás előtt mindenképpen hallgassátok meg a saját berendezésetekkel, 
mert amíg a 99 Classics nem volt érzékeny arra, hogy mivel hallgatunk rajta zenét,
addig a 109 Pro esetében nagyon is számít a lejátszó berendezés és a fejhallgató szinergiája.





Zenehallgatás vezetékes módban


Mielőtt a négy vezeték nélküli lejátszót meghallgattam volna Bluetooth LDAC módban (más kodekkel nem is nagyon érdemes őket használni) kipróbáltam a két vezetékkel is használható készüléket a Xiaomi MI 12 mobiltelefonommal egy DDHIFI TC 05 USB-C - USB-C kiváló minőségű kábellel összekötve vezetékes módban. Mindenkinek aki így hallgat zenét azt ajánlom, hogy az USB Audio Player Pro (UAPP) Androidos (bocs Apple hívők 😔) alkalmazással tegye, mert sokkal jobban szól majd a zene, mintha egy távzene szolgáltató (streaming provider) saját alkalmazását használnánk.
A BTR7 képes MQA kibontásra, míg a Go blu nem. A két készülék hangminőségét a saját, elsőrangú hangot adó EarMen Sparrow nagyon kisméretű USB-s lejátszómmal hasonlítottam össze.





A három tesztkészülék: Fiio BTR7, iFi Go blu, EarMen Sparrow






Nagy Presser rajongóként ezt a nagyon érzelmes és nagyon szép dalt
választottam, a kevés hazai MQA formátumban elérhető
zenei felvétel egyikét, amely példa értékű minőségű





EarMen Sparrow


A Sparrow gyönyörűen tolmácsolja ezt a remek felvételt, nagyon alacsony a zaja, Presser hangja élettel teli, és a háttérben éneklő hölgy hangja is különlegesen szépen szólal meg. Ez a megszólalás kicsit érzelmesebb, melegebb hangzás, mint a BTR7 nagyon neutrális hangzása.




iFi Go blu


A felvételt a Meze 109 Pro fejhallgatóval a Meze ezüstözött prémium (2 x mono 3,5 mm-es csatlakozó, másik végén 2,5 mm-es szimmetrikus - balanced csatlakozó) kábellel, egy Fiio 2,5 mm - 4,4 mm átalakító kábellel csatlakoztatva a Go blu-hoz hallgattam meg.
Szépen szól a zene, tiszta és kellemes, de az a varázslat, amit a Sparrow hozzátesz itt nem hallható.
Az MQA kibontás funkció a Go blu-nál hiányzik és ez bizony sokat javítana a hangzáson.
A Go Blu-t a tervezői elsősorban vezeték nélküli készülékként tervezték meg, a vezetékes mód csak egy kis ráadás. Azért nagy baj nincs ezzel a hangzással. 😊






Fiio BTR7


A fejhallgató és a kábelezés ugyanaz volt, mint a Go blu-nál leírtak.
A Go blu-nál ha biztos akartam lenni abban, hogy az USB bemenet szól és nem a Bluetooth kapcsolat, akkor egyszerűen kikapcsoltam a telefonon a Bluetootht. A BTR7 ennél intelligensebb, amikor bedugtam a kábelt automatikusan átváltott USB módra, mivel a kijelzőn megjelent a PCM felirat, ami a dal elindítását követően MQA-ra váltott.
A BTR7 hangja neutrális és nagyon természetes. A BTR7-en a Sparrow-nál finomabb részletek hallhatók, és a sztereó tér szélesebb. A dal végén amikor a női énekhang hallható nagyszerű a két hang összhangja, szinte tökéletesen életszerűvé teszi az előadást. Egyértelműen ez a hangzás az, amely a BTR7-et kategóriája fölé helyezi, más Bluetooth lejátszó vezetékes módban nem képes egy jóval drágább DAC/fejhallgató erősítő hangminőségét megközelíteni.




Vezeték nélküli zenehallgatás

Teszt zenék

Tudatosan minden egyes felvételnél a négy teszt készüléket más-más sorrendben hallgattam meg, hogy a sorrend ne befolyásoljon az értékítéletemben.




A 70-es években felvett élő felvétel. Egy jó berendezésen az ottlét érzet remek.
Egy olyan klubban vették fel, ahol valószínűleg alkoholos italokat is árultak,
mivel elég sokan beszóltak a dal előtt 😀
A felvétel egy szöveges résszel kezdődik, amely már magában is sokat mond 
egy lejátszó hanghűségéről. Később az énekesnő megénekelteti a jelenlévőket,
és akkor szépen feltárul a tér a kiváló felvételen.




Hiby WH2


Kellemesen szólal meg a felvétel a WH2-n. A zene élvezhető, de ott van a hallgatónak hiányérzete, amikor elkezdődik a közös éneklés. Ott a sztereó tér elég széles, de nem igazán van mélysége. Összességében egész kellemes hangzás.






1More Evo
(igen jól látjátok fehérben is kapható!)👀



Teljesen más szintű élvezet az EVO-val, mint a WH2-vel. Már az első gitárhangok természetesebbek voltak, mély hangszínek is megszólaltak. Olyan érzésem volt, mintha én is a klubban ülnék. Az énekesnő hangjában több hangszínt fedezhettem fel, mint a WH2-n. A 1More Evo átlépi az audiofil zenelejátszás határvonalát. 💖  Ez a hangzás közel van a néhány évvel ezelőtt piacra dobott Fiio BTR5-höz! Transzparencia a kulcsszó, sokkal több részletet képes megjeleníteni, mint a WH2. A tér sokkal életszerűbb és nagyobb. A halk és hangos részletek is szépen, tisztán szólalnak meg.



iFi Go blu


Amikor az énekesnő az elején beszél, akkor kevésbé volt természetes, mint a BTR7. A tér egy kicsit nagyobb volt, mint a BTR7-el hallgatva, de a Go blu kevesebb finom részletet jelenített meg.
Összességében nagyon jó színvonalú hang, kis különbség van a két lejátszó között.






Fiio BTR7


A THX erősítő egy nagyon kellemes, neutrális hangszínt jelenít meg, amit bevallom nagyon szeretek.
Az összehasonlítás alapján úgy tűnik, hogy a BTR7-ben található THX erősítő kicsivel jobb, mint a Go blu erősítője, mert jobb a transzparencia, több részletet képes megjeleníteni, mint a vetélytársa. Amikor Joni Mitchell gitározik, a BTR7-el a gitár több hangszíne hallható, mint a Go blu-val.
Kiváló hangminőség, hogy a Dancing with the stars zsűrijét idézzem: Így kell elkezdeni egy varázslatos estét! 😎








Az énekesnőt először egy Angliai HIFI Show-n hallottam, és ott tudtam meg, 
hogy a Bowers & Wilkins hangfal és fejhallgató gyártó szponzorálta a lemezeit.
Ezt a felvételt a Stockfisch Records nevű német lemezcég rögzítette
 és egy válogatás albumon található (Closer to the Music).
Öt ilyen albumot jelentettek meg, közülük hármat megvettem CD-n
és bizony a legjobb minőségű lemezeim közé tartoznak.
Szerencsére ma már a TIDAL-en is elérhetők a Stockfisch lemezei.


Először az otthoni fejhallgatós rendszeremen (Bluesound Node2 távzene játszó + Feliks Echo csöves erősítő) hallgattam meg a felvételt, amely nagyon kellemes, transzparens volt, sok finom részletet megjelenítve, annak ellenére, hogy a 109 Pro új fejhallgatóm még bejáratás alatt volt. Remekül adta vissza ez a rendszer a hangmérnökök koncepcióját. Régen az ilyen fejhallgatót stúdió fejhallgató-nak nevezték.



Az otthoni fejhallgatós rendszerem értéke,
kábelekkel együtt fél millió forint



iFi Go blu


Szenzációsan szólalt meg ez a felvétel a Go blu-n. A magas és mély hangok az otthoni rendszeremen értelemszerűen természetesebben, életszerűbben szólaltak meg. Tény, hogy ma még a Bluetooth alapú zenelejátszás veszteséges (lossy), ezért ahogy egy barátom fogalmazott egyfajta "köd ül a zenére". Itt viszont ez a köd hirtelen felszállt 😍. Ez a felvétel egy Bluetooth lejátszóhoz képest elképesztően szépen szólalt meg.





Fiio BTR7


Ha a készülékek technikai képességeit hasonlítjuk össze akkor kijelenthetjük, hogy Sara K. hangja elképesztően tiszta, nagyon jók a dinamikai váltások, a mély hangok valamivel szebben szólalnak meg a BTR7-n, mint a Go blu-n és jobb a transzparencia is. Mégis ez a felvétel nekem valamivel jobban tetszett a Go blu-n. Ennek oka talán az lehet, hogy a neutrálisnál kissé a melegebb irányba tolódó hangzásvilágú 109 Pro és a hasonló hangzású Go blu szinergiája ennél a felvételnél jobb volt, mint a BTR7-el hallgatva, annak ellenére, hogy más felvételeken a 109 Pro nagyon szépen zenélt együtt a BTR7-el. Ami a lényeg: 5-10 évvel ezelőtt elképzelhetetlen volt, hogy vezeték nélküli zenelejátszást ilyen hangminőségben élvezzünk! Ez az állítás mindkét légzene játszó-ra elmondható.





Hiby WH2


A légzene játszó-kon hallgatva az énekesnő hangjának volt egyfajta testessége, ami a fülbejátszó-kon (TWSs) nem jelent meg. Ezen a felvételen nagyobb különbség volt a légzene játszó-k javára.
A WH2 ennek ellenére kellemesen szólalt meg, de teljesen más szint, mint a Go blu és a BTR7.






1More Evo


Az a fajta testesség, ami az otthoni rendszeremen és a piacon kapható talán két legjobb légzene játszó-n hallható volt, az itt sem jelent meg, de ettől függetlenül az EVO nagyon természetesen, szépen szólalt meg, jók voltak a dinamikai váltások is. A transzparencia és a mély hangok jobbak voltak, mint a WH2-n és a gitár is természetesebb hangon szólalt meg. Az EVO-t természetesen kikapcsolt zajelnyelő funkcióval (ANC) hallgattam meg, mert ez a mód nyújtotta a legjobb elérhető minőséget.
Ezen a felvételen tehát volt egy elég jelentős minőségi különbség a légzene játszók (Bluetooth players) és a fülbejátszók (TWSs) között, miközben az EVO és a WH2 között kisebb volt ez a különbség.






Nagyszerű minőségű olasz felvétel, az akusztikája alapján 
valószínűleg egy templomban vették fel.
Jobbról egy gyönyörű hangú énekesnőt, balról egy nagyon
természetesen megszólaló nagybőgőt hallunk,
majd hátul egy gyermekkórus lép be nagyon jó térhatással.
Annak ellenőrzését teszi lehetővé, hogy mennyire 
természetesen szólal meg a zene, és jó-e a térhatás




1More Evo


Ezen a felvételen az Evo csillogott. Rendkívül természetes volt a hangzás, a térleképezés, a nagybőgő hangja sokszoros árú készülékek mélyhangjait idézte. Néhány éve elképzelhetetlen volt, hogy egy fülbejátszó (TWS) ilyen audiofil hangzást produkáljon, nagy öröm az, hogy ez megtörténhet 2022-ben. Erre a hangzásba egyszerűen nem lehet rosszat mondani😍




Hiby WH2


Le a kalappal a kínai fejlesztők előtt! Csatornánkként egy dinamikus meghajtóval meglepően élvezhető volt ez a felvétel, a mély és közép tartomány egyaránt. Azért az Evo hibrid meghajtóival több természetességet vitt a hangzásba, a női énekhang és a nagybőgő hangja is életszerűbben szólalt meg az Evo-n. A háttérkórus viszont meglepően szép teret jelenített meg a WH2-n, viszont az énekesnő és a nagybőgős közötti távolság az Evo-n nagyobb volt, tehát a sztereó tér szélesebb.





Fiio BTR7


Egy zenei hangvisszaadás akkor jó, ha a hangzás "levegős". Ma még a legjobb légzene játszók levegősebb megszólalást tesznek lehetővé, mint az egyik legjobb fülbejátszó, a 1More Evo.
A BTR7 nagyon természetesen, nagyon szépen adta vissza a felvétel csodás atmoszféráját. A tér is nagy volt oldal irányban is és hátrafelé is.
Annyira élő volt a megszólalás, hogy úgy éreztem magam, mintha a felvétel során én is a templomban hallgatnám a zenét. Ez az ottlét érzet lényegesen jobb, volt az Evo-nál, de ennél a felvételnél az Evo és a BTR7 között nem volt nagyon nagy különbség.



iFi Go blu


A felvétel csodálatosan szólalt meg, nagyon hasonló volt, mint a BTR7, de nekem a Go blu tetszett jobban. Ahogy a kórus betöltötte a teret és ahogy összeállt az egész produkció, az a Go blu-n volt szinte tökéletes. Amiben a BTR7 jobb volt, az a nagybőgő mélyhangjainak megszólaltatása.

Ennél a felvételnél az otthoni rendszeren hallgatva nem volt annyira nagy a különbség az otthoni rendszer javára, mint a Sara K. felvételen. Azért az nagyon sokat mond napjaink technikai színvonaláról, hogy a legjobb 80-100 ezer forintos ár kategóriájú hordozható és vezeték nélkül megszólaló zenelejátszók ennyire meg tudnak közelíteni hangminőségben egy fél millióba kerülő otthoni rendszert.






Az ír zene szerelmeseként választottam a nagyon szép hangú
folk énekesnő kiváló minőségű felvételét. Ez a dal korunk nyugtalanító
időszakában karácsony ünnepén (vagy máskor) igazi megnyugvást hoz.




Az otthoni rendszeremen csodálatosan szólalt meg ez a felvétel. A dobos által megszólaltatott sokféle hangot tökéletesen adta vissza. A komplex hangzás egy csöves erősítőn szebben szólal meg, mint egy "tranzisztoros"-on.





Fiio BTR7


Ennél a felvételnél a BTR7 nem tudja annyira megközelíteni az otthoni rendszeremet, mint az olasz templomi felvételnél. A cselló hangja szenzációsan szólal meg a csöves erősítőről. A közreműködők térbeli elhelyezése nagyon jó a BTR7-en. Ugyanakkor a BTR7 kicsit hangsúlyosabban szólaltatja meg a dob hangokat, mint azt a hangmérnök elképzelte (ahogy az otthoni rendszeren megszólal).


iFi Go blu


A Go blu nagyon szépen tolmácsolja ezt a felvételt, különösen a cselló megszólalása természetes, és levegős. Az énekesnő hangja egy kicsivel jobb a Go blu-n, mint a BTR7-n. A Go blu megszólalása jobban követi a hangmérnök koncepcióját, azaz, hogy a dob háttérben maradjon.





1More Evo


Fülbejátszó-hoz képest nagyon szépen szólalt meg a zene, mégis itt hallottam először a fent említett Bluetooth "köd"-öt, azaz nem volt annyira tiszta a hangzás, mint egy vezetékes lejátszó esetében. Az Evo a hibrid meghajtóinak köszönhetően nagyon szépen térben helyezi el a hangszereket.
A 1More Evo 55 ezres ára közel tizede az otthoni rendszernek, tehát aligha várhatjuk el, hogy annak közelében zenéljen. Nem is tette. 😅
Viszont ha arra gondolok, hogy egy edzőteremben ilyen minőségben tudok zenét hallgatni, akkor ez nagyon jó érzés.



Hiby WH2


Amennyiben csak ezt a hangot hallottam volna, akkor azt mondanám, hogy ez egészen jól szól.
Viszont a négy tesztkészülék közül ez szólt a legkevésbé jól.
Itt meg kell említenem több, mint egy órás tesztelés után, hogy az Evo-hoz használt Azla Sednaearfit Max mennyivel kényelmesebb volt a fülben, mindenféle nyomás nélkül, mint az Azla Sednaearfit Cristal. Mindenkinek ezt ajánlom fülbejátszó-hoz (for TWSs). Persze egy 5 ezer forintos készülékhez értelmetlen megvenni egy ilyen minőségű 12 €/pár szilikon füldugót, de a 1More Evo-hoz mindenképpen megéri.
Az Evo-val egyébként a gyári szilikon füldugókat ki sem tudtam próbálni, mivel a legnagyobb is kisebb volt, mint az a méret, amelyet én használok (Az Azla-nál L méret).





Egy jól ismert dallam, mivel Nigel Kennedy is feldolgozta a Négy Évszakot.
Azért választottam ezt a felvételt, mert elképesztően gyors, virtuóz hegedű
játék és komoly dinamikai váltások vannak rajta

A különleges szépségű hegedű szólót a különleges szépségű
amerikai hegedűvirtuóz Elena Urioste szólaltatta meg


iFi Go blu


A felvétel kicsit "túlvezérelt", azaz a szokásosnál élénkebb a hangzás. Pontosan ez volt a gond a Go blu esetében, hogy az erősebb részek már helyenként zavaróak voltak, de a hegedű hangja így is szép volt.






Fiio BTR7


A nagyon élénk hangzás itt nem volt zavaró, a hegedű hangja természetesebb volt, a zenekarral való összhang is jobb volt, mint a Go blu-n. Ezen a felvételen vezeték nélküli módban a BTR7 jobb összhatást produkált.



Hiby WH2


Ezen a felvételen bizonyította a WH2 a tavalyi dobogós helyezését a legjobb hordozható zenelejátszók között. Egy percig nem volt tolakodó. Mondhatjuk, hogy a készülék gyengesége volt itt az erőssége. Ezt úgy értem, hogy a WH2 nem képes a tesztben szereplő két légzene játszó (Bluetooth players) szintjén kihozni a komplex felvétel minden részletét, ami itt előnyt jelentett. 




1More Evo


Az Evo megmutatta, hogy mennyire jó egy komolyzenei felvételnél a hibrid rendszer. Az Evo-n baloldalról hallhatók voltak a kellemes mély hangok, lényegesen nagyobb teret jelenített meg az Evo, mint a WH2. Egy koncertteremben éreztem magam. Nem érte el az Evo a BTR7 szintjét, de abszolút élvezhető volt. Nagyon jó dolog, hogy manapság a fülbejátszók (TWSs) ilyen hangminőségre képesek.







Az élő felvételek gyöngyszeme, fantasztikus minőségű és a zene is kiváló.
Mindenféle hangszer megszólal a szintetizátortól a zongorán, a dobon,
a hegedőn át a trombitáig és ezek összhatása is különlegesen szép.



1More Evo


Az Evo egyik legjobb megszólalása volt, egészen szenzációs volt a hangzás. A zenekari összkép kiválóan betöltötte a teret. Bevallom őszintén egy fülbejátszó-ról (from a TWS) ilyen hangminőséget még soha nem hallottam. 😍




Hiby WH2


Nagyon kellemes volt a hangzás, nincsen sok hibája, de a transzparencia az, amiben a 1More Evo sokkal jobb, mint a WH2. Az Evo sokkal több részletet képes megjeleníteni, különösen akkor, ha bekapcsolom a Sound ID funkciót, amely a hangzást az én zenei ízlésvilágomra hangolja. A WH2 áráért nagyon jó minőséget kapunk.





Fiio BTR7


Egészen fantasztikusan szólaltatta meg ezt a felvételt a BTR7. A hegedű és a trombita életszerű volt. A mély hangok nagyon szépek voltak. Az összhatás remek volt. Ez a hangzás még egy jó minőségű Mozel (DAP) dicséretére is vált volna. Egy ilyen méretű és árú légzene játszó-ból ilyen hangminőséget még nem hallottam korábban, le a kalappal a Fiio mérnökei előtt.



iFi Go blu


Nagyon kellemes volt az összhatás, abszolút rendben volt, de a BTR7 az egyes hangszereket jobban el tudta helyezni, mégis a koncert hangulatát kicsit jobban adta vissza a Go blu.
Aki a részletező, már-már analitikus megszólalást kedveli, annak viszont biztosan a BTR7 hangja jön majd be jobban.



Összefoglalva mind a négy készüléknek volt számos erénye. Aki egy LDAC képességéhez, kényelméhez képest nagyon jó árú vezeték nélküli fülbejátszó-t keres, bátran válassza a Hiby WH2-t nem fog benne csalódni.

Aki egy futópályán, egy edzőteremben, vagy a Balaton partján is el akar mélyedni a zene élvezetében, anélkül, hogy izzadt testén kábelek kúsznának végig 😄 a ma kapható egyik legjobb készülék a 1More Evo, amelyik számos alkalommal meglepett, hiszen elképesztő szintre emeli a zenei élvezetet, miközben nagyon kényelmes, a megfelelő szilikon füldugó kiválasztásával órákig használható a legkisebb zavaró hatás nélkül és teljes joggal kiérdemli az első audiofil fülbejátszó (TWS) minősítést.

Az iFi Go blu és a BTR7 nagyon hasonló színvonalat képvisel, a teszt felvételektől függött melyik tetszett jobban, vagy kevésbé. Közöttük a választás az elvárások alapján történhet meg. Aki az analitikus, nagyon jó transzparenciával rendelkező, alacsony zajú, a zene sok finom részletét megmutató hangzást részesíti előnyben, ő válassza a Fiio BTR7-et, aki pedig a kicsit melegebb, érzelmesebb, muzikálisabb hangzás szerelmese, és akinek számít a készülék kis mérete is, ő válassza az iFi Go blu-t.

Mindenesetre megállapíthatjuk, hogy a BTR7 a ma kapható legjobb ár-érték arányú "mindenes" hordozható audió lejátszó, amelynek hangminősége vezetékes üzemmódban a jóval drágább készülékekkel vetekszik, és vezeték nélküli módban is a legjobbak szintjén van.







Ami tetszett

Kis súlyú, nagyon kényelmes, órákig használható eszköz;
30 ezer forintért remek hangminőségre képes, sokkal jobban szól, mint a korábbi
(csak SBC, aptX és AAC Bluetooth kodekek fogadására képes) generáció készülékei;
Szép mélyhangok, nagyon kellemes énekhang, meglepően jó térleképezés,
kellemes hangszín; A telefonhívások minősége kiváló;
Sportoláshoz, tóparti, vagy tengerparti pihenéshez az egyik legjobb eszköz.


Ami nem tetszett

A hangerő tapigomb-bal nem állítható;
Zajos környezetben nem zavartalan a zene élvezete,
mivel a készülékbe nem építettek be zajelnyelő funkciót





1More Evo


Ami tetszett

Az első olyan készülék, amely teljes joggal kiérdemli az audiofil fülbejátszó (TWS) minősítést;
Angolul úgy mondják State of the Art, azaz művészi teljesítmény volt egy ilyen kis méretű
eszközből ilyen szenzációs hangminőséget kihozni, amely megközelíti a légzene játszók
(Bluetooth players) között a korábbi években etalonnak számító Fiio BTR5 hangminőségét!
A hibrid meghajtók révén a legkomplexebb zeneszámok is élvezetesen szólnak rajta;
Kerékpározáskor nehogy ezt használjuk, mert annyira jól szól, hogy nem alkalmas
háttérzenét megszólaltató eszköznek, hiszen oda kell figyelni a hangjára 😄;
Voltak olyan teszt felvételek, amelyek meghallgatásakor az Evo hangminősége
megközelítette a 400 ezer forintos (!) BTR7 - 109Pro páros hangminőségét!
Nagyon átgondolt, rengeteg funkcióval ellátott készülék, remek mobil alkalmazással;
Elképesztő hangminősége azt eredményezi, hogy a légzene játszó-val összekapcsolt
belső füles
 sportoláshoz, medence mellett való használatát szükségtelenné teszi.


Ami nem tetszett

Kicsit nehezen lehet kivenni a tokjából;
A tapigomb egy-érintéses funkciója hiányzik;
A gyári szilikon füldugókat gyorsan el kell felejteni.



Fiio BTR7


Ami tetszett

Kiváló gyártási minőség, sok tartozékkal, köztük egy jól használható tokkal;
Nagyon stabil, kiesés mentes vezeték nélküli működés;
Nagyon komoly funkcionalitás, különböző szűrők használatának lehetősége;
Nagyszerű hangminőség vezeték nélküli módban, lenyűgöző hangminőség USB módban;
Kiváló transzparencia, sok finom részlet, remek összhatás, a zene jó térbeli elhelyezése;
A THX erősítők beépítése ellentétben a Q3-al itt nagyszerűen sikerült;
Hangminősége elsősorban USB vezetékes módban felülmúlja a saját kategóriáját,
és vetekszik a nagyobb méretű DAC/fejhallgató erősítők hangminőségével;
Nagyon alacsony zaj, egy jó fejhallgatóval a zene minden rezdülését képes visszaadni;
Magas kimeneti jelszintje révén képes a nehezen meghajtható fejhallgatók kiszolgálására is;



Ami nem tetszett

Vezeték nélküli lejátszóhoz képest eléggé nagyméretű készülék,
igaz teljes mértékben kiváltja azt az igényt, hogy magunkkal vigyünk egy
vezeték nélküli és egy másik, kábeles USB-s lejátszót, mivel mindkét funkcióra kiváló;
A kijelzőt fordítva kellett volna a készüléken elhelyezni, mert főleg mobiltelefonnal
való vezetékes használat esetén azt mindig fejjel lefelé láttam.





iFi Go blu



Ami tetszett

Az egyik legjobb vezeték nélküli zenelejátszó a nagyon kis mérete ellenére;
Nagyszerűen végig gondolták a készülék kezelőszerveit, azok logikusak és jól használhatók;
Az iFi S-Balanced technológiája majdnem olyan mértékben csökkenti a zajt,
mint a szimmetrikus (Balanced) kimenet, így a Go blu-t a Vorzüge "Püré" erősítővel összekötve csodás-, közel "vezetékes" hangminőséget produkál a rendszer
3,5 mm-es kimeneten;
Az XBass (mélyhangkiemelő) és az XSpace (térhatás növelő) funkciók kiválóak;
Nem lényegtelen, hogy 20%-al kevesebbe kerül, mint a Fiio BTR7,
igaz nem tud annyi funkciót;
A készülékbe épített Cirrus Logic gyártmányú DAC chip hangja elképesztően muzikális;
Egy olyan korban, ahol már a klímánkat is a mobiltelefonról irányítjuk, nagyon nagy élmény
egy svájci óra beállítógombjával megegyező minőségű hagyományos hangerőszabályzóval
beállítani az adott zeneszámhoz az ideális hangerőt.



Ami nem tetszett

A vezetékes módban való "high end" zenehallgatás a fejlesztők szeme előtt nem volt cél,
talán épp ezért, vagy az ár kedvező szinten tartása miatt MQA kibontás funkciót nem tud.
A tavalyi teszten még hiányoltam, hogy a Go blu-hoz nem kapható
a készülékre felpattintható csiptető, nos a gyártó úgy látszik olvassa a blogomat: 😘





Hamarosan jön: 2022. legjobb audió készülékei...


Addig is....



Minden Kedves Olvasómnak Boldog Karácsonyt és
Békét, Nyugalmat és sok zenehallgatást hozó
Boldog Új Esztendőt kívánok